Thursday, March 01, 2018

Frågor om min aktieportfölj

Något jag skriver ganska lite om är någon form av analyser eller tankar om varför jag köpt en viss aktie. Då jag dels inte känner att jag kan bidra med så mycket nytt inom detta område och dessutom vill undvika att påverka läsare att köpa aktier för att någon skriver om det på en blogg. Fick en aha-upplevelse en gång när jag skrev ett lite mer utförligt inlägg om Investor och förespråkade A-aktien och antalet ägare i A-aktien hos Avanza gick upp klart märkbart dagen efter. Förhoppningsvis var det en ren slump.

Trots avsaknaden av "aktieanalyser" här på bloggen så är ändå sammansättningen av aktieportföljen något jag får väldigt mycket frågor om. Så jag tänkte samla några av de vanligaste frågorna så kanske jag inte behöver få dem riktigt lika ofta i framtiden.

Varför har du valt att sluta jobba trots att du inte kommit upp i målet på antalet aktier som ligger ute till höger på bloggen?

Målet sattes upp för ganska länge sen och jag visste då inte exakt vilken fördelning jag skulle ha på aktier och fonder. Nu blev fonddelen lite större än vad jag först planerade. Dessutom har min fru haft ett väldigt bra sparande under många år nu vilket gör att familjens total ökat ännu lite mer än vad jag vågat räkna med.

När jag då blev allt mer less på jobbet valde jag att sluta jobba och därmed sänka takten i aktieköpen. Jag har däremot inte gett upp utan låter målsättningen stå kvar och köper gärna lite fler aktier när möjlighet ges. Men hittills i år har det blivit sparsamt med köp.

Hur satte du ihop portföljen och målsättningen med exakt si och så många aktier i varje bolag? 

Jag fyllde på regelbundet i bolag som jag ville äga och som jag gissade hade en ok värdering för tillfället. Jag har eftersträvat en mix av olika branscher och jobbat för att få Investor och Industrivärden att bli basen i portföljen.

Målsättningen med antalet aktier har jag gjort från två håll. Dels en rimlig vikt i % som målet skulle motsvara baserat på aktuell kurs men också vilken utdelning en sådan färdig portfölj skulle ge med dagens utdelningsnivå. Antalet har inte varit någon exakt vetenskap, men ett bra mål att jobba med motivationsmässigt då ett extra köp på 1000 kr i en månad blev tydligt vilken roll det hade genom att föra mig tex 8 aktier närmare målet i Castellum.

Målsättningen har varit ett levande dokument, från början fanns tex inga preffar med sen när jag började köpa det så la jag till dom och en rimlig målsättning på antalet och drog bort andra aktier motsvarande ungefär detta värde. Det skulle alltså vara fullt möjligt att köpa ett bolag som jag inte äger idag och därför inte står på listan än.

Vad är tanken med att aldrig sälja en aktie?

Huvudtanken från början var att hålla nere kostnaderna dvs courtaget. Men minst lika  viktigt är att inte behöva ta massa beslut och lägga så mycket tid på att följa börsen. Nu lägger jag visserligen en del tid på det ändå främst i samband med rapporter, men jag vill inte engagera mig på det sätt som aktiv handel och omviktning skulle innebära.

Sen är det inte helt omöjligt att stuva om lite i portföljen i enstaka fall. Men jag är lite av åsikten att när jag inser att ett bolag inte längre levererar så vet de flesta andra också om det och det är inprisat. Historiskt innan jag bytte strategi 2014/2015 har jag sålt bolag som gått bra för tidigt på den tiden då jag var mer aktiv. Även nu är jag mer sugen på att ta hem vinsten i Sandvik och Volvo än att ta förlusten i H&M. Att sälja vinnare och köpa mer i förlorare tror jag egentligen inte på, ändå lockar det.

Ett sätt vore att sätta en regel att jag fick byta aktier för ett visst belopp i kvartalet. Men att börja handla på inspiration och känsla och byta aktier oftare tror jag bara skulle bli negativt för mig. Med mycket fritid är det lätt att man gör för många affärer, för det är ju rätt kul.

Varför aktier och inte bara indexfonder?

Av två skäl. Dels tycker jag det är roligt att följa bolagen och spekulera om utdelning kommande år. Sen tycker jag utdelningen har en psykologisk fördel i att jag slipper ta ett beslut i hur många % av fonderna jag ska sälja vid ett visst tillfälle nu när jag ska leva på portföljens avkastning. Framförallt i tider av börsnedgång.

Jag har ju lite fonder också så jag slipper inte helt problematiken med börsen svängningar och tajming för sälj, men det blir betydligt enklare än att behöva sälja fonder motsvarande hela behovet av pengar.

Kan jag slå index vilket jag gjort sen jag började bygga upp denna aktieportfölj 2015 är det ju toppen. Men det är i så fall en ren bonus.

12 comments:

  1. Anonymous5:46 PM

    Tackar för klargörandet!

    Jag är dock fortfarande lite nyfiken på hur du har valt ut vissa sektorer och viktat dem tungt och sorterat bort andra. T.ex. så har du ingen exponering mot byggsektorn, dagligvaruhandel, teknik/digitalisering eller material. Medans verkstad/industri och bank väger tungt.

    Jag vill bara påpeka att jag inte tycker att det fel eller dåligt på något sätt. Bara en undran om du aktivt valt bort vissa sektorer p.g.a att du inte tror att de kommer skapa tillräckligt hög avkastning över tid. Eller om du bara inte hittat bolag du finner köpvärda i nämnda branscher.

    Passar också på att tacka för en intressant och rolig blogg att läsa!

    Bänkar’n

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bygg skulle jag kunna tänka mig. Har varit sugen på Skanska ett par gånger men nöjer mig nu via investmentbolagen. Men det är det ingen riktig tanke om.

      Dagligvaror är mer ett aktivt beslut. Har skrivit om det några gånger att jag tycker värderingen är för hög, att jag tror matinflationen kommer vara fortsatt låg och knappt växa i takt med löne- och lokalkostnader. Vi lägger mindre och mindre andel av vår lön i matbutikerna. Kan vara helt fel men min gissning och sånt som gör det lite kul att hålla på med aktier tycker jag.

      Jag har också försökt hitta några megatrender med urbanisering (Kone) och åldrande befolkning i behov av läkemedel/sjukvård (JNJ).

      Teknik/digitalisering är bara dåligt av mig att inte ha något i. Men inte hittat rätt. Och känner mig lite osäker då jag tänker mig vara så extremt långsiktig. Internet kanske visar sig vara en fluga ;-)

      Delete
  2. Tack för intressanta frågor och svar! Jag håller med om det psykologiska när det gäller utdelningarna och framförallt är det roligt! :)

    Med vänlig hälsning Frihetsmaskinen

    ReplyDelete
  3. Håller med till 100% i utdelning/fond debatten. Bra inlägg !

    ReplyDelete
  4. Anonymous9:08 AM

    Vad rekommenderar du om man har samma tänk som du gällande utdelningar (slippa sälja) men om man inte har intresse av värderingar etc på aktierna. Är sugen på att dela upp mitt sparande på 1/3 aktier och 2/3 indexfonder. Men ointresserad av årsredovisningar och värderingar. Vill buy-and-hold och då köpa bolag jag tycker har en vettig affärsidé alternativt en bransch jag tror på.
    Eller borde jag bara köra allt i indexfonder?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tror på indexfonder och sälja 2% den 1/1 och 2% den 1/7 den dagen du skulle vilja leva på portföljen. Tex.

      Delete
    2. Ung o dum11:25 AM

      Jag är säkert dum men vad menar du med 1/1 och1/7

      Delete
    3. Två gånger om året med 6 månaders mellanrum. Exakta datumen var inte så noga.

      Delete
    4. Ung o lite smartare8:06 PM

      Ok tack för svaret och en bra blogg, läser igenom hela eftersom just början intresserar mig som ung. Har precis öppnat ett ISK och ska börja placera. Först va det mest för att tjäna lite pengar men nu börjar jag fundera på att tjäna mycket genom att investera mer.

      Delete
  5. Anonymous12:43 PM

    Troligen menar han 1 januari och 1 juli.

    ReplyDelete
  6. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  7. Hur tänker du i förhållande till din stora exponering emot aktiemarknaden om det kommer en depression/50%+ krasch som håller i sig i nåt år? Det kommer ju kräva enorm avkastning för att ta igen det du förlorar när du säljer av (för konsumtion) mitt i krisen.

    Mitt mål är också att vara fri/oberoende av jobb vid 40 år (31 nu), men jag tänker mig en enorm rebalansering när det sker eller något år innan. Likt allvädersportföljen som Ray Dalio tog fram. 1984-2013 så har den bara haft nedgång 4 av dom åren, och den kraftigaste var på runt -4%. Årlig avkastning var 9,7%. Amerikanska siffror (dvs obligationer, marknad osv).

    Om jag inte missminner mig så bestod den av: 30% aktieexponering, 40% långa obligationer, 15% korta obligationer, 7,5% ädelmetaller och 7,5% råvaror. Detta ska då spegla en riskbalans, därav den stora proportionen obligationer.

    ReplyDelete