Wednesday, January 18, 2017

Tack för alla trevliga kommentarer

Vill ta tillfället i akt och tacka för alla trevliga kommentarer i mitt kommentarsfält här på bloggen. Vet att många läsare håller med om att kommentarerna är minst halva nöjet med min blogg, och det är ju helt tack vare er läsare!

Kommentarerna ger mig också många uppslag på nya inlägg. Vilket kan vara lite svårt ibland när man börjar nära sig 1000 inlägg...

Det är också en väldigt stor skillnad i kommentarerna jämfört med bloggens första år. Då var de som kommenterade mycket mer kritiska mot mig och mitt livsval.

Även om många fortfarande tycker jag överdriver sparandet, glömmer att leva i nuet, borde byta till ett roligt jobb, gör dåliga investeringar etc så tror jag skälet till mycket färre kritiska kommentarer jämfört med bloggens början är följande:

- Läsarna till bloggen har vant sig vid mitt livsval, de som inte gillar det har väl lämnat bloggen misstänker jag.

- Offentliga profiler som Günther och Nicklas Andersson har gjort det mer accepterat att spara stor del av lönen.

- Det finns idag ett antal ekonomibloggare och folk som lever minst lika sparsamt som mig. Trots att de har en massa barn. Vilket gör att mitt liv inte känns lika extremt.

- Från början kom stor del av trafiken utifrån, tex av typen att någon skrev "kolla vilken dåre" på Flashback eller en blogg som inte hade något med ekonomi att göra. Dvs det var inte personer som sökte sig till bloggen av intresse för sparande och aktier utan mer som en freakshow.

- Tror också det kan vara lättare att kritisera en 27 åring med ett par hundra tusen på kontot som sparar 10.000 kr i månaden av en medioker lön, än en 35 åring med >5 miljoner som räknar med att kunna sluta jobba inom ett par år. Kanske till och med finns någon där ute som ångrar att man inte själv tog tag i sparandet för 10 år sen?

Så tack alla läsare för era vänliga kommentarer som håller bloggen levande och intressant!

34 comments:

  1. Anonymous8:22 PM

    Tack vare dig och din blogg kommer jag förhoppningsvis att kunna bli ekonomiskt oberoende redan runt 30!

    ReplyDelete
  2. Anonymous9:14 PM

    Men varför snåla du till den här graden? Jag går ut varje helg, äter gott och lever livet men trots det sparar jag ganska mycket varje månad

    Idag äger jag min bostadsrätt som är värd 1,5 milj och har 1,5 milj på konto trots endast är 32 år. Det var ju inte så svårt att spara:)



    ReplyDelete
    Replies
    1. Spara ganska mycket är inte min grej, vill satsa hårt. Ville helt enkelt hellre ha 2 miljoner än 1,5 när jag var 32 om det var möjligt.

      Men nu har jag dragit ner lite på sparandet från årsskiftet.

      Delete
  3. Jag har haft din blogg i min RSS-samling så länge jag kan minnas. Jag gillar extremer och har inspirerats. Däremot följde jag inte ditt exempel vare sig förr eller nu. Modesta dryga 10% ligger min sparkvot på. Det innebär att jag drygt, per år, kommer upp i det du lägger undan per månad.

    Men även min snöboll kommer att bli större och trots att jag troligen inte kan gå i pension innan jag faktiskt har åldern inne, så kommer jag jag inte att behöva leva som en fattigpensionär.

    Så, tack själv för inspirationen och bloggen!

    ReplyDelete
  4. Tack själv för att du fortsätter skriva och dela med dig. Du är en fräsig filur och det är intressant att läsa det du skriver.

    Mvh petrusko

    ReplyDelete
  5. Tack miljonären för perspektiv och inspiration!! Har gått från i princip noll kronor i sparande till 50% procents sparande varje månad (ca 16.000 i månaden) under under några års tid nu. Är själv helt överraskad över hur kul och bra det känns. Gläds över att varje månad jag sparar denna summa kan jag vara ledig minst en. Beklagar att jag inte fattade detta tidigare men är samtidigt glad att jag vaknat till innan det blev försent att få ihop några miljoner innan det är dags att sluta jobba och lämna ett intensivt yrkesliv. Läser dina inlägg och myser :)

    ReplyDelete
  6. Dr Deg10:24 PM

    Hittade din blogg första gången när den bara var någon månad gammal och har således läst samtliga inlägg! Din blogg tillhör alltjämt favoriterna, och som så många andra så har du även inspirerat mig och fått mig att öka min sparkvot! Fortsätt din egen linje och lycka till i framtiden!

    ReplyDelete
  7. Tack för ännu fler trevliga kommentarer.

    ReplyDelete
  8. Alltid underhållande att läsa din blogg! Tack!

    ReplyDelete
  9. 41 år och ångrar varje dag att jag inte började för 10+ år sedan. :/

    Utomordentligt bra jobbat av dig och en stor inspirationskälla! Tack.

    ReplyDelete
  10. @Excentius, att ångra något sådant är inte hälsosamt. Skulle välja att slippa mina dagliga depression/ångest attacker, mot att vara mångmiljonär alla dagar i veckan.

    Har nyligen börjat spara också, aldrig försent att sätta guldkant på vardagen om ett par år ;)

    Tack för en grym blogg Miljonären! :)

    ReplyDelete
  11. Anonymous8:42 AM

    Skrev en lång kommentar men klickade sen på F5. Sammanfattning av mitt förra inlägg; "You're da pimp."

    ReplyDelete
  12. Anonymous8:50 AM

    Även jag har inspirerats till att öka sparkvoten på grund av ditt bloggande. Stort tack för inspirationen!

    ReplyDelete
  13. Anonymous10:17 AM

    Du är bäst helt enkelt. En fanbärare av frihetens låga.

    Jnana

    ReplyDelete
  14. Anonymous11:24 AM

    För ett och ett halvt år sedan var jag nyutexad med ett dåligt jobb och typ 2000 kronor i sparkapital. Jag hamnade på din blogg av en slump när jag satt på Ikea-parkeringen och väntade. Det förändrade hela mitt liv. Jag lusläste bloggen och har fortsatt läsa den varje dag sedan dess! Tack! Har nu sparat drygt 200 000 som jag investerat och även bytt jobb två gånger för att få upp lönen. Du är en fantastisk förebild!


    // Johanna

    ReplyDelete
  15. Anonymous11:44 AM

    Hade turen att springa på din blogg runt 2007. Så tack vare dig har jag alltid haft en referens och ett exempel på att det fler som lever med samma målmedvetenhet och tankar.

    Då 2007 var man nyutexaminerad med ett eget kapital på 300-400k. Jag och min blivande fru undvek den värsta livsstilsinflationen och kunde till en början hålla en sparkvot runt 50%. Alltid mätt vår ekonomi tillsammans, så pga partner har vi som enhet legat med lägre sparkvot än om man räknar min individuella. Nu de senaste åren har vi dock legat stadigt kring 70%. Med ett EK på numera 4,5 milj.

    Även om mycket är snarlikt är det många beslut som vi valt att göra annorlunda (får skylla på frun=)). Stor villa, två barn och semesterlägenhet vid medelhavet (1:a 27k EUR=). Dvs en hel del tillgångar som binder kapital, vilket medför att portföljen endast ligger på 2 milj. Redan idag hade vi dock utan bekymmer kunna hyra ut hus och bosätta oss vid medelhavet (dock ej aktuellt)

    Målet då, ytterst oklart. Friheten lockar absolut, men till en början drevs jag nog mer av känslan av trygghet. Minns för något år sen när allt tickade på och jag insåg att egentligen inte behövde gå till jobbet. Har gjort att jag precis som Gunther påpekar kan ta djärvare beslut vad gäller karriären. Vidare handlar nog min drivkraft om att bygga en förmögenhet/imperium. Vägen dit stor dock skriven i stjärnorna, fastigheter? eget bolag? det står skrivet i stjärnorna. Spännande blir det i alla fall=)


    Förresten miljonären.. hur många i Sverige tror du förutom du och jag som kombinerat dessa stats?:
    Under 40 min på milen. 100 kg bänk. Samtidigt som man levererar en sparkvot på över 70% på helåret.

    (Jag har god marginal förutom mil där jag landar precis under)

    ..sorry om det spårade. Ville egentligen bara tacka för en fantastisk blogg.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Milen på under 40 och över 100 i bänkpress samma vecka tror jag bara vi är 1000 personer som tar (skriver vi trots att jag inte klarade det 2016, men ska göra det igen). Av dessa 1000 tror jag 10 personer har en sparkvot över 70%.

      Exklusiv skara!

      Delete
  16. Anonymous1:08 PM

    Brukar väldigt sällan kommentera, men måste här instämma med föregående kommentarer om hur du inspirerat många människor. Det är verkligen något du ska ta åt dig av.

    Du har tillsammans med några bloggkollegor gjort livet väldigt mycket roligare för många.

    Jag är själv bara 26 år idag, och startade mitt sparande på slutet av 2014 (Har efter det även hunnit med att köpa en fastighet). Önskar givetvis att jag startat detta ännu tidigare, men beroende på omgivning, uppfostran etc. (tror det är likvärdigt för många), så har jag aldrig sett pengar och sparande på det sättet. Det jag däremot vet är att jag fortfarande har många år på mig att bygga mitt kapital och tack vare er bloggare så inspireras man hela tiden att göra val och framför allt ifrågasätta den vanliga normen om hur livet ska se ut.

    Ser fram emot att fortsätta läsa er inspiration och ser även fram emot att kunna inspirera vänner & familj framåt.

    Nu är väl nästa mål att inspireras att nå milen på 40 min... puh...

    Fortsätt göra det du gör! :)

    //Daniel

    ReplyDelete
  17. Anonymous3:07 PM

    Tack själv för en inspirerande blogg.

    Jag vill minnas att du hade planer på att flytta till Portugal.
    Nästa vecka på Uppdrag granskning ska det handla om svenska pensionärer som flyttar till Portugal.
    /Tava

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tack för tips om uppdrag granskning. Det ska jag se!

      Delete
  18. T. Boone Pickens4:37 PM

    Hej miljonären!

    Hur förvaltar du din tjänstepension? Du kanske redan har skrivit ett inlägg om det?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kan tyvärr inte välja så mycket för min tjänstepension men har en global indexfond.

      Delete
  19. Anonymous4:37 PM

    Hur ser din framtidsplan ut ang bostadslån? Något du kan tänka dig att ha hela livet, eller något som du tänker göra dig av med?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Så länge vi bor kvar i nuvarande lägenhet och räntekostnaden är under 1000 kr i månaden då kommer vi inte amortera. Flyttar vi ut på landet till billigare boende och säljer lägenheten är det troligt att vi löser lånet.

      Delete
  20. Anonymous5:10 PM

    Äsch sparmiljonär innan 30 är väl inget att skriva hem om. Sparmiljonär innan 25, då börjar vi snacka elitnivå

    ReplyDelete
  21. Anonymous5:26 PM

    Tycker också att en anledning till färre kritik är att du verkar alltid ända bemöta kritiken på ett sakligt sätt istället för att bli arg, vilket är väldigt imponerande

    ReplyDelete
  22. Anonymous6:55 PM

    Jag har följt din blogg sedan jag var 13 år.
    Detta år fyller jag 21.
    Detta blir min första kommentar, men kände att det var min tur att tacka dig och det passade bra nu.

    Med rätt stor säkerhet kan jag säga att jag inte hade varit i samma ekonomiska situation
    idag om jag inte hade "halkat" in på din blogg efter att jag googlat "miljonär" en gång för flera år sedan. Jag hade definitivt inte haft samma syn på pengar och målet att kunna sluta jobba långt före den vanliga pensionsåldern utan dig.

    Idag har jag sparat ihop till 280.000kr helt själv utan hjälp från någon, genom att arbeta lov, somrar och helger under skoltiden samt heltid direkt efter studenten.

    Mitt mål är 1 miljon ett par månader efter 25 års åldern genom fortsätta spara strax över 14000 i månaden. Återigen stort tack, jag tror inte du inser vilken inspiration du varit och fortsätter att vara för mig, och många många många därtill.

    ReplyDelete
  23. Oj vilka underbara kommentarer. Blir rörd och ni har helt rätt i att jag inte haft en aning om hur många personers liv jag verkar ha påverkat. Så kul att höra!

    ReplyDelete
  24. Sebbe7:48 PM

    Även jag skrev en lång utläggning men den försvann på något sätt - men du är värd ett nytt försök! Jag har följt din blogg med både underhållning och intressanta tankar - det vill jag tacka för. Tycker även det är skönt att du gått över till säkrare investeringar - har du någonsin funderat på hur det hade slutat om dina tidiga Rysslands-investeringar hade gått jättedåligt, hade du haft styrkan att fortsätta tror du? Hur hade du reagerat?
    Kom ihåg att aldrig censurera dig - om du tänker något så skriv det - även om det får konstiga reaktioner (precis som du gjort hittills).

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hade absolut kämpat vidare om jag hade gjort sämre investeringar (tror jag är ju omöjligt att veta vad som hade hänt om man tappade 90% av kapitalet men tyckte jag agerade bra 2008 när börsen gick ner kraftigt men jag körde på enligt plan).

      Delete
  25. Anonymous9:25 PM

    Tjena miljonären!
    Tack för en underbar blogg som har hjälpt mig mycket sedan jag började följa dig 2014.
    Jag fick tips om din blogg via en kollega som sa något i stil med "kolla in den där miljonär innan 30, han är helt galen".
    Jag fastnade omgående för din extrema sparsamhet, vilket ledde till att jag tipsade min fru, andra kollegor och vänner om bloggen.
    Nu till frågan, har du någon gång blivit tipsad eller omnämnd om din egna blogg av någon i din bekantskapskrets och hur var då din reaktion? :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Faktiskt aldrig hört någon utanför bloggen prata om den. Ja förutom när den tex blivit omnämnd i poddar (vilket hänt i gamla sparpodden, nya sparpodden, börspodden och prata pengar dvs en grand slam), diskussionsforum etc. Men aldrig i vanliga livet.

      Delete
  26. Jag är en av de som faktiskt ångrar att jag inte tog tag i sparandet för 10 år sedan :(
    Men på den tiden trodde jag att aktiemarknaden bara vara ett påhitt och bara banker kunde tjäna pengar därifrån eller åtminstone behövde man ett ganska stort belopp för att komma någonstans så att spara skulle ta flera 100 år.

    Men riktigt så funka de ju inte men synd att jag inte upptäckte de för 10 år sedan jaja nu kämpar jag iallafall mot ett mål, och har samtidigt väldigt kul på vägen.
    De som gör de enklare för mig är att jag inte har några fritidsaktiviteter som kostar en massa pengar än iallafall.

    ReplyDelete
  27. Anonymous12:49 AM

    Har du försökt att få lån från banker utan framgång? Stort behov av pengar för att få ut av skulden? Behöver pengar för expansion eller etablering av eget företag? För mer information, vänligen kontakta via e-post: larryfox2016@hotmail.com

    ReplyDelete