Monday, January 23, 2017

Uppföljning gårdagens inlägg

Vill börja med att tacka för många bra kommentarer kring gårdagens inlägg om möjligheten att dra in några tusen i månaden på ett enkelt och roligt sätt för att med större trygghet kunna våga ta klivet och sluta jobba redan nästa år.

Många har föreslagit att jag bara ska bita ihop 1-3 år till på nuvarande jobbet.
Logiskt och matematiskt sett är det givetvis det enklaste. Nu har ju snöbollen börjat rulla i hyfsad fart tack vare högre lön och återinvesterad utdelning. Varje år extra jag och min fru kör vidare som nu kan vi köpa nya aktier för runt 650.000 kr. Om man redan har jobbat 12 år är det väl inga problem att bita ihop och jobba 2 år till? Problemet är att jag mentalt sett redan är inne på de där sista åren. Redan efter sommarsemestern 2015 kände jag att nu börjar det bli tufft att komma igång igen. Klarar jag verkligen att jobba heltid 3 år till tänkte jag då? Tanken att sluta redan 2018 har jag levt med senaste året. Det känns ärligt talat mycket med 1,5 år till från nu. Att då tänka på ytterligare 2 år är ingen lek. Ungefär som att man efter 39 km på ett Marathon får höra att banan är 46 km och inte 42...

Vissa har antytt att det bara är att köra på. Våga släppa sargen redan nu. Säg upp dig nu idag!
Kanske kan vi sluta båda två redan nu? Om vi säljer lägenheten och köper ett billigare boende på landet skulle vi landa på runt 6,5 miljoner kronor i kapital samt ett obelånat eller extremt lågt belånad boende.

6,5 miljoner ger 21.600 kr i månaden enligt "4% regeln". Som då dessutom ska räcka till att betala schablonskatten på ISK/KF. Fullt möjligt att leva på för 2 personer utan barn, och mer än vi lever för nu.

Men inte riktigt den frihet vi kämpat för senaste åren. Jag skulle nog vilja att vi ligger över 7 (men gärna 8) miljoner i minst 12 månader (för att minska risken att man värderar portföljen enligt 4% regeln och säger upp sig veckan innan en börsnedgång på 50% vilket visat sig vara gränsfall att 4% regeln klarar).

Hitta ett roligt jobb
En sista tanke som nog egentligen är den bästa är att hitta en roligare jobb där det inte är en pina att köra på några år till. Att hitta ett jobb som jag trivs på som betalar lika bra som det jag har nu är ju det optimala men den drömmen har jag nästan släppt. Jag känner mig låst och trött av projektledning, ansvar, hålla många bollar i luften och stress mot deadlines. Att hitta något jobb utan dessa inslag med lön på minst 45.000 kr i månaden vet jag inte hur det skulle gå till.

Men istället för att flytta ut på landet och sätta plant skulle det ju vara möjligt att hitta en mindre kvalificerat jobb men som ändå betalade 30-35.000 kr brutto med betydligt mindre av stress och ansvar där det inte vore en pina att bita ihop 1-2 år till. Även med en lön på 30.000 kr i månaden före skatt skulle jag ju kunna spara minst 10.000 kr i månaden och återinvestera all utdelning.

35 comments:

  1. Haha du låter precis som mina föräldrar som nyss fyllt pension och grubblar på om de ska arbeta något år extra, växla ned till deltid eller bara abrupt sluta. ;)

    Tycker du ska köra på ett år till i alla fall. Det är snart påsk, inte långt till sommarledigheten och det gör ganska stor skillnad till sist. Säg att du kör på i alla fall tills ni bestämt er vart ni vill flytta och mer eller mindre har den biten klart - då kan du åtminstone fundera på det under tiden.

    ReplyDelete
  2. Anonymous5:44 PM

    Hej!
    Har du gjort militärtjänst?
    Om du inte har gjort det så tycker jag du borde göra det. Du får tjänstgöra för fosterlandet vilket är vacker i sig.
    Sedan kommer du få en enormt stor och givande upplevelse, det kommer vara enormt personligt utvecklande, du kommer få göra mycket saker som du kan göra i det civila livet, som andra betalar för. Dessutom får du betalt, bara ca 5tusen i månaden plus bostadsbidrag under grundutbildningen men å andra sidan har du inga utgifter. Sedan kan du jobba vidare som antigen kontinuerligt tjänstgörande eller tidvistjänstgörande (ca 2-4 veckor per år) Då får du givetvis riktigt lön samt alla tillägg.

    Summa sumarum: Det blir ett äventyr, ett fysiskt och psykiskt kraftprov(mer eller mindre beroende på förband), du får många nya vänner och du får betalt.

    Helt perfekt enligt mig!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Har gjort lumpen. Men lockas mer av brandman än militär.

      Delete
  3. Anonymous6:22 PM

    Militärtjänst vid 35 års ålder? På min tid i det grå fordom, då vi hade värnplikt, blev man inte inkallad efter 28 års ålder. Jag var 20 när jag muckade efter 1 års tjänstgöring, därefter var man krigsplacerad i fältarme'n tills man var 35 då man blev överförd till lokalförsvarsförband.

    Man är för gammal vid 35 för att påbörja miltärutbildning. Fast vem vet hur den nuvarande Kalle Anka milisen rekryterar, personalförsörjningen fungerar ju inte så de kanske har släppt på ålderskraven.

    ReplyDelete
  4. Måste du höja dina omkostnader då? Jamena, du flyttar ju liiite på mållinjen själv också? Kan du spara ÄNNU mer än du gjort eller jobba ÄNNU mer just nu och därmed dra mållinjen mot dig? 😄

    ReplyDelete
  5. Anonymous8:25 PM

    Måste du bestämma dig nu? Håll fast vid planen att jobba 1,5 år till, gör ditt bästa, och kör på ända in i kaklet. Om 1,5 år får du en ny chans att utvärdera situationen. Där och då kanske det är självklart att sluta, eller så känns det ok att köra på ett tag till, alternativt att då titta efter ett annat jobb? Det kan ju hända mycket fram tills dess. Börsen kan ha gått som tåget eller rätt ner i källaren och kanske känner du att det är läge att jobba ett tag till för att fylla på under rean. Din bok kan ha sålt som smör och eventuellt öppnat upp dörrar till nya möjligheter. Kanske har din blogg fått massa nya följare eller du kommit på ett sätt att på något annat vis tjäna lite mer pengar på de som kommer hit?

    Mitt råd är alltså att inte fundera för mycket utan att bara köra på. Jag sitter lite i samma situation som du men har bestämt mig för att inte fatta något slutgiltigt beslut förrän om 3 år.

    /P - 40 år

    ReplyDelete
  6. Anonymous8:40 PM

    Min bestämda uppfattning (läs Min gissning) är ju att miljonaren ganska snart efter att ha slutat jobba kommer finna ett driv i något som genererar pengar. Det är sagt förut men tål att sägas igen. En vad jag förstår välutbildad person med denna målmedvetenhet; hur ska hen inte tjäna pengar när åtagandena skalas ned till de som vara är roliga? Må vara författarskap, föreläsningar eller frilans kopplat till nuvarande karriär eller pianist på Scandic Anglais (för att han kan).

    Men stick to the plan. Går det sen åt h-vete så 2024 så finns det mången som sitter betydligt sämre till.

    ReplyDelete
  7. Anonymous8:45 PM

    Jag tycker helt klart du skall byta jobb. Kan ju vara kul att testa på något helt nytt och lära dig ett nytt yrke / ny nisch inom ekonomi innan du pensionerar dig.

    Ett alternativ är att börja som revisorsassistent så lär du dig redovisning bättre. Så kan du starta eget och sköta bokföring åt något företag när du är pensionär och dra in extra kulor så samt att du blir bättre investerare om du verkligen förstår redovisning. Dock kan detta innebära en del övertid i början vilket är tvärtom mot vilket håll du vill gå.

    Än hellre är att börja som Business controller. Du borde lätt kunna få minst det belopp du eftersträvar. Är det ett företag som ligger lite utanför Stockholm och inte är MTG, HM, Klarna eller dylikt mer prestigefullt företag med många karriärister kommer du lätt kunna tjäna över 40' brutto utan att jobba mer än 8-17. Dessutom kommer du vara en erfarenhet rikare.

    /Olle

    ReplyDelete
  8. Anonymous8:49 PM

    Om du har gjort lumpen kan du ta anställning som deltidssoldat som personen ovan skrev.
    Jag själv är det och drar in ca 40.000kr efter skatt varje år. Då är jag inne ca 2x9dagar asså totalt 18dygns tjänst på ett år.
    Men jag gör det inte för pengarna utan främst för att det är roligt att komma in och träffa alla människor och vara med i gemenskapen och stämningen som vi har i vårt förband.
    Sen uppskattar man övriga livet mera efter några veckor i fält per år också.

    Mvh Tobbe

    ReplyDelete
  9. Funderar inte på att ta in högutdelare, många pref aktier har över 7%da och handlas under inlösen. så bryr man sig bara om utdelningen utan att tänka på att de eventuellt dippar i värde känns de som en klok investering?

    ReplyDelete
  10. Anonymous9:52 PM

    Tipset du fick om att köpa en fastighet med några lägenheter i för uthyrning...lät inte det intressant? Bättre utdelning än många aktier, om tipwkalkylen stämmer hyfsat med verkligheten.

    ReplyDelete
  11. Tobbe: Tycke lumpen var helt ok men lockades aldrig av att fortsätta inom militären efter värnplikten. Ska fundera lite på det, men lockas inte direkt. Ersättningen lät ju helt ok och gillar att man stökar av jobbet på ett par intensiva veckor.

    Bespararen: Högutdelare och preffar grubblar jag mycket på. Kan hända att de kommer in några under 2017, men ännu inga preffar i portföljen.

    Anonym: Jag är ju mest ute efter frihet och passiv inkomst. Att då binda upp en massa pengar i ett hyreshus känns som fel väg att gå för mig. Är ju en hel del jobb dvs långt från passiv inkomst. Då äger jag hellre aktier i ett fastighetsbolag på börsen.

    Tanken med mitt extrajobb är att det ska vara fritt och pågå i en omfattning runt 10-20% under några enstaka år. Hyreshus kan vara helt fel läge att sälja när jag vill flytta till Portugal eller Gotland eller behöver pengarna för att köpa en segelbåt. Därför lockas jag inte av hyreshus.

    ReplyDelete
  12. Anonymous10:20 PM

    Jag menade med ovan att du skulle säga upp dig ASAP och söka nytt och kanske trivas på den sista "kvalificerade arbetsplatsen" de sista månaderna/åren av ditt arbetsliv samt även kanske utvecklas i din roll utan att vara för kvalificerad och ansvarsfull.

    Om du dessutom skulle få tillbaka någon form av glöd kanske det vore kul att köra 3 år halvavlönat.

    Det låter som du har ansvarsfulla uppgifter idag och inom ekonomi och därmed tordes klara enklare business controller-tjänster eller dylika ekonomitjänster som ändå skulle kunna vara trevliga och bättre än din nuvarande tjänst till helt okej lön.

    /Olle

    ReplyDelete
  13. Anonymous10:55 PM

    Lite inne på Olles banor med..jobbar själv som redovisningsansvarig på ett medelstort företag..lite inrutat men fint i övrigt..dock ständiga deadlines så frihetskänslan är låg..men finns ett gäng tjänster på avdelningen med hög grad av frihet. På sikt tror jag dessutom man lätt kan starta sin egna lilla firma som man kan sköta från vart man känner för i världen:)

    ReplyDelete
  14. Anonymous11:23 PM

    Tack för en spännande blogg. Jag tänker att det är så mycket lättare att spara stora summor om man är två. Men baksidan av tvåsamheten är att man riskerar att mista halva sparkapitalet om ens partner inte vill vara kvar i relationen och om man inte har skrivit kilometervis med passionsdödande papper kring detta. Detta är inget som det bloggas så mycket om, men eftersom det är en så avgörande fråga vore det intressant med tankar kring detta. Då uppstår frågan ska man jobba såpass länge att både är fria oberoende av varandra, apropå hängslen och livrem och lite till....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hur räknar du om du tänker att halva kapitalet försvinner om man är två? Min fru sparar lika mycket som mig. Att vara gifta där en sparar och en slösar utan äktenskapsförord låter mindre bra.

      Delete
  15. Anonymous1:45 AM

    Har du sett detta avsnitt?
    http://www.svtplay.se/video/11933730/idevarlden/idevarlden-sasong-1-avsnitt-1

    De filosoferar kring arbete och hade också varit intressant att höra vad du tycker.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ska se på idevärlden vid tillfälle. Tror inte jag sett.

      Delete
  16. Anonymous4:45 AM

    Får man fråga vad du jobbar med? Förstår om du inte kan säga företag osv, men på ett ungefär vad du gör? Nyfiken. Om du hade fått backa tillbaka, hade du valt att jobba med samma sak då, eller vad hade du valt då?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jobbar på större företag med diverse projekt inom ekonomi, logistik etc.

      Inget emot jobbet i sig. Så är nöjd med mitt val.

      Delete
  17. Anonymous7:31 AM

    Tack för en bra blogg.
    Vad tycker du om HM på dessa nivåer?
    Du pratar om Portugal, har ni något boende där, har ni varit där innan?
    Mvh VårMan

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jag kommer köpa H&M imorgon när jag får lön. Portugal är bara en teori/idé.

      Delete
  18. ConflictedInvestments9:20 AM

    Eftersom det från början handlade om enkla sätt att tjäna extra-pengar.

    Ett smidigt sätt att testa på om sidojobbet personlig tränare är något för en själv är att gå med i friskis och svettis och ta deras grund-kurs för gym-instruktörer. Du blir tvungen att ha typ 90 instruktions-timmar för att betala tillbaka kursen (men får också ett gratis träningskort under de år som du är instruktör). Efter de första 90 passen får du en (iofs minimal) ersättning på 100-150 kr per instruktionstimme.

    Det är ju uppenbarligen inte ett jobb med en riktigt lön, men det är ett dugligt små-pengs jobb där man lätt kan dra in 10k på om året (70 instruktionstimmar blir roughly 7000, +3000 för träningskortet som du nu inte behöver betala).

    Sen får du ju även en merit om det skulle vara så att deltida som PT är något du kan tänka dig att göra.

    ReplyDelete
  19. Anonymous9:23 AM

    Väljer att kommentera detta anonymt, har jobbat på flertalet statliga myndigheter och där kan man få en ok lön på ca 40000 och sen softa ;) Även jobb inom kommunen och landstinget har jag hört är liknande, har du eget rum så kan du gömma dig ännu mer.

    Kanske är en idé :)?

    ReplyDelete
  20. Tråkigt att du inte är nöjd med ditt jobb, själv hade jag fortsatt jobba i samma takt med 30 Mkr på banken, så drivet att spara är inte lika stort som för dig.

    Med 100 Mkr på banken hade jag startat eget inom exakt samma bransch jag är i nu.

    Har dock en stor grad av frihet, även om det är en hel del ansvar också.

    ReplyDelete
  21. Jag tycker att du ska säga upp dig och känna lite på friheten. Egentligen tror jag också att du kommer klara dig utmärkt på det kapital du har...och att du kommer känna betydligt mer tillförsikt till detta när du väl är där. Men om du ändå vill jobba så har jag gjort lite marknadsundersökningar för egen del för någon gång framgent så funderar jag på att jobba lite grann.

    Det finns massor med jobb som kan dra in lite pengar. Jag har sett allt ifrån reklamutdelning (lite dålig timlön men relativt fritt och om man gör det till fots eller på cykel så är motionen fixad), brevbärare, tidniningsbud, lärarvikarie, måltidsassistent (mattant) med mera med mera. Min känsla är att dessa är svåra att fylla för att det är tjänster på 20-50% men för någon som är fri men vill ha lite extra inkomst och/eller social kontakt med några kollegor så är det ju bara en bonus. Dessutom som extra personal så har man inte samma ansvar för hela processen utan fyller ett behov där och då...gör ett bra jobb..men går sedan hem och fortsätter med sitt.

    ReplyDelete
  22. Är så otroligt glad över att jag sadlade om år 2010 och började jobba på plattform på Nordsjön. Detta gör att jag i 2 veckor för att sedan vara fri i 4 veckor och så rullar det på år ut och år in. Fast det bara blir 19 veckors jobb i genomsnitt så har jag ändå ut strax över 40 k netto i månaden (mer när norska kronan är starkare). Förr va planen att gå i tidig pension men med detta jobbet kommer jag nog jobba så länge jag orkar (och får) eftersom jag ändå har så mycket fritid. Plus finns inte mycket som kan mäta sig med flygpltspilsnern man tar efter 2 veckors jobb och man vet att man skall ha 4 veckors fritt.

    ReplyDelete
  23. Anonymous11:29 AM

    Hur hade ni läsare ställt er inför detta forskningsprojekt, "en studie i isolering" Att under 5år sitta i isoleringscell, 12h om dagen/5dagar i veckan, ingen semester, enda stimulering är valfri bok. Efter 12h släpps du ut i friheten och ska infinna dig nästa dag 08:00. Lön 45.000kr/mån och när projektet är slut faller en bonus ut på 20miljoner.

    ReplyDelete
  24. Anonym 11:29

    Hade nog inte haft några problem med detta om det inte vore för att jag har små barn.

    För övrigt är ju inte pengar allt, rikedom är en kombination av pengar, välmående, välbefinnande osv..

    ReplyDelete
  25. Anonymous2:00 PM

    bli självförsörjare, köp en gård med skog, eget vatten och avlopp, odla allt du behöver, "hyran" motsvaras av värdeökningen minus förlusten av alternativ avkastning

    ReplyDelete
  26. Anonymous2:04 PM

    Intressant att läsa alla inlägg. Nyfiken på hur många här som gjort en tidig exit, dvs före 55, och vilka erfarenheter ni dragit. Dela med er till oss andra! :-)

    ReplyDelete
  27. Anonymous4:05 PM

    Sälj hela ditt innehav och köp Fingerprint, du kommer garanterat ha minst 100% avkastning inom ett år. Sedan kommer de börja utdela säkert 5kr/aktie kommande år.

    ReplyDelete
  28. Anonymous1:23 PM

    Du verkar ju väldigt trött på ditt nuvarande arbete tycker jag mig kunna läsa mellan raderna. Varför inte starta eget och bara ta dig an de uppdrag som du tycker känns spännande och inspirerande?

    Mvh

    MrB

    ReplyDelete
  29. Anonymous4:13 PM

    Hej,

    Får man fråga vilket universitet du studerade på som ung?

    ReplyDelete
  30. Anonymous6:49 PM

    Absolut enklast måste vara att helt enkelt se till att prestera sämre på nuvarande jobbet; läs inga mail efter kl 17, låt bli att svara i telefon vad gäller arbetsamtal utan låt dem gå till voicemail. Se till att vara helt ledig på helgerna, kom in till arbetsplatsen efter 0830 på morgonen, se till att gå därifrån vid kl 1700 eller tidigare, på fikarasten lämnar du arbetsplatsen för en promenad, dvs två gånger om dagen 15-30 in vardera och likadant på lunchen. Svara sedan nej i mailen vid olika arbetsförfråganrelaterade mail, hänvisa till andra personer när det inte gäller extremt viktiga saker. Lämna ifrån dig information sent och tillräcklig men inte mer än så.
    Efter två tre kvartal kan du bestämma möte med chefen och säga att du "tappat geisten" - om chefen inte märkt det - och så kan du be om lättare arbetsuppgifter. Ja, om du har tur kanske chefen kontrar med ett utköpserbjudande om 12-24 månadslöner eller liknande. Arbetsfritt som det heter.

    ReplyDelete