Monday, March 05, 2018

Normala omkostnader - enligt Konsumentverket

Jag fick ett tips av Stefan Thelenius om konsumentverkets uppskattning av kostnader för en 20-åring som antingen bor hemma eller har flyttat hemifrån. Siffrorna kommer från en broschyr som heter Koll på pengarna och går ut som informationsmaterial till ungdomar.


Att en 20-åring som just flyttat hemifrån och fått första jobbet äter lunch ute 20 dagar i månaden och lägger totalt 3710 kr på mat och har en hyra på 5140 kr i månaden är i mina ögon ganska högt men ändå fullt realistiskt. Det är snarare poster som medier 1310 kr i månaden, hemutrustning 570 kr i månaden och personlig hygien för 490 kr som jag tycker sticker ut. Framförallt när man i broschyren ger tips som att jämföra elbolag och annat som måste ha väldigt marginell betydelse jämfört med ovanstående poster. (Dock ska nämnas att TV-avgift ingår i media och ett årligt tandläkarbesök ingår i personlig hygien.)

Vad tycker ni? Känns det som rimliga siffror att gå ut med som normala omkostnader för en 20-åring? Notera att poster som fest, fika, resor etc ligger utanför budgeten och ska läggas till av en själv enligt instruktionerna.

44 comments:

  1. Kul att du tog upp denna!

    ReplyDelete
  2. Anonymous1:11 PM

    Jag som 22 årig kille tycker den känns väldigt rimlig, till och med något låg då "dom flesta" i den här åldern prioriterar att äga en bil vilket kostar betydligt mer än kollektivt resande för 550kr/månad.

    Mina egna utgifter ligger på 7500 per månad men då har jag verkligen ansträngt mig och köpt bostadsrätt utanför stan med låg avgift och "alltid" matlåda osv.

    Personlig hygien tycker jag är allddeles för hög, man köper ju ett "lager" på en gång för en mindre summa. Har runt 150kr/månad trots märkesparfymer och god hygien.

    Avgiften på hyran är också rimlig i alla fall där jag bor, köper man en bostadsrätt i stan så blir det ungefär samma med ränta + amortering trots att avgiften är relativt låg. Att hyra en 2a är ju också runt 5000kr här, men ibland delas ju alla hemmautgifter med sambo, kalkylen är väl dock riktad mot singelhushåll.

    Medier på 1300 i månaden känns svettigt, men tänker man på allt som "ska" köpas till hemmet för en "normal" 20 åring som ej siktar på ekonomiskt oberoende med dator, tv, ljudsystem och kanalpaket m.m läggs det lätt på..

    Intressant inlägg tycker jag, framförallt när man jämför med sin egen ekonomi och verkligen försökt sänka kostnaderna. ��

    Mvh
    Z

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ärligt talat, jag tror faktiskt att många unga 20-åringar inte går så mycket för tv/kanalpaket utan kollar direkt på serier program via datorn.

      Delete
  3. Anonymous1:18 PM

    Matkostnaden är högre än vad jag för närvaranade har och då täcker den även matlåda till jobbet. Om man bor i en mindre stad som Göteborg kan man gå och således skippa att betala för kollektivtrafik (eller tjuvåka). Folk nuförtiden har väl snarare en dator än TV, så media borde kunna skäras ned då TV-avgiften tas bort. Dessutom är 1310 kr högt eftersom TV avgiften är mindre än 300 kr/månad. Finns det kanske någon dagstidningsprenumerarion och andra subskriptions såsom Netflix och Spotify inräknat? Om ungdomen skriver sig hos föräldrarna behöver inte hemförsäkrings betalas och subskription-tjänster kan gärna delas med andra familjemedlemmar. Mobilkostnaden är ganska hög om det bara är abonnemanget. Går att hitta billigare och lämpligen bör kostnaden för mobilen flyttas till hemutrustning. Man kan ju hoppas att studenterna köper billiga telefoner, t.ex. Xiaomi för 800 kr, istället för IPhones, men så är det nog inte. Kläder kan nog halveras utan problem och det här med fritid strykas för de sparsamme. Sammantaget finns det mycket kostnader man kan skära ner, men å andra sidan är det föga förvånande om denna typ av kostnadsbild återspeglar den unga svensken i stort.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Vill bara flika in om hemförsäkringen och att du inte omfattas av föräldrarnas försäkring om du bor i/nyttjar annan bostad.

      Försäkringen gäller för dig som försäkringstagare. Den gäller också för de övriga personer som är folkbokförda på samma adress och bosatta i samma bostad som du – förutsatt att ni har gemensamt hushåll.

      Nyttjar du ett eget boende enligt exemplet ovan så måste du ha en egen hemförsäkring för att få motsvarande försäkringsskydd.

      Delete
    2. Anonymous9:06 PM

      Dock brukar Hemförsäkring kunna täckas av fackavgiften

      Delete
    3. Ja, medlemskap i Kommunal eller Handels inkluderar hemförsäkring.

      Delete
  4. Är 20 snart och bor hemifrån, spenderar nog inte 490kr på hygien. Schampo, duschkräm, tandkräm, tvättmedel etc. räcker i ett tag och kostar i alla fall inte 490kr varje månad. Särskilt inte om man köper på en stor maxi butik eller liknande. Tandläkarbesök är väl gratis upp till 22 för 2018 och 23 nästa år om jag inte minns fel?

    Jag vet inte riktigt vad de syftar på när de menar hemutrustning, är det möbler och såna saker? Om det inkluderar möblering, eventuella reparationer är det inte helt konstigt att det blir 570kr (kostnaden sker väl inte månadsvis utan att man kanske köper en soffa eller någon matta någon gång per år).

    Maten hamnar nog på 1000-2500kr/månad för mig. Beror för det mesta på hur mycket jag äter ute.

    ReplyDelete
  5. Punkten jag tror spricker för en hel del är "Fritid" 680 kr per månad. En utekväll på stan? En hobby som kostar?

    ReplyDelete
  6. Anonymous1:32 PM

    Haha så stor är vår budget ungefär, då är vi tre personer i en villa med egen bil. Mycket skräp tycker jag, matkostnaden och boendekostnaden är det enda som är rimligt.

    Sen retar jag mig på att man skriver mobil och inte mobiltelefon. En mobil är en sån här grej, som personen i fråga antagligen är för gammal för.

    http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/50266158/

    Man kan ju lyxa till det så mycket man vill, men det mesta som fanns med på den där listan är ju inga nödvändigheter, och ska enligt min uppfattning inte finnas med på s.k. listor över fattigdomsgränser etc.

    ReplyDelete
  7. Anonymous1:38 PM

    Medier känns rimligt med tanke på TV-licens, bredband, mobil+abonnemang, Spotify, Netflix och div tjänster. Självklart går det att dra ner kostnader men siffrorna känns inte superhöga.

    ReplyDelete
  8. Anonymous1:42 PM

    Fullt realistiskt och dyrare kommer de bli.

    ReplyDelete
  9. Det stämmer nog hyffsat bra faktiskt. Idag bränner jag mindre pengar än när jag var 20, då gick en del till resor bland annat och slår man ut ett par utomlandsresor per år så kommer man nog upp i det där trots att man är sparsam i övrigt.

    Med vänlig hälsning Frihetsmaskinen

    ReplyDelete
  10. Anonymous2:12 PM

    Njae, känns som väldigt höga utgifter. Är i nuläget student och delar boende med min sambo. Möjligtvis är det vad sambon får lägga ut då hon har en hästhobby vid sidan om studierna. I snitt tror jag hon och jag har 16 tusen i utgifter. Matlåda varannan dag i skolan. Tror att jag kom fram till att jag som max lägger ut 8-9 tusen varje månad då det blir mycket ute käk vissa peioder. I Normala fall ligger jag på en 5-6 tusen i utgifter. Låter som sagt orimligt högt för en 20 åring.

    //Galahad

    ReplyDelete
  11. Anonymous2:56 PM

    Känns som en mycket orealistisk beräkning. Nu är det visserligen ett par år sedan jag var student (6 år sedan för att vara exakt) och inflation och så vidare. Men på ett studiebidrag/lån på drygt 8000 betalade jag telefon, mat, hyra och allt annat (även fack!) som ingår i denna lista, och lyckades ofta få några slantar över. Och jag levde inte på ett utpräglat snålt sätt.

    ReplyDelete
  12. Jag tycker den här typen av ”budget” är problematisk då en sätter en nivå för vilken typ av levnadsnivå man ska förvänta sig som 20-åring. Precis som många av läsarna här är jag en snåljåp som under de första åren av min studietid levde på knappt 5000-6000 kr i månaden och då prioriterade jag ändå hemförsäkring och tandläkarbesök, och en och annan utekväll. Bodde visserligen mycket billigt i studentkorridor, men vad är det för fel att dela boende med andra när man är 20 år och har fått sitt första jobb eller är student? Ska man verkligen förvänta sig att ha/ha råd att bo i en helt egen lägenhet och ha både HBO, Netflix, Spotify och Visats sportkanaler när man är 20 år? Klart budgeten ska täcks det man ska betala så som hemförsäkring, tv-licens och tandläkarbesök, men 1360 kr per månad på media?! Det skulle vara mycket mer pedagogiskt av Konsumentverket att visa på några olika scenarion (en spara, en slösa och en normalnivå) och kommunicera att det faktiskt är möjligt att utan föräldrars hjälp spara ihop till en kontantinsats eller en fuck-off-buffert om man gör lite smarta val/lite uppoffringar. Den här drömbudgeten sätter ju bara orimliga förväntningar och säger att en student inte kan spara något under sin studietid eller att någon som får ut 15 000-16 000 kr per månad inte kan spara.

    ReplyDelete
  13. Anonymous5:59 PM

    Totalen på ca 14k är ju ändå rätt normal. Även om vissa punkter såsom mat För 3700kr i månaden är ganska sjuka. Dom flesta sysslar ju med lite dyrare fritidsaktiviteter såsom skotrar, mc, bil, båt osv. Så ser man det bara till totalen är det ganska rimligt

    ReplyDelete
  14. Så mycket som 14 000 kronor i månaden brände jag inte ens som student beaktat motsvarande penningvärde och hyra. Räknar man bort hyran lever jag idag på kanske halva det beloppet, dvs sällan utgifter över 5 000 kronor per månad oaktat enskilda semesterresor och större investeringar av engångskaraktär.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Anonymous9:58 PM

      Inte ens som student? Det är väl den perioden som folk lever absolut snålast. Sen blir det ju lite fel att bara lite godtyckligt räkna bort vissa utgifter som hyra. Engångsinvesteringar ska ju även dom självklart räknas med och slås ut på månadsbasis

      Delete
    2. Anonymous10:00 PM

      Du lever alltså på 5000kr + gissningsvis 6000 i hyra samt större engångsinvesteringar på ca 1000kr utslaget på månadsbasis. 12000 alltså. Inte så långt ifrån exemplet. Och då verkar du ändå anstränga dig för att hålla nere kostnader

      Delete
  15. Anonymous9:08 PM

    Man får fråga sig vad som är syftet med uträkningen. Man får ju inte känslan av att budskapet är "såhär lite kan du leva på", utan snarare "det kostar mer än man tror att flytta hemifrån" och kanske också "kolla vad mycket kostnader hemma som du inte tänker på för att din mamma och pappa betalar". Vilket färgar budskapet lite.

    ReplyDelete
  16. Martina10:01 PM

    Att uteluncherna är separata är väl just för att underlätta jämförelser, inte en uppmaning att faktiskt äta 20 luncher ute per månad.

    Posten media känns något hög men är samtidigt diffus. Mycket där går ju att välja bort om man har andra intressen, bibliotekets medier är ju t.ex gratis för låntagaren.

    I personlig hygien tänker jag att man även räknar in tandläkare, läkarbesök, läkemedel, optiker, glasögon/linser och frisörbesök utöver schampo, balsam och ev smink. Trots högkostnadsskydd ligger jag högt över i den här posten.

    ReplyDelete
  17. Anonymous3:18 PM

    Känns som den stämmer rätt så bra när jag tänker runt på hur mina vänner spenderar, är själv 22år.

    Jag ligger betydligt lägre på utgifter tack var mycket förmånlig hyra på 3600kr(ink - möblerat, försäkring, el, vatten, internet och tv). De flesta jag känner ligger runt 5000-6000kr i hyra.

    Matkostnaderna när jag kollar tink, runt 2300kr på mat hemma och 700kr på lunch ute.

    Äger ingen bil, har inte busskort (tar mig överallt på fot/cykel då jag bor på mindre ort). De flesta i min ålder äger annars bil.

    Har oftast en sparkvot på 50-70%. De flesta av mina vänner cirka 0-5%.

    Tack för bra blogg!

    ReplyDelete
  18. Utgifterna speglar nog medelungdomens liv ganska väl. Jag är betydligt äldre och har ungefär samma totalsumma, även om den fördelar sig ganska annorlunda. För den som är om sig och kring sig är det förstås enkelt att komma ned i betydligt lägre kostnader än i exemplet.

    ReplyDelete
  19. Anonymous9:57 AM

    Vad har du haft för försäkringar under dina sparsamma år?
    Endast hemförsäkring?
    Erik

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ja endast hemförsäkring. Och a-kassa vilket väl också är en sorts försäkring...

      Delete
  20. Korran9:45 PM

    550kr för lokaltrafik? Kan någon informera SL?

    ReplyDelete
  21. Hej,
    Jag tycker att budgeten ligger alldeles för högt. Jag har en dotter som är 20, skall fylla 21 och hon kommer inte i närheten av de kostnader som finns i tabellen. Media på över 1000 kr?!! Inte en chans.

    Mvh,
    Anneli

    ReplyDelete
  22. Är 25 år och betalar inte alls så mycket för mitt "leverne". Utelunchen kostar ju väldigt mycket per månad, man har räknat med 90-kronor per måltid. Jag antar att det är vad det kostar som dagens lunch på restaurang men det är ju många som inte går ut och äter varje dag. I många gör egna matlådor och i värsta fall kanske man köper något färdiglagat på ICA. Jag köpte mat från deras deli ganska ofta, mycket fläskfile och liknande och det gick "bara" på 70-80 kronor.Kör man med billigare så kan det gå på 30-40 kronor.

    ReplyDelete
  23. Är du ute efter ett företagslån, personligt lån, bostadslån, billån, studielån, skuldkonsolideringslån, osäkra lån, riskkapital mm . Eller har du nekat ett lån från en bank eller en finansinstitut för en eller flera skäl. Du är på rätt plats för dina lånlösningar! Jag är en privat långivare, jag ger ut lån till företag och individer inom och utom landet till en låg och överkomlig ränta på 2,5% årligen. Vänligen kontakta oss via e-post: kw007042@gmail.com

    ReplyDelete
  24. Jag tycker det ser rimligt ut, om man bor själv. Tror väldigt många har mobilabonnemang på ca 600 kr/mån (där avbetalning av ny mobil ingår), tv-avgift på 200 kr, spotify 100 kr, netflix 100 kr , comhem bredband 300 kr, el 150 kr osv. Om man summerar blir det snabbt mycket.
    Däremot kan jag hålla med om att man snabbt kan minska sina utgifter genom att INTE köpa den senaste mobilen på marknaden (då blir t.ex. mobilabonnemanget bara ca 200 kr/mån) och andra liknande beslut. Men överlag tycker jag detta ser normalt ut för en vanlig 20-åring idag.

    Vad gäller hygien, så förstår jag att 490 låter mycket, men jag undrar om inte smink och kontaktlinser ingår? Och då menar jag inte att man ska ha full makeup varje morgon, utan någon så enkelt som mascara (ca 100 kr/mån) och concealer (kanske 50 kr/mån). Och kontaktlinser är ju ganska dyrt - jag lägger ca 3000-3500 kr/år (inklusive årlig kontroll hos optiker).

    ReplyDelete
  25. Anonymous7:04 PM

    Hsb 2849
    Tele2 1487
    netflix 109
    folktandvård 44
    handels 661
    swedbank 49
    folksam 157
    radiotjänst 195

    bostadslån 903
    sevab 114
    el 60
    busskort 560
    amortering 1000

    mat 2000

    Totalt 10188

    ReplyDelete
  26. Hej Alle, har du brug for et lån? Søger du penge til at udbetale kreditter og gæld? Vi tilbyder lån uden kreditcheck, ingen sikkerhedsstillelse, enkle trin, hurtig finansiering og lav rente på 3%. Kontakt os i dag via Email: Oceanicfinance113@gmail.com

    ReplyDelete
  27. Hej Alle, har du brug for et lån? Søger du penge til at udbetale kreditter og gæld? Vi tilbyder lån uden kreditcheck, ingen sikkerhedsstillelse, enkle trin, hurtig finansiering og lav rente på 3%. Kontakt os i dag via Email: Oceanicfinance113@gmail.com

    ReplyDelete
  28. ​​Jag är privat, aktieägare i banken och direktör för flera företag på platsen. Jag är en mamma i affärer. jag en mycket viktig huvudstad. Du är också en bra privat moral, ärlig och pålitlig, Efter en intervju med en av mina rådgivare Vi bestämde o ss för att göra lån från 750.000 euro upp till 150.00000 euro för att hjälpa människor som har tyvärr har inte tillgång till bankerna sina svåra förhållanden att uppfylla, så här Min email för mer information: luciana.salvatore147@gmail.com​​

    ReplyDelete
  29. ​​Jag är privat, aktieägare i banken och direktör för flera företag på platsen. Jag är en mamma i affärer. jag en mycket viktig huvudstad. Du är också en bra privat moral, ärlig och pålitlig, Efter en intervju med en av mina rådgivare Vi bestämde o ss för att göra lån från 750.000 euro upp till 150.00000 euro för att hjälpa människor som har tyvärr har inte tillgång till bankerna sina svåra förhållanden att uppfylla, så här Min email för mer information: luciana.salvatore147@gmail.com​​

    ReplyDelete
  30. ​​Jag är privat, aktieägare i banken och direktör för flera företag på platsen. Jag är en mamma i affärer. jag en mycket viktig huvudstad. Du är också en bra privat moral, ärlig och pålitlig, Efter en intervju med en av mina rådgivare Vi bestämde o ss för att göra lån från 750.000 euro upp till 150.00000 euro för att hjälpa människor som har tyvärr har inte tillgång till bankerna sina svåra förhållanden att uppfylla, så här Min email för mer information: luciana.salvatore147@gmail.com​​

    ReplyDelete
  31. ​​Jag är privat, aktieägare i banken och direktör för flera företag på platsen. Jag är en mamma i affärer. jag en mycket viktig huvudstad. Du är också en bra privat moral, ärlig och pålitlig, Efter en intervju med en av mina rådgivare Vi bestämde o ss för att göra lån från 750.000 euro upp till 150.00000 euro för att hjälpa människor som har tyvärr har inte tillgång till bankerna sina svåra förhållanden att uppfylla, så här Min email för mer information: luciana.salvatore147@gmail.com​​

    ReplyDelete
  32. ​​Jag är privat, aktieägare i banken och direktör för flera företag på platsen. Jag är en mamma i affärer. jag en mycket viktig huvudstad. Du är också en bra privat moral, ärlig och pålitlig, Efter en intervju med en av mina rådgivare Vi bestämde o ss för att göra lån från 750.000 euro upp till 150.00000 euro för att hjälpa människor som har tyvärr har inte tillgång till bankerna sina svåra förhållanden att uppfylla, så här Min email för mer information: luciana.salvatore147@gmail.com​​

    ReplyDelete
  33. ​​Jag är privat, aktieägare i banken och direktör för flera företag på platsen. Jag är en mamma i affärer. jag en mycket viktig huvudstad. Du är också en bra privat moral, ärlig och pålitlig, Efter en intervju med en av mina rådgivare Vi bestämde o ss för att göra lån från 750.000 euro upp till 150.00000 euro för att hjälpa människor som har tyvärr har inte tillgång till bankerna sina svåra förhållanden att uppfylla, så här Min email för mer information: luciana.salvatore147@gmail.com​​

    ReplyDelete
  34. ​​Jag är privat, aktieägare i banken och direktör för flera företag på platsen. Jag är en mamma i affärer. jag en mycket viktig huvudstad. Du är också en bra privat moral, ärlig och pålitlig, Efter en intervju med en av mina rådgivare Vi bestämde o ss för att göra lån från 750.000 euro upp till 150.00000 euro för att hjälpa människor som har tyvärr har inte tillgång till bankerna sina svåra förhållanden att uppfylla, så här Min email för mer information: luciana.salvatore147@gmail.com​​

    ReplyDelete
  35. ​​Jag är privat, aktieägare i banken och direktör för flera företag på platsen. Jag är en mamma i affärer. jag en mycket viktig huvudstad. Du är också en bra privat moral, ärlig och pålitlig, Efter en intervju med en av mina rådgivare Vi bestämde o ss för att göra lån från 750.000 euro upp till 150.00000 euro för att hjälpa människor som har tyvärr har inte tillgång till bankerna sina svåra förhållanden att uppfylla, så här Min email för mer information: luciana.salvatore147@gmail.com​​

    ReplyDelete
  36. ​​Jag är privat, aktieägare i banken och direktör för flera företag på platsen. Jag är en mamma i affärer. jag en mycket viktig huvudstad. Du är också en bra privat moral, ärlig och pålitlig, Efter en intervju med en av mina rådgivare Vi bestämde o ss för att göra lån från 750.000 euro upp till 150.00000 euro för att hjälpa människor som har tyvärr har inte tillgång till bankerna sina svåra förhållanden att uppfylla, så här Min email för mer information: luciana.salvatore147@gmail.com​​

    ReplyDelete
  37. 2022 Je mets à votre disposition un prêt à partir de 2.000 € à 5.000.000 € sur une période de 1 à 15 ans avec des conditions très simples à un taux de 2%.
    Je fais aussi des investissements et des prêts entre particulier de toutes sortes. J'offre des crédits à court, moyen et long terme.
    Pour plus d'informations veuillez me contacter directement à mon adresse e-mail : kanelforbin@gmail.com

    Mme KANNEL ROSALIE FORBIN

    NB - Vivre en France , territoire ou région d'outre mer ou dans l'un
    des pays de L'UE.

    ReplyDelete