Thursday, April 19, 2007

Operation amortering

Skrev för några dagar sen om mitt mål att spara 40.000 kr fram till semestern börjar 1/7, dvs med hjälp av 3 löner.

Kommer lägga upp sparandet på följande sätt 8.300 kr i månadssparande i fonder (4300 i aktiefonder och 4000 i räntefond) samt 5.000 varje månad i amortering på lägenhetslånet. Det ger ett sparande på 13.300 i slutet på april, maj och juni.

För att klara detta krävs levnadsstandard typ snålmånad samt någon tusenlapp varje månad i extra inkomst utöver lönen. Är 100% säker på att jag kommer klara målet.

7 comments:

  1. Anonymous9:52 PM

    Hur går din fondplaceringar? Tänker bla. på den korrigeringen som ägde rum i Shanghai i natt..?

    ReplyDelete
  2. Senaste dygnet är de flesta av mina fonder någon procent ner. Senaste månaden är dock alla fonderna på klart plus.

    ReplyDelete
  3. Anonymous11:01 PM

    Varför satsar du på räntefonder när det finns vanlig bankränta som utklassar räntefonderna? Tex Wasa och Marginalen som erbjuder 3,75%.

    ReplyDelete
  4. Tidningarna skriver ju om att räntorna kan komma att höjas nu är fastighets- och förmögenhetsskatten avskaffas. Har du fast eller rörligt bolån? Kanske dags att amortera ännu mer, för att bli kvitt lånen?

    ReplyDelete
  5. Det är sant att det finns riktigt bra räntor på vissa ställen. Har kollat på svea direkt som också ligger på 3,75%.

    Jag har rörligt bolån, men har bara 50.000 kvar på lånet. Sen har jag 25.000 kvar på CSN också.

    Räntan spelar inte så jättestor roll för mig med andra ord då lånen är ganska överkomliga.

    ReplyDelete
  6. Skulle rekommendera Svea istället. Räntefonderna tar väl en avgift?

    ReplyDelete
  7. Anonymous10:35 AM

    Om du nu ska spara på bank så kolla in Parex, www.parex.se. 5% ränta om du binder pengarna i 5 år (och det kommer du väl att göra..). Statlig insättningsgaranti gäller.

    ReplyDelete