Sunday, January 08, 2017

Skillnaden på fattig och sparsam

Just hemkommen från ett besök i matbutiken. Blev lite småköp bara. Den större bunkringen sker i början av veckan när aktuella erbjudanden kommit ut så man vet vad som ska köpas just den veckan. Idag behövde vi dock fylla på med lite mjölk och annat där det inte är lönt att vänta och hoppas på erbjudanden kommande vecka.

När jag gick runt där i butiken tänkte jag på en sak som slagit mig många gånger tidigare. Vilken stor skillnad det är på att vara frivilligt sparsam (för att kunna jobba mindre, spara mer, lägga pengar på annat etc) jämfört med att vara fattig. Idag köpte vi tex 1,5 liter julmust light för 5 kr, vilket kändes som ett fynd och vi tycker det är lika gott som att dricka nästa helg som att dricka den mellan lucia och julafton. Men hade man varit fattig och gått och längtat efter julmust halva hösten och tänkt att "hoppas det går att köpa en för 5 kr i januari, för 15 kr i december har jag inte råd med", då hade det varit hemskt. Nu hade vi inte planerat att köpa julmust och det är inget vi egentligen behöver, men när vi såg en billig flaska kändes det värt det. Så kommer man dricka med glädje och känna sig lite smart.

Nu över till något annat: Till alla stockholmare påminner jag om att idag är sista dagen att köpa SL-kort till priset som gäller innan morgondagens prishöjning. Jag har passat på att fylla på med ett 90-dagars kort. Som jag hoppas räcker lagom till det ska bli bättre väder och underlag för cykel och löpning till jobbet.

9 comments:

  1. Jag lyckades däremot handla mjölk med 40 procents rabatt i veckan! Tyvärr har jag bara frysfack så det blev bara ett par paket extra men har frusit in dem och gjort storkok med gröt. Besparingen räcker ändå till en extra MQ-aktie! Tack till dig, Sparo, AVL m.fl. som har tipsat om att frysa in mjölk.

    ReplyDelete
  2. Anonymous8:11 PM

    använder du bredband eller kör du nån mobil variant

    ReplyDelete
  3. Jag har bredband hemma i lägenheten,

    ReplyDelete
  4. Markus9:09 PM

    När sparsamheten är självförvållat är det inte så svårt att "uthärda". Man vet ju att man genomlider det för några bättre i framtiden. Sen finns ju alltid en utväg så att säga, man kan ju alltid sluta. Men att vara fattig är lite svårare att sluta med.

    Längtar till att läsa hur det är att sluta jobba när man är relativt ung, hoppas du inte glömmer bort bloggen när du ligger på någon strand i Portugal.

    MVH

    ReplyDelete
  5. Anonymous8:50 AM

    Kunde inte låtqa bli att skratta åt kommentaren att utnyttja frysfacket till att frysa in mjölk för att spara 30 kr:):)

    // T-bone

    ReplyDelete
  6. Ibland är turen på den kapitalstarkes sida. Har både flyttat och börjat lyssna på olika POD:ar. Hörde ett inslag om att svensken i princip inte har några förråd av matvaror i händelse av katastrof. Rekommendationen var att ha mat och vatten så man klarar tre (!) dygn.

    Efter detta har jag börjat lägga upp lite förråd. Kollar ibland hyllorna hos Lidl och Netto för att göra fynd. Konserv laxbullar i hummersås för 10kr med hållbarhet till september 2019 inhandlades. Ska jag genomlida en kris ska det ske kungligt, ha ha!

    Besöker även lokala ICA lite slumpmässigt och senast reades både mjölk och yoghurt ut till halva priset trots två dagar till bäst före. Vissa mjölktyper håller garanterat 1v över datumet så det var bara att passa på. Verkar som att fler och fler butiker har lådor med produkter som reas ut istället för att de slängs när bäst-före-datum närmar sig.

    Nu är mat ingen stor post, kanske 600-1000kr per månad men är kanske nummer tre efter boende och bil.

    ReplyDelete
  7. Anonymous1:30 PM

    Om man inte är så traditionsbunden kring högtiderna kan man ju fynda "säsongsvaror" efter, jag förlänger just nu julen med julskinka inhandlad för 19,90 kr/kilot. Lyxade till det och skar bort lite fett.
    //niltwid

    ReplyDelete
  8. Om du bara handlat det du behövde hade du sparat 5kr!
    Köpa skit du egentligen inte vill ha på rea och "passa på när det är billigt" mentalitet? Du är ju inte bättre än dom på lyxfällan?

    Om det hade varit vanlig julmust hade jag sett förbi detta. Men light? Blä

    ReplyDelete
  9. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete