Monday, December 21, 2015

Dokumentär på SVT

Ett av mina favoritprogram på TV är Gold Rush på Discovery. Älskar verkligen tanken på att sitta i en maskin med ett enda uppdrag och det är att köra så många lass jord som möjligt fram till vintern kommer. Ju fler lass desto mer pengar till mig och mina kompisar. Spänningen i vaskningen. Taktiken om man ska lägga några dagar på att flytta en maskin eller bygga en ny väg och därmed kunna jobba effektivare senare etc. Köra en halvtimme till i midnattsolen innan man går och lägger sig i husbilen. Sen tror jag inte det är så kul i verkligheten, men känslan de får fram i programmet lockar mig verkligen.

Såg igårkväll en dokumentär om Northlands gruva i Pajala på SVT Play. Kan ju säga att det var en väldig tur att jag inte läste på mer om det bolaget för några år sen när de drog igång verksamheten. Då hade jag säkert investerat pengar i Northlands nu värdelösa aktie.

Här finns dokumentären om Northland som peppade mig men förmodligen ger viss ångest till många andra. http://www.svtplay.se/video/5333662/malmen-finns-anda-dar/malmen-finns-anda-dar-avsnitt-1

7 comments:

  1. Anonymous9:56 PM

    Kroppsarbete nära naturen är en sak, modern guldvaskning är dock att syssla med brutal miljöförstöring imho..

    ReplyDelete
  2. Anonymous10:24 PM

    Jag känner samma känsla inför att vaska guld som dig miljonären. Det är spänningsmomentet tror jag. Får rusch av att plocka kantareller också. :-)

    ReplyDelete
  3. Haha visste inte att det var fler än jag som älskar det programmet!
    Om man ser det ur investeringsperspektiv hade jag nog investerat i Parker
    eller Tony, fast kanske också i Hoffmanns nu när dem börjar skärpa till sig!

    Lite som börsen i nuläget - svår att läsa av. Vad tror du om börsen de närmaste månaderna?

    Ser fram emot den nya säsongen där Hoffmanns kan få jackpot med sina nya, enorma, fält av pay dirt. :-)

    ReplyDelete
  4. Anonymous11:22 AM

    Q. Vad tror du om börsen de närmaste månaderna?

    A. För mig känns börsen i nuläget ganska negativ.

    Har investerat ca 2000 kr / månad i olika fonder utifrån rekommendationen i RikaTillsammans-bloggen och nu i december ligger värder på -1000 kr :) Känns som om detta inte är botten på hålet så att säga.

    ReplyDelete
  5. Mitt favoritprogram också för tillfället tillsammans med National Geographics Guldjakt i Yukon och Gold Divers "Bering sea gold" på Discovery.
    Läste att de sägs finnas ganska mycket guld även i Sverige men man vaskar inte: http://www.guldstrom.se/var-har-man-hittat-guld
    Hade jag inte haft familj och barn så hade jag nog försökt på hobbynivå att vaska lite guld i svenska vattendrag.

    ReplyDelete
  6. Anonymous4:51 PM

    Kittlande tanke att ge sig ut och vaska några sena eftermiddags sommarkvällar... ��

    ReplyDelete
  7. Anonymous5:10 PM

    Mmmmm Northland gjorde nog många svenskar fattiga. Råvaror känns ju jäkligt risky! Måste dock erkänna att området råvaror har generellt fått otroligt mycket stryk, och bolag som t e x BHP och LUMI börjar se intressanta ut.

    ReplyDelete