Tuesday, August 01, 2017

Uppdaterade köpmål 2017

I början av året satte jag upp en målsättning för hur många aktier jag skulle köpa i ett antal bolag under 2017. Denna målsättning har varit en handledning för mig själv under året fram till nu på vilka aktier som ska prioriteras. Du kan se inlägget med målen här.

Såhär såg det ut då (beloppet är baserat på aktiekursen i dec 2016).


Jag har ändå tillåtit mig att improvisera lite då aktiesparandet måste vara roligt. Så nu har jag uppdaterat målet och det ser ut såhär för resterande del av 2017:


De största förändringarna:
- De två största förändringarna i kronor räknat är de minskade planerade köpen i Investor och Johnson&Johnson. Främst beroende på att priset är för högt och utdelningen därmed för låg. Jag ska ju inom kort kunna leva på utdelningen.

- Pengarna som frigjorts ovan har jag börjat köpa preffar för.

De mindre förändringarna:
- Jag har slopat de planerade köpen i Industrivärden helt, då jag siktar på att komma ifatt med Investor. Och då köpen i Investor gått ner mot plan slopade jag Industrivärden helt.

- Lite större köp än planerat i Telia och har dessutom lagt till Sampo som inte alls fanns med i planerna. Sampo ersätter till viss del något större planerade köp i Nordea. Telia och Sampo är väl till viss del jakt på utdelning får jag erkänna. Men även att jag tror på bolagen till dagens värdering.

- Planen var att köpa 100 H&M vilket jag redan gjort. Har nu öppnat upp för 50 aktier till. Då jag tycker det är lite svårt att hitta bättre köp just nu. 

Totalraden:
För att röra till det lite kan det se ut som planerade köpen minskat. Men det beror främst på att jag inte redovisar schablonskatten på samma sätt. Dessutom har jag efter bilköpet tomt på buffertkontot och behöver bygga upp det igen. 

Jag kommer också ha ett behov av att bygga upp en buffert inför 2018 då jag räknar med att lönen slutar komma in. Så det totala sparandet för 2017 är egentligen rätt kraftigt upp, tack vare en bokförsäljning som överträffat målet. Men sparandet i aktier blir ungefär i linje med det först planerade.

4 comments:

  1. Anonymous1:03 AM

    men hallå Ratos o Telia va e de för mög. byt ut!

    ReplyDelete
    Replies
    1. gatlingdragon@hotmail.se9:45 PM

      Får man verkligen 100000kr i utdelning per år att bygga denna modell?

      Delete
    2. Inte 100.000 extra i utdelning varje år genom att köpa för 350.000 utan det har tagit flera år att bygga upp. Nästa år får jag betydligt mer än 100.000 i utdelning. Men inte bara via 2017 års köp utan tack vare alla tidigare köp.

      Delete
  2. Anonymous10:50 AM

    Hej Miljonären!
    Hur ser du på uppsidan i Ratos och Telia, eller köper de dessa endast för DA? MVH S

    ReplyDelete