Sunday, April 15, 2007

Levnadskostnader

Många av läsarna verkar tycka att min levnadsstanadard är väldigt extrem och ifrågasätter allt ifrån till om jag kommer orka hålla på i flera år till om man verkligen kan ha sambo om man lever så snålt. Jag känner inte alls igen den bilden, tycker jag till och från slösar riktigt ordentligt. En dyrare månad kan se ut såhär som jag skrev i ett av de första inläggen.

2 000 hyra + ränta på lägenhetslånet
3 000 mat+toapapper+annat som man handlar i mataffären
1 000 räkningar som el, fast telefon, hemförsäkring, tv-licens (jobbet betalar mobil + bredband)1 000 enstaka större inköp som tvättmaskin, förlovningsring, ny kyl (utslaget per månad)
500 kläder
500 övrigt

= 8000 kr

Dvs riktigt lyxig levnadsstandard. Tidigare levde jag ungefär såhär dyrt varannan månad och sen snålmånad varannan där jag halverade utgifterna. Numera kör jag med 3-4 snålmånader på rad och sen en sån här lyxmånad för att köpa in lite behövligt och ladda batterierna.

9 comments:

  1. Grejen är att folk slösar bort pengar som om det växte som gräs. Det är ju så enkelt att sluta upp med alla dumma grejer som att tex köpa läsk och godis på pressbyrån och såna grejer. Många sprider tusenlapparna omkring sig utan att ens tänka på det och sen klagar dom över att dom är så fattiga i slutet av månaden.

    ReplyDelete
  2. Anonymous9:37 PM

    Cred till dig för att du fortsätter blogga på hyfsat frekvent, de flesta av de liknande bloggare verkar ha tappat sugen rejält, många har inte skrivit ett inlägg på 2 veckor och för någon har det gått en månad.

    Skulle du vilja vara lite mer exakt ang. ditt jobb? Vad jobbar du med? Framtidsutsikter? Drömmar?

    ReplyDelete
  3. Anonymous11:49 PM

    miljonären, vilken högskola har du läst på?

    program?

    ReplyDelete
  4. Jag jobbar på ett ganska stor företag med "typiskt kontorsarbete". Började på en trainee-tjänst för över ett år sen. Tanken är att jag ska bli affärsutvecklare/key account inom något år. För tillfället befinner jag mig mitt emellan de olika arbetsuppgifterna i väntan på att växa in i den nya rollen.

    Har pluggat ekonomi på stockholm universitet.

    ReplyDelete
  5. Anonymous4:51 PM

    Vafalls tv-licens, inte nog med att du är snål du är ärlig också :). Finns många sätt att undkomma denna pest. Där har du pengar att tjäna!

    Ta en titt även på kyrkoavgiften, fast vem vet. Du kanske är religös :)

    ReplyDelete
  6. Är inte medlem i kyrkan. Så det är inte för guds skull jag är ärlig.

    ReplyDelete
  7. Anonymous8:40 PM

    Förlovningsring? Grattis!

    ReplyDelete
  8. Anonymous5:31 AM

    Jag skulle säga att du sparar en del pengar.

    Jag spenderar 11k själv varje månad.
    Då har jag iofs. en hyra på 4900:- och lever själv i denna 3:a jag betalar för.

    Mat 2000:- (plus minus några hundra, beror på om jag lyxar till det mer än vanligt).

    Resor: 200:- i månaden för soppa till min EU-moped, tycker inte att jag behöver någon bil för att ta mig omkring i Umeå, där jag bor. Skall jag åka någonstans så tar jag buss, tåg eller flyg.

    Visst händer det att jag måste frakta saker eller storhandla, då ringer jag bara Färdtjänsten och löser det på det viset.

    Ja, jag är Sjukpensionär och har den förmånen.

    Sen spenderar jag en del på att roa mig, dock inte på krogen. Händer att jag köper mig en Glenfiddich 12 årig whisky och njuter av den ett tag samt god mat.
    Gärna T-Bones och annat gott kött man lägger på grillen, sommar som vinter.

    Så, nej, jag tycker inte att du lever speciellt lyxigt, snarare sparsamt. Men du har ju ett mål med livet också.

    Är själv 33.

    ReplyDelete
  9. Anonymous12:27 PM

    Var hittae man era extremt låga hyror undrar jag.
    Lätt att bli miljonär med de diminutiva kostnaderna.

    ReplyDelete