Friday, January 27, 2017

Utdelningarna börjar ta form

Vi är verkligen inne i en spännande period med rapporter och information om föreslagen utdelning från de olika bolagen jag äger så gott som dagligen.

Så det är en del pillande i excelarket nu med utdelningsprognosen för 2017.

- Castellum slog mina förväntningar med sin kraftiga höjning trots nyemissionen förra året.
- Telia blir som väntat 2 kr. Precis vad jag räknat med.
- SCA hade jag ingen åsikt om utan den följde min standardinställning som är 3% höjning för alla bolag som jag inte aktivt gjort någon ändring av prognosen. Då direktavkastningen i aktien är låg så var det kanske väl defensivt att bara räkna med standardmässiga 3%?
- Nordea hade jag inte räknat med någon höjning alls. Så där var en höjning med 3,5% en glad överraskning.
- Atlas Copco slog även de mina prognostiserade 3% med råge. Hela 8% blev höjningen där. Precis som i fallet med SCA är direktavkastningen lite lägre efter kursuppgång vilket gör att en högre tillväxt är välkommet.
- Finska hisstillverkaren Kone höjder med hela 10,7%. Bättre än jag räknat med. Kursen rasade på rapporten. Så kanske kan bli nya köp här i slutet av nästa månad.

För att förtydliga upplägget så är jag inte inne och pillar i utdelningsprognosen under året. Utan sätter ett mål som i de allra flesta fall är 3% per år rakt över hela linjen, som sen höjs med ytterligare 3% året efter. Sen några bolag som Telia, Ratos, Nordea och Fortum där jag ansett att detta inte är realistiskt så har jag ändrat till att sätta en manuell uppskattning på utdelning istället för standardmässiga +3%. Nu visade det ju sig att Nordea hade klarat att ingå i gruppen med standardmässig höjning.

Än så länge har alla bolag där jag räknat med 3% som standard överträffat målsättningen. Men kvar är tex H&M där ju inget talar för någon höjning.

Tyvärr är ju utdelningsgrafen hos Avanza helt pajad för oss som ägde HCP och fick utdelning av aktier i QCP. Så det ser ut som jag fått 20000 mer i utdelning än verkligheten. Tur man har sitt egna excelark. Blir en riktig utmaning att få Avanza-grafen att visa utdelningstillväxt mellan 2017 och 2018 nu...

10 comments:

  1. Anonymous2:37 PM

    Ja, Utdelningsgrafen på Avanza är verkligen störande. Kunde man inte bara dragit skatten??

    ReplyDelete
  2. Hur ser du på Telia inför nästa år? Jag ökade lite på rapporten eftersom det trots allt är en ganska god riskpremie och företaget trots allt nu går med vinst igen. Kommer bli svårt att bibehålla lika höga vinster som förr så hur resonerar du - tror du att de kommer bibehålla två kronor eller sänker nedåt en krona på sikt? Kommer du behålla eller tittar du på att sälja av?

    Kliar i fingrarna att köpa Atlas Copco när de höjer utdelning samtidigt som kursen faller. Tycker dock att den är lite väl dyr ännu och hoppas att nedåttrenden fortsätter.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jag räknar inte med ytterligare sänkningar från Telia utan tycker vi kan tro på 2 kr per år nu framåt.

      Delete
  3. Anonymous10:21 AM

    eriksson , från 3,4 till en krona, eller har jag missuppfattat allt ihop?

    Där rök en flygbiljett till sydamerika vart år!!

    ReplyDelete
  4. Ja stämmer att Ericsson sänkte rejält från 3,70 till 1,00 kr. De har tidigare höjt med runt 10% om året i ett antal år i rad. Jag äger inte Ericsson (mer än via investmentbolagen) därför hade jag inte med Ericsson i inlägget.

    ReplyDelete
  5. Vad tycker du om Ericsson annars? Varför äger du ej aktien?

    ReplyDelete
  6. Anonymous7:41 PM

    "Vad tycker du om Ericsson annars? Varför äger du ej aktien?"

    Svar:

    "Ja stämmer att Ericsson sänkte rejält från 3,70 till 1,00 kr"

    Troligtvis därför ;)

    ReplyDelete
  7. Anonymous8:55 PM

    När måste jag ha ägt castellum för att få deras utdelning?

    ReplyDelete
  8. Om du äger Castellum när börsen stänger 23 mars får du 2,50 kr per aktie i utdelning. Sen får du 2,50 till om du äger aktier när börsen stänger 21 sept.

    ReplyDelete