Monday, January 09, 2017

Två tunga veckor framför mig

Jag har ju sedan sommaren 2016 när jag kunde byta courtageklass försökt sprida mina köp så mycket det bara går. Vilket i praktiken innebär att jag köpt aktier för 700-999 kr varje dag börsen varit öppen. Plus några dagar just efter lön med lite större köp, ofta bestående av ett utländskt bolag där jag försöker köpa för minst 6 000 kr och några dagar med 2-3 köp om dagen.

Detta har fungerat bra för mig inte minst mentalt då jag hela tiden hittat något bolag som känns köpvärt och kul att aktierna blir fler och fler för varje vecka. Blivit lite av en rutin att smita undan, lägga något köp och uppdatera min excel-fil med nya antalet aktier i aktuellt bolag.

Nu har allt kört ihop sig samtidigt här så det ser väldigt tungt ut med köp kommande veckor. Planen är ju att öka konsumtionen lite för att dra ner på sparandet, men nu har det gått ännu lite längre än planerat på kort sikt. Några faktorer som sammanfallit och ställt till det för mig:

- Vi måste boosta vårt semestersparande för att hinna få ihop pengar inför sommarens semester. Under 2017 är tanken att sätta av 1 500 kr i månaden per person till resor. Men då merparten kommer ske i sommar behöver vi sätta av lite mer under våren för att ha pengarna klara till sommaren. Blir därför minst 2 000 kr i semestersparande nu ett tag.

- Jag passade på att köpa 90 dagars SL-kort innan prishöjningen. Det gör att hela kostnaden för jan-feb-mars kom i början av januari. 2 300 kr på en månad…

- Köper kläder sällan. Men då lite mer på samma gång. Nu behövde jag fylla på lite inför våren på jobbet. Inga stora grejer men ett par skjortor, kalsonger och strumpor för totalt ca 1 000 kr.

- December månads lön kom ovanligt tidigt och jag satte direkt igång med att köpa aktier den 22 december.

- Gjorde lite fler köp än vanligt med några extra H&M förra veckan när den droppade under 250 kr.

- Skatten för kvartalet på min Kapitalförsäkring ska betalas under mitten av januari. Då jag inte vill sälja aktier och inte hinner få några utdelningar för att finansiera skatten så får jag ta detta från mitt nya sparande. Så inte nog med att jag har problem att få ihop mina 22 000 planerade kronor som ska föras över till min KF så kommer drygt 2500 kr av överföringen gå till skatt. Blir alltså under 20 000 kr i aktieköp. Illa.

Egentligen skulle jag dessutom behöva nya löparskor. Men det får vänta till februari. Så det kan bli i alla fall några stackars enstaka nya aktieköp närmaste veckorna. Känns jättetrist och tomt att inte kunna köpa aktier löpande. Känner mig fattig!

Som det känns nu är denna övergång till ökad konsumtion och minskat sparande mer dramatiskt än planerat. Men redan i februari ska jag kunna ta igen större delen av tappet och balansera upp en bedrövlig januari. Så gäller att inte stirra sig blind på några enstaka veckor.

Tidigare har jag aldrig brytt mig om variationer mellan månaderna tex när jag köpt kläder vid enstaka månader. Men då har jag varit van vid situationen och nu känns det som det blev allt på samma gång.

38 comments:

  1. Dags för en buffert på sparkonto? :-)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Har en buffert men den är ju inte tänkt för aktieköp, resor och kläder. Tror inte på att använda den här och där.

      Så egentligen inte synd om mig. Är väl bara att inse att det inte är någon katastrof om man sparar 21.000 och köper aktier för 18.500 någon månad.

      Bara man återkommer till anständiga siffror snarast möjligt.

      Delete
    2. Anonymous8:43 AM

      Hur reagerar din fru när du ligger sömnlös och har ångest över en ofördelaktig periodisering av utgifter? Tycker hon också att det kryper i hela kroppen av en tusings mindre sparande?

      Delete
    3. Ligger absolut inte sömnlös. Tycker det är lite tråkigt under 5 min på eftermiddagen då jag normalt sett brukar köpa någon aktie. Vilket jag nu inte kan göra.

      Övriga 23h 55 min rullar livet på som vanligt. Men ville ändå dela med mig i bloggen då omställningen till ett lägre sparande kanske kan intressera vissa läsare.

      Delete
  2. Du får ha en buffert som Stefan skriver och göra en resultatbudget istället för dagens likviditetsbudget. Det minskar stressen 😁

    Allt gott.

    ReplyDelete
  3. Anonymous7:06 PM

    Kommer ihåg nått gammalt inlägg du skrivit. Du tänkte på höginkomsttagare i din omkrets och funderade på: "vart fan gör folk av med pengarna". Nu kanske verkligheten gör sig påmind. Visst, man klarar sig på väldigt lite, men vill man en aningen mer så kostar det. :)

    ReplyDelete
  4. Anonymous7:33 PM

    Intressant att du överväger att slira på ett inköp av löparskor för att du känner dig "fattig"... Snacka om att sila mygg och svälja kameler.

    ReplyDelete
  5. Nya löparskor känns som en no-brainer om behovet finns, de brukar dessutom sälja ut fjolårets modeller till bra pris under januari.

    ReplyDelete
  6. Anonymous10:16 PM

    Herregud, du överdriver sparandet...unna dig det du vill ha och behöver...t.ex löparskor.
    Det kan ju inte ens vara kul att ens behöva grubbla på sådant :-(.

    ReplyDelete
  7. Anonymous10:25 PM

    Kan tipsa om 2-pack långkalsonger för 99:- på Lidl den här veckan!

    ReplyDelete
  8. Har ju löparskor, så jag klarar mig. Handlar om att skjuta upp köpet några veckor så inte allt kommer samma månad.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Anonymous11:18 PM

      På vilket sätt skulle det bli bättre? Att du slipper lägga ut en tusing idag men vet att den ska ut om tre veckor? Samtidigt som du springer i slitna skor....

      Delete
    2. Om jag skjuter upp köpet av löparskor så har jag råd att köpa lite fler aktier och komma närmare mitt mål i januari.

      Men visst att det egentligen är strunt samma om jag köper aktier för 1000 kr mer i jan eller feb. Och att årets total blir den samma. Men som sagt, skorna funkar några veckor till utan problem.

      Delete
    3. Anonymous8:40 AM

      ...om du förutom att skjuta upp inköpet av löparskor även ersätter månadens matinköp med en diet på havregryn och vitkål kan du troligen spara ytterligare en slant. På så vis tar du dig närmare målet ännu fortare.

      Delete
  9. "Känner mig fattig"
    Förstår vad du menar, men det bränner ju till lite i reptilhjärnan när man läser sånt.
    Vad får medelsvensson ut i månaden/snitt, 17-19tkr?
    Alltså det du "sparar" och köper aktier för.
    Just sayin`

    ReplyDelete
  10. Anonymous6:01 AM

    Blir mer och mer tydligt för varje inlägg vilken extrem OCD du verkar ha. Kan ju inte vara kul att dels vantrivas på jobbet, och dels troligtvis ha någon form av psykisk störning/instabilitet.
    Fast du kanske redan vet om det och har fått det utrett?
    /Psykologen

    ReplyDelete
    Replies
    1. Nej det var faktiskt en nyhet. Inte fått det utrett.

      Delete
  11. Anonymous7:10 AM

    Taskiga kommentarer urk....

    På tal om något övrigt, har du funderat på hur man kan parera säkerhetsläget i Östersjön?

    Är ny i utdelnings branschen, funderar mycket på hur jag ska bygga min portfölj dels i olika valutor för att ha säkerhet men hur står sig avanza eller nordnet? Det är ju bra om depån om ifallomatt finns kvar. Skulle helst ha KF, isk baserat i England några förslag?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Att köpa utdelande aktier i andra valutor än SEK tror jag är bra. Inte minst om man eventuellt ska flytta utomlands.

      Att ökade oroligheter ska komma då snabbt att man inte hinner reagera och någon främmande makt beslagta min KF håller jag som mindre sannolikt. Inget jag funderar på eller oroar mig för.

      Delete
  12. Anonymous9:11 AM

    Men ta det lite lugnt nu. Det miljonären beskriver handlar mer om att han har ett mål som han nu denna månad inte kommer att nå. Det är ok att känna lite vemod för det men jag tror knappast att han har ångest och ligger sömnlös på nätterna, sluta projicera. Är det bättre att han inte skriver alls?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Anonymous11:21 AM

      Jag är djupt imponerad av Miljonärens ihärdighet och resultatet av många års späkande. Det är intressant att läsa om hans resa. Däremot är det mindre imponerande att läsa om den existentiella ångest som uppstår av att det nu råkar infalla ett inköp av SL-kort samtidigt som behovet av nya löparskor föreligger. Det är inte värdigt med den typen av petimeteranekdoter.

      Delete
    2. Tror inlägget blev lite överdrivet att om det tolkats som sömnlöshet och existentiell ångest. Längtar egentligen bara till nästa lön då jag kan börja köpa aktier i normal fart igen.

      Delete
  13. Anonymous3:35 PM

    Du har inte funderat på att haka på barfotatrenden? Visst, lite kyligt just nu, men det vänder. Billigare än så kan man inte springa, och bra för fötterna lär det också vara.

    ReplyDelete
  14. Givet att man inte frestas att köpa saker man inte behöver tycker jag det är väldigt smidigt med ett buffertkonto som automatiskt för över månadssparande enligt plan samt används för alla utgifter. Månader med utgifter mindre än budgeterat ger överskott till bufferten och tvärs om. I kombination med räntefri kredit så får man väldigt stor frihet och flexibilitet samtidigt som man bibehåller sparplanen.

    Du som har både disciplin och buffertmedel (cash och fonder) skulle lätt kunna sätta upp liknande modell utifrån din sparplan och samtidigt "unna" dig att köpa saker när behov uppstår utan dröjsmål samt utnyttja "tillfällen" (läs: SL)

    ReplyDelete
  15. Hej Stefan, helt rätt och bra tips. Jag och min fru har det upplägget på vårt gemensamma konto dit vi för över pengar varje månad som ska räcka till hyra och gemensamma kostnader. Där växer det en normal månad med lite pengar som sen minskar när det görs något större inköp. Det är till det kontot vi nu ökat insättningarna för att kunna betala våra semesterresor med de pengarna.

    Däremot har jag ännu inte haft något eget sånt konto. Utan har ett konto med ett fast belopp som en typ av extra buffert. Då jag utöver det försöker trycka in pengarna 100% på aktiemarknaden varje månad.

    Men skulle ju helt klart vara en poäng att ha även ett personligt buffertkonto där man kan betala SL-kort, kläder och annat som inte kommer helt jämnt varje månad. Utmaningen blir att hitta rätt nivå som först över till det kontot. Vill ju inte föra över för mycket så att det ökar månad för månad över tid. Då pengarna jag inte konsumerar enligt min strategi ska in på börsen snabbast möjligt.

    ReplyDelete
  16. Hej Miljonären, vart handlar du helst dina kläder? Har du en stor garderob?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Har ingen stor garderob. Kläder till kontoret handlar jag främst på Zara. Vilket ju är dumt med H&M som största innehav. Men skjortorna på Zara passar min kropp bättre.

      Delete
  17. Jag använder SBAB:s sparkonto som funkar perfekt i sammanhanget samt ger lite ränta.

    Räknar kallt med 50% rea på mitt skomärke (Asics Gel-Kayano 23) inom 1-2 veckor, att betala 1899:- bär emot :-)

    ReplyDelete
  18. En fråga till hur fixade du din lista med "mina innehav" på din blogg, håller själv på att lära mig blogga. väldigt tacksam om du kunde skicka en kort beskrivning =)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Är ingen expert. Men jag har gjort det via utforma - layout - right sidebar. Sen helt enkelt gjort en manuell tabell/lista där.

      Delete
  19. 2000 kr i månaden för resor är rätt mycket :) sparar enbart 500 kr, men det är klart att det räcker inte så långt. Har ni funderat vart ni ska resa?

    ReplyDelete
    Replies
    1. 2000 nu är kort period fram mot sommaren. Sen blir det mindre och uthålligt. Vi ska till Medelhavet på all inclusive samt några kortare resor inom Sverige.

      Delete
  20. Om du fick en cancerdiagnos med 1 månad kvar att leva. Skulle du då känna att du levt de senaste 10 åren med full livskvalité ?

    Missförstå inte frågan, men nyttigt att reflektera över vad livskvalité verkligen är.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jag tycker ändå det. Jag har verkligen inte lidit utan sparandet har gett mig glädje och en stimulerande hobby.

      Framförallt är risken mycket större att dö som 67 åring än 40 åring. Och dör jag vid 67 är jag övertygad om att det varit rätt att hinna få 25-30 fria år istället för att jobba heltid ända fram till dödsdagen för att ha råd med större lägenhet, städhjälp och fina bilar.

      Delete
  21. Anonymous10:24 AM

    Jag tycker också att det fanns ganska många taskiga kommentarer här. Jag förstår precis vad miljonären menar med 'känner sig fattig' i det här sammanhanget och det är inte så konstigt att det blir en omställning mentalt nu när han spara mindre - personlig tycker jag det är interessant att du skriver sådant om hur du känner - det gör bloggen mer personlig.

    Tänk på den mentala omställningen som kommer att krävas nästa år när du har 0 (aktiv) inkomst att spara! ;)

    ReplyDelete
  22. Anonymous11:30 AM

    Om man får en diagnos på att man skall dö om 1 månad tror jag ens minsta bekymmer är hur man levt de sista åren.

    Däremot om man får dignos att man har 1 år att kvar att leva så är man nog glad för att man har några miljoner på kontot så man sista tiden i livet slipper tänka på ekonomi, och har man familj så kan det vara skönt att veta att de direkt efter man dött slipper sälja hus och hem och flytta och kanske byta skolor osv.. mitt i sorgen.

    Sedan kan man ju hävda att det vore lika meningslöst att resa och roa sig för sina pengar, dessa minnen kan du ju inte ta med dig efter döden, för som död så är det nog bara svart :)

    Tror nog att det är större risk att många kommer sitta som fattigpensinärer och ångra bittert att de inte var mer ekonomiska under sitt yrkesliv.. hur kul på en skala kan det va att sitta mellan 65 och 85 utan ett öre över var månad.

    Fri som Fan

    ReplyDelete
  23. "Inga stora grejer men ett par skjortor, kalsonger och strumpor för totalt ca 1 000 kr."

    Haha, du är för skön. Mina skjortor kostar 1000 kr/st... tycker H&M och Zara och liknande är rent ut sagt skit som dels sitter illa och dels slits fort.

    ReplyDelete
  24. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete