Wednesday, January 04, 2017

En hyllning till #Uppesittarkväll

Redan när jag hörde talas om Uppesittarkväll i podden Prata Pengar för ganska precis 1 år sen fastnade jag direkt för konceptet. För er som missat detta är Uppesittarkväll som det var beskrivet av Nicklas Andersson en ensam företeelse som han gjorde i sin ensamhet kvällen innan han fick sina första löner som ung student med extrajobb. Man kan säga att den består av två moment där det första delen går ut på att klura på vad man ska köpa, titta igenom befintliga innehav etc och moment två är att manuellt föra över så mycket pengar man kan och vågar till portföljen direkt efter tolvslaget när lönen hamnat på kontot.

Så fort jag hörde om detta tänkte jag att detta skulle ju kunna bli en något mer socialt, istället för att man sitter och gör det i sin ensamhet. Vill därför ta åt mig en del av äran när jag började tjata om detta på Twitter och de första månaderna var det max 20 inlägg och en direktsändning i web-tv kändes avlägset. All heder till Nicklas och Philip som är de som dragit igång detta på allvar, men vill hävda att jag var med och såg storheten i detta tidigt med detta inlägg i mars 2016.

I takt med att #Uppesittarkväll växt som fenomen växer också de kritiska kommentarerna om hur meningslöst och fånigt det är. Fullt förståeligt för det är ju ett koncept som inte helt vilar på logisk grund med bara rationella fördelar. Det är ju tex ingen mening att föra över pengarna manuellt kl 00.01 jämfört med att autogiro eller att föra över de manuellt morgonen efter och det finns inga bevis för att morgonen den 25e är bästa dagen på månaden att köpa aktier.

Annan kritik mot konceptet är att om alla köper samtidigt blir kurserna högre eller att man inte ska köpa en viss dag på månaden utan passa på när det är billigt. Sista argumentet mot konceptet är att det är jobbigt att vara uppe till kl 24 då det alltid är en vardag efter då lönen kommer.

Trots denna kritik håller jag fast vid att Uppesittarkväll är genialt för oss som gillar aktier och använder lönen för att öka vårt aktieinnehav månad för månad. 

Några fördelar med Uppesittarkväll:

Uppmanar till att vara fullinvesterad
Jag tror ju absolut att det bästa för gemene man med minst 10 års horisont är att vara fullinvesterad i aktiemarknaden hela tiden (kanske till och med belånad med 10-20%?). Det är jättelätt hänt att man börjar sälja för att det känns dyrt eller väntar in bättre lägen att köpa. Men det är helt enkelt extremt svårt för de flesta av oss att avgöra om det är dyrt eller inte idag och om det är större chans att det går ner 3% än upp 3% närmaste månaden . Time in market slår för de flesta människor timing the market.

Gör sparandet roligt
Jag har länge haft ett autogiro mellan den 25e och 30e i månaden där det sen automatiskt köpts fondandelar. Fungerar ju i stort sen på samma sätt som Uppesittarkväll med regelbundna köp och att pengarna dras från lönekontot tidigt i månaden, vilket minskar risken att pengarna tar slut innan man hinner föra över dom till sparandet. Men ett autogiro i fonder blir ganska opersonligt och tråkigt. Man tänker inte ens på att det snart är dags för lön och nya köp, månaderna rullar bara på. Att spara 1000 kr ska alltid vara roligare än att konsumera samma tusenlapp, den chansen ökar med Uppesittarkväll. 

Man behöver inte köpa allt den 25e
Många invändningar mot Uppesittarkväll är att det är dumt att köpa den 25e när alla andra gör det för att priset då generellt sett riskerar att vara högre. Även om det nu skulle vara så innebär inte Uppesittarkväll att man måste köpa alla aktier på morgonen den 25e. Det betyder bara att man så snabbt som möjligt för över pengar till portföljen. Sen kan man sprida köpen ända fram till den 24e månaden efter.

Det skulle dock ändå kunna vara så att morgonen den 25e är ett bra tillfälle att köpa då jag misstänker att stor del av sparandet sker i autogiro i fonder som bör ske 27e-29e innan köpordern går igenom och fondförvaltaren tvingas köpa fler aktier. Men som sagt har inte sett några tydliga bevis för att denna månadseffekt fanns och om den gjorde det tror jag marknaden själv skulle kompensera för att det alltid var 1% dyrare mellan 25e och 30e än mellan 15e och 20e. Så enkla och lätta samband brukar inte marknaden tillåta.

Som jag ser det är det optimala att man har slut på likvider i portföljen runt den 20e, sen går man några dagar och är sjukt köpsugen och när man får föra över pengar och göra några första nya köp direkt den 25e så känns det underbart.

Risken inte större för kurspåverkan
Jag ser heller ingen ökad risk för att diskussionerna på tex Twitter kvällen innan skulle driva upp kursen. Visst om någon stor profil med många följare rekar ett litet bolag så finns risken att det driver kursen. Men det har ju inget med Uppesittarkväll och lön att göra. Det kan hända vilken dag på månaden som helst, vilket vi sett i fallen Günter Mårders köp förra vecka och Kavastus blogginlägg om investmentbolag i somras. Det stora bruset av 100-tals inlägg kan kanske snarare mildra enstaka köprekars effekt.

Summa summarum är det enda argumentet mot Uppesittarkväll som jag köper att det är jobbigt att vara uppe till kl 24 när man ska upp och jobba dagen efter. Men med tillräckligt stora överföringar kl 00:01 så kan man i alla fall glädja sig åt att sovmorgonen den 25e som pensionär inte är så långt borta. 

Mindre än tre veckor kvar nu...

11 comments:

  1. Anonymous8:54 PM

    Tack för ett trevligt inlägg. Jag hittade programmet förra månaden och blev också ett stort fan!

    En fråga om din portföljstrategi: Varför dubblerar du många av de innehav du har genom investmentbolagen i de enskilda aktierna?

    Vänligen

    S

    ReplyDelete
    Replies
    1. Helt enkelt för att jag vill ha större exponering mot dessa bolag. Eller mindre mot de jag inte köper dubbelt om man så vill.

      Delete
  2. Finns alltid de som är negativa när det går bra för andra. Bara att göra det man själv tror på. Keep up the good work.

    Allt gott!

    ReplyDelete
  3. Ytterligare en fördel med uppesittarkväll är ju att detta skapar en gemensam diskussionsplattform där man kan utbyta tankar och idéer med människor som man i vanliga fall inte diskuterar aktier med. Man kan få nya infallsvinklar kring de bolag man redan äger och få inspiration kring bolag man sedan tidigare inte kände till.

    De stora aktiebloggarna har ju i stort sett samma läsare (misstänker jag) och man ser ibland likheter mellan olika bloggares portföljer. Jag tror att en ny publik lockas till fenomenet uppesittarkväll vilket ger lite nya idéer vilket aldrig är fel.

    Många läser dessutom ett blogginlägg ganska omgående efter att de publicerats och återvänder inte sedan för att följa upp diskussioner som sker i kommentarsfältet (vilken ju kan pågå under ganska lång tid). Under uppesittarkväll är alla aktiva samtidigt vilket gör att diskussionen (på twitter huvudsakligen) sker i realtid vilket gör att ingen missar vad som sägs.

    Man kan väl säga att jag håller med dig om att uppesittarkväll tillför mycket bra även om jag själv inte gör min överföring i anslutning till detta och heller inte köper aktier för pengarna omgående efter varje insättning.

    Tack för en bra blogg!

    ReplyDelete
  4. Anonymous9:56 PM

    De som klagar har inte förstått att hela konceptet också har ett viktigt syfte i att inspirera och få nya människor att upptäcka aktiemarknadens fantastiska värld och inte i första hand ett forum för nyttomaximerande aktienördar.

    ReplyDelete
  5. Anonymous10:42 PM

    Varför klaga - det är ju bara att låta bli att titta...
    Jag tycker uppesittarkväll är super! Och tycker absolut du ska ta åt dig en del av "äran" för det är ju det som är grejen, människor inspirerar varandra i att finna nya vägar, lösningar och inte minst perspektiv runt börsen. Det blir helt enkelt bättre när man är fler :)

    Tack för övrigt för en inspirerande blogg!

    ReplyDelete
  6. Precis som investerardagbok säger så tycker jag att #uppesittarkväll är en bra plattform att lyssna och skriva om tankar och idéer. Jag har inte många i min omgivning som har börsen som intresse, detta gör att uppesittarkvällen blir ett bra tillfälle för mig att lyssna på mer kunniga, ställa frågor och även få tips.

    Så från mig blir det en tumme upp.

    ReplyDelete
  7. Sändningen har ju slutat typ kl 22 de flesta gångerna, eller har jag fel?

    Man måste ju inte sitta uppe, kan ju som sagt ha autogiro och ändå vara redo att handla på morgonen efter?

    Anyway, tycker #uppesittarkväll är najs för man ser vad folk äger och vad de köper & säljer, samt att man får diskutera bolag.

    ReplyDelete
  8. Jag gillar verkligen #uppesittarkväll nu när livesändningarna dragit igång. Känns som att fenomenet tagit sig till en helt ny nivå efter detta.

    Verkligen bra och informativa avsnitt och det är dessutom bra att man kan se det i efterhand om man skulle vara upptagen :)

    ReplyDelete
  9. Uppestittarkväll är en riktigt trevlig grej, det motivera mig att alltid föra över pengar till portföljen. Synd att folk alltid ska gnälla.

    ReplyDelete
  10. Har kollat själva uppesittarkväll-sändningen, gillar idén men det känns nästan lite som ett tonårsprogram typ martin timells bullen, fast med aktier istället för relationsproblem.

    ReplyDelete