Friday, January 20, 2017

10 miljoner

Verkar som Sverige klarar att av att hålla befolkningstillväxten uppe även utan min hjälp. Över 10 miljoner invånare idag. Så kanske kan stryka punkten barnlöshet på listan över alla mina eventuella svek mot samhället.

En intensiv arbetsvecka är över. Vilket har inneburit mindre bloggande och även mindre tid att följa börsen. Gårdagens fina utdelningshöjning från Castellum passerade dock inte obemärkt. Riktigt imponerande att dela ut 5 kr per aktie. Vi fick ju trots allt köpa nya aktier för 77 kr styck vid nyemissionen, så utdelningen på dessa nya aktier blev ju väldigt bra.

Något som ställt till det lite för min excelfil med utdelningsprognos för kommande år är att allt fler bolag delar ut flera gånger per år. Det som rör till det lite är att jag med största sannolikhet har olika antal aktier vid vårens och höstens utdelning, vilket gör att jag måste disponera om upplägget på något sätt då jag nu har en kolumn för antal aktier och en kolumn för årets utdelning som multipliceras och sen låses vid utdelningsdatumet. Så jag har haft lite manuell handpåläggning med de bolag som delar ut flera gånger om året. Men nu börjar det bli så många att jag behöver göra det lite mer systematiskt men ändå få det snyggt och överskådligt.

Januari månad är fortsatt öken efter en tidig lön i dec, tunga inköp i civila livet (kläder och SL kort för helt kvartal), skatt som ska betalas i kapitalförsäkringen etc. Så har varit dåligt med köp senaste veckorna. Tror aldrig jag längtat så mycket efter en Uppesittarkväll och lön förut. Men nu är det mindre än en vecka kvar.

20 comments:

  1. Anonymous8:49 PM

    Hur tänker du kring hemelektronik, köper du in nya grejer regelbundet (dator,tv och annat) och föredrar du t.ex. Apple framför Samsung/android osv.

    ReplyDelete
  2. Har varken köpt dator eller mobil sen 2005. Har via jobbet. TVn är väl från ca 2009, men platt och fin och minst 40 tum.

    ReplyDelete
  3. Hur mycket tjänar du på bloggen i månaden? =)

    ReplyDelete
  4. Anonymous10:11 PM

    Med tanke på frågan om hur mycket pengar du får in via bloggen: hur många läsare har du?

    ReplyDelete
  5. Den 30/12 la jag upp en bild med antalet sidvisningar hämtat från adsenses uppgifter.

    ReplyDelete
  6. Anonymous10:33 PM

    Stort tack för all inspiration du ger, fått mig att spara i 3 år nu, fått ihop en bra kapital nu, och känslan över att en dipp på 20-30 procent skulle kunna komma, för det kan ju inte fortsätta upp hur länge som helst.
    Hur ligger dina tankar i det, vågar man ligga investerad 100%

    ReplyDelete
  7. Tidigare hade jag börjat fundera på att "sälja en del nu och sälja resten om det går upp 15 % till" eller något liknande. Men nu har jag bestämt att fullinvesterad resten av livet ger mig störst chans att kunna sluta jobba innan 40 och leva på avkastningen. Så jag vågar absolut ligga kvar fullinvesterad.

    ReplyDelete
  8. James8:13 AM

    Apropå ämnet, hur går instiftandet av fonden till förmån för unga sparare till minne av Miljonär innan 30?

    ReplyDelete
  9. Anonymous8:41 AM

    Har du testat lillaekonomens häftiga verktyg för att sammanställa utdelningarna? https://nnava.github.io

    ReplyDelete
  10. Stiftadet av fonden vilar lite. Men om jag närmar mig 60 med över 10 miljoner på kontot lovar jag att ta tag i det.

    Hade förmånen att få testa Lilla Ekonomens verktyg redan under utvecklingsarbetet. Verkligen imponerande även om det tyvärr inte ersätter mitt egna ark som jag utvecklat för mina personliga behov.

    ReplyDelete
  11. En fråga helt off topic: Jag har noterat att många bloggare nämner varandra, vilket är helt naturligt då man är inne på samma områden, men aldrig bloggen RikaTillsammans som ändå är en välbesökt blogg vad jag förstår. Varför?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ingen aning. Jag läser inte Rika Tillsammans och nämner därför inte den. Har inga fasta länkar men hänvisar gärna till intressanta inlägg jag läst.

      Delete
  12. Joham:
    Många vill nog inte skriva om RikaTillsammans eftersom han sysslar med MLM.

    http://ekonomiskfrihet.blogspot.se/2015/12/pyramidspel.html

    ReplyDelete
  13. Anonymous5:01 PM

    Jag gillar chansar mest och hans blogg men det där inlägget är bara skitsnack

    ReplyDelete
  14. Anonymous7:04 PM

    Hej
    har en lite fundering ang onecoin, är det värt en chansning ?

    ReplyDelete
  15. Tror inte onecoin är värt en chansning. Jag gör det inte iaf.

    ReplyDelete
  16. Anonymous7:49 PM

    Hej,

    Ser att du i tidigare inlägg haft funderingar på att bosätta dig i både Portugal och Spanien. Hur tror du den sociala biten hade fungerat? Funderingar på att lära dig språk för att komma in i samhället?

    Åker själv ner till Kroatien i Påsk för att kika på lite lägenheter, dock ej i syfte att flytta ner på heltid.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Omöjligt att veta ju. Men har inget jättestort behov av 10-tals nära vänner. Utan med min fru och gå med i någon förening eller träningsgrupp och att utöver det träffa ett par vänner så skulle det räcka väldigt långt. Språket får man ju lära sig det mest grundläggande iaf.

      Delete
  17. Läst din blogg runt 6 mån nu, stor inspiration och en större anledning till att jag själv börjat blogga om privatekonomi/investeringar!

    MVH

    Djupare Fickor

    ReplyDelete