Monday, March 12, 2018

Äntligen måndag

Då var det dags för en ny vecka. Att få stanna kvar hemma när min fru åker till jobbet en måndagsmorgon är en helt underbar känsla. Men tycker samtidigt lite synd om henne. Snart fria ihop.

Jag såg på vädret efter nyheterna igår att det var 20 grader i södra Spanien. I Stockholm är det runt 0 grader med minus på natten så långt de längsta prognosera sträcker sig. Suck våren verkar dröja i år. Vi måste prova att flytta när vi kan.

Förra veckan slutade med att jag fick ungefär 3.000 kr i utdelning från Kone. Då årets totala utdelningar kommer bli klart högre än vad jag vågat räkna med inklusive en del extrautdelningar kommer jag lyxa till det och återinvestera lite. Siktar på köp för ungefär 10.000 kr. Resten kommer sparas enligt plan för att levas på under 2019 (i år lever jag på slutlön från gamla jobbet).

Så för pengarna från Kone kommer jag köpa lite Investor och ev någon pref. Någon krona upp eller ner på kursen spelar ju mindre roll när man ska handla för klart under 0,1% av portföljens värde och vid ett enstaka tillfälle. Men är ju lite kul, så inväntar börsens öppning och försöker sen fånga aktierna till så bra pris som möjligt.

Ska erkänna att tanken slog mig att köpa Nordea som har hög och tidig utdelning för att hinna få lite extra utdelning som också kunde återinvesteras i något som fortfarande handlades inkl rätt till utdelning. För att dopa 2018 års siffror lite och ge mig själv en bra start på livet som utdelningspensionär. Men sånt larv ska jag inte hålla på med.

18 comments:

  1. Anonymous9:27 AM

    Hej Miljonären,

    Vad tror du om bostadsmarknaden och hur kommer ni göra med lägenheten? Tror du den kommer börja klättra uppåt igen och isåfall när och tänker ni sälja då?

    Sitter dumt nog på pensionen med två bostadsrätter i Stockholms innerstad och följer bostadsmarknaden hela tiden. Just nu känns det som den hängt sig. Väldigt lite budgivningar på Hemnet. Vissa väldigt fina riktigt centrala objekt går fortfarande för bra pengar, men många andra har sänkts rejält - om de alls blir sålda.
    Vore kul om du skrev ett blogginlägg om detta, samt hur ni tänker runt det. Man kan ju tjäna bra på att sälja vid rätt tillfälle, men frågan är om allt återhämtar sig, isåfall när, eller om det kommer sjunka ännu mer..

    Skulle vilja sälja nu alltså, men vet inte om man ska vänta..

    Önskar er allt gott!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bra förslag på inlägg om bostadsmarknaden och hur vi tänker. Kommer i veckan.

      Delete
    2. Om du vill kan du hyra ut ena bostaden tills det är dags att sälja så får du iaf ut lite avkastning!

      Delete
    3. Svårt att spekulera om var bostadsmarknaden tar vägen (precis som det är med aktiemarknaden). Nästan det senaste halvåret har det nog varit avvaktande för att de som inte behöver sälja avvaktar, och marknaden tar då lite paus från hystering som varit de senaste åren. Kanske kommer marknaden mer att normaliseras framöver, men det blir ju bara gissningar.

      Delete
  2. Anonymous10:20 AM

    dröja i år? det kommer alltid först i maj tycker jag tyvärr

    ReplyDelete
    Replies
    1. Solen kan ju trycka till med 10 plus om den bara vill i mitten av mars. Men du har rätt. Jag ska vänta till april med att klaga.

      Delete
    2. Anonymous10:35 AM

      Förra året var det 17 grader en dag i slutet på mars!

      Delete
  3. Prova med att hyra ett hus nästa vinter, eller direkt när din fru slutar jobba. Hyr 3-4 månader. Skönt att landa i gemensam ledighet, sen hinner ni se det området ni hyr i, samt att ni kan hyra bil och åka runt och spana in andra områden också. Utvärdera priser nära kusten vs lite längre in tex.
    Jag älskar spanien och gillar min fars hus, hoppas kunna låna det en del, men här är problemet att han nyligen gått i pension och är där ca 35 veckor per år.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mycket lutar åt att vi gör just så. Fast blir nog lägenhet och inte hus.

      Delete
  4. Haha "sånt larv" är jag svag för :) jag intalar mig själv att jag ej ska göra så men så händer det ändå då och då att jag faktiskt gör så!

    ReplyDelete
  5. Anonymous4:20 PM

    Jag brukar köra "kaskadutdelningar" på mina svenska aktier som utdelar på våren dvs återinvestera tidiga utdelningarna framåt i de bolag som utdelar senare. Varför återinvestera i ett bolag som har utdelning om 1 år när jag kan få mer utdelning om någon månad eller ett par veckor, allt annat lika.

    För mina kvartal- och månadsutdelare gör jag inte detta.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Driver inte bara detta courtage när man får fler och fler mindre och mindre utdelningar (när man skjuter utdelningen framåt i 2-3 steg) jämfört med att köpa något som redan delat ut och där kursen gått ner motsvarande utdelningen.

      Delete
    2. Fick samma typ av kommentar via mail. Jag kommer göra ett räkneexempel till ett inlägg imorgon.

      Delete
  6. Anonymous9:53 PM

    Om man har vanlig depå är det snarare bättre att köpa efter utdelningen och förskjuta skatten ett år.

    ReplyDelete
  7. Anonymous11:52 AM

    HEj Mi30!
    Hur gör du rent praktiskt med utldeningarna från 2018 som du ska leva på nästa år? Plockar du ut dem direkt ur skatteskalet och sätter på någon ränteplacering eller hur går du tillväga?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ja precis. Ut ur KF och in på sparkonto.

      Delete
  8. Anonymous2:25 PM

    Har du läst följande bok?

    https://timbro.se/forlag/balansakten-medelklassen-som-lever-ur-hand-mun/

    ReplyDelete