Thursday, April 12, 2007

Sålt av CISL

Har nu sålt av alla mina aktier i CISL-gruppen. Blev inte den framgångssaga jag hoppats på men gjorde iaf en liten vinst (1 öre per aktie x 190.000 aktier-köp och säljavgift). Anledningen till att jag beslutade att sälja är att jag inte tyckte det kändes så förtroendeingivande inför kapitalmarknadsdagen nu i eftermiddag. De presentationer jag läst om verkar enligt insatta många gånger försöka utmåla en förbättrad version av verkligheten. Delägda bolaget LaJolla-gaming verkar inte riktigt så stort som jag hade hoppats på.

Återigen påminner jag om att jag inte är någon aktieanalytiker av stora mått och att bloggen syftar till att följa min väg mot miljonen inte att tipsa om bra placeringar. Att jag berättar vilka aktier jag köper och säljer är alltså mest i syfte att ge en inblick i min ekonomi, inte att rekommendera placeringsstrategier.

4 comments:

  1. Anonymous2:06 PM

    Så du har inte ens målsättningen att bli en bättre placerare?

    Nej jag tycker du skall ta steget fullt ut och lära dig om långsiktig fundamantal analys från grunden.

    Med tiden som ditt kapital växer till sig och blir större så kommer goda placeringar att betyda mycket mer än höga insättningar. Om du tvärt om gör många dåliga placeringar så kommer du kanske tyvärr att urholka värdet av dina pengar.

    En annan farhåga jag har för din del är du verkar styras mycket om sväningarna på börsen och din egen psykologi (dvs vad du tror om den korta framtiden). En bra tumregel är att man som aktiespare måste räkna med att kunna hantera negångar på 30% av portföljen.

    Är du förresten med i aktiespararna?
    www.aktiespararna.se

    ReplyDelete
  2. Anonymous3:58 PM

    Jag håller med ovanstående. Är själv ganska ny i aktier, men köpte ett medlemskap för ett år. Då får man en del litteratur på köpet, samt deras tidning och prova på period på deras aktieanalys program 'Hitta kursvinnare'. Faktiskt värt stålarna.

    ReplyDelete
  3. Anonymous4:03 PM

    Äh... aktiespararna suger!

    ReplyDelete
  4. Anonymous6:03 PM

    Jag har funderat på att gå med i aktiespararna, kostar bara typ 200 för ett helt år om man är under 28 har jag för mig. Då får man tidningen aktiespararna varje månad plus att man får någon annan tidning. Ska visst stå om fonder också, eller har jag helt fel? Sen så kan man även prenumera på DI ett helt år för 900, inte helt fel :)

    ReplyDelete