Tuesday, January 08, 2008

Börserna stabiliserats

Verkar som världens börser har lugnat sig lite (Indien har visserligen varit hur stabil som helst hela tiden) efter nedgången i slutet på förra veckan. Känns skönt inte minst med tanke på att Rysslandsbörsen snart öppnar igen efter deras jullov.

Klurigt läge med bolagen på svenska börsen som jag håller ögonen på. Kliar lite i köpfingret efter senaste dagarnas nedgång i tex Kungsleden. Nästan så man hoppas att det kan få fortsätta ner ett par dagar till i Stockholm. Äh fan vet inte vad jag hoppas på längre, snurrigt läge.

10 comments:

  1. Anonymous12:01 PM

    Hallå. Intressant blogg.
    Jag antar att du läst lite av Bodo Schäfer. (http://www.bokus.com/b/9789185385454.html?pt=search_result )

    Ganska inspirerande bok som jag också tänkt följa lite.

    ReplyDelete
  2. Anonymous4:51 PM

    Tjena.Verkar stabilisera sig på börsena nu.Jag ligger kvar i simplicity indien både med ppm och privata pengar.Kör även roburs rysslandsfond privat.Vad tror du om indien.Kommer det fortsätta uppåt eller? Jag avvaktar och ser.Ligger på plus så jag har lite att ge på.Lycka till!

    ReplyDelete
  3. Anonymous10:58 PM

    är också sugen på att köpa lite aktier.. tyvärr har jag inte direkt några pengar över till det.
    men om jag hade typ 20k över så skulle jag nog köpa Sandvik.. bara för att se om jag har rätt ;>.. är ju inte så jättemycket pengar egnt...

    Anledningen därtill är inte att göra ett snabbt klipp men jag tycker det verkar som att det är en bra aktie på lite längre tid..

    ReplyDelete
  4. Har läst Bodo Shäfers bok, hyffsad men inte mer än så tyckte jag. Skrev om den i bloggen runt mars 2007.

    Tror näst mest på indien under 2008, mest tror jag på ryssland. Men kan säkert svänga en del. Bara under mina 2 år i Indienfonder har det rasat rejält flera gånger. Ändå ligger jag över 100% plus sen första köpet.

    Sandvik är säkert bra på lång sikt.

    ReplyDelete
  5. Anonymous8:28 PM

    Skönt att du sitter tungt i Ryssland och Kina.

    Här hemma i stockholms finanskvarter är det slakt just nu. Portföljen ned 7.5% i år.

    Den "svenska" krisen påverkar dig inte alls eller? Skönt att se en kille som dig lyckas!

    ReplyDelete
  6. Jag är kugn trots dippen nu, ligger 9,4% back i år. Detta beror nog på att jag vet att jag inte hade tänkt sälja av mitt innehav de närmsta åren.

    ReplyDelete
  7. Anonymous10:00 PM

    har skiftat om till mer indien och litegrann SHB AstraZeneca allemansfond nu.. känns väl lite sådär på börserna just nu ;|
    trist...

    ReplyDelete
  8. Har några tusenlappar här och där i lite sverigebaserade fonder. Men det är under 5% av mitt totala fondinnehav som ligger i sverige.

    ReplyDelete
  9. Anonymous11:20 AM

    Hur går du till väga när du placerar pengar varje månad?

    Går du till banken? allt via internet?

    Hur lärde du dej all baskunskap du kan idag?

    Böcker, internet, vänner?

    jag är intersserad av baskunskap.
    Kan ingenting och vill lära mig.
    Tips uppskattas.

    /Simon.

    ReplyDelete
  10. Anonymous8:47 PM

    Märker då inget lugn... Ja Indien förståss men annars är det bra trist. Satsade lite New energi, backat 5 % Även Balkan 5% bläää

    ReplyDelete