Saturday, April 21, 2007

Kommer Kina göra mig rik?

Läste just några uttalanden om kinesiska ekonomin från gurun Jim Rogers (gick i pension som 37 åring som ekonomiskt oberoende tack vare mycket lyckade investerngar).

Han hävdar att går ur kinesiska investeringar nu vore som att gå ur USA 1905.

1800-talet var storbritanniens, 1900-talet var USAs och 2000-talet blir Kinas. Men det kommer säkert stora nedgångar under de närmaste 20 åren även i Kina och det är kanske då man verkligen ska kliva in med nya friska investeringar som mångdubblas under uppgångarna.

7 comments:

  1. Anonymous12:50 AM

    Lyssna inte för mycket på experter. Om du vill bli en framgångsrik börshaj får du nog sätta dig in i situationen i Kina och sedan göra din egen bedömning. Experter behöver inte alltid ha rätt även om jag faktiskt tror på honom i det här fallet. Klyftorna mellan landsbyggd och stad i Kina är mycket stora vilket gör Kna till ett mycket ostabilt land. Den teknologiska utvecklingen har än så länge bara nått städerna så Kina ska man nog vara försiktig med ett tag, om 20 år behöver inte Kina vara ett sammanhängande land med tanke på klyftorna där.

    Mitt tips är Indien och Japan. Japan ligger långt framme vad det gäller att spara på energi och deras metoder kommer antagligen att slå igenom i västvärlden också.

    Indien har billig arbetskraft och genomgår just nu en teknologisk modernisering. Så om några år finns det säkert en potentiall att Indien har tagit lite av Kinas del.

    Vad du än gör så håll dig borta från Afrika.

    ReplyDelete
  2. Hoppas du har rätt jag sparar nämligen i Kina, Indien och Japan (och Ryssland) och har valt att hoppa över Afrika. Hittills är ju Japan den stora besvikelsen som istort sett inte gått upp någonting.

    Anledningen till att jag hoppade över Afrika var att jag helt enkelt tänkte om jag helst skulle vilja bli delägare i ett företag verksamt i något av de Asiatiska länderna jag placerar i eller i ett Afrikansk företag. Asien känns som större potensial än Afrika tycker jag.

    ReplyDelete
  3. Anonymous12:19 PM

    Ryssland är nog också lite ostabilt och något sm jag skulle låta bli. Missnöjet växer mot Putin och hans totalitära styre och korruptionen är mycket utbredd.

    ReplyDelete
  4. Anonymous1:55 PM

    USA 1905?


    Fy bubblan, 1906-1907 var det ju värsta börskrachen i USA ner 50% om jag inte minns fel

    ReplyDelete
  5. Anonymous8:01 PM

    Vi kommer alla att snacka kinesiska om 50 år så självklart ska Kina med i portföljen.

    ReplyDelete
  6. Anonymous8:09 AM

    Glöm inte Balkan länder!

    ReplyDelete
  7. Anonymous6:06 AM

    Vi kommer alla att snacka kinesiska om 50 år så självklart ska Kina med i portföljen.

    ReplyDelete