Wednesday, April 04, 2018

Väderintresset som fri

Jag kan inte minnas att jag varit speciellt intresserat av vädret tidigare vårar. Men i år är jag helt besatt. Vet inte om det beror på den sena våren eller att jag har mer tid att vara ute. Jag är fruktansvärt less på kylan, att det ligger kvar snö på marken i skuggiga partier och är blött överallt utanför asfalten. Jag vill springa i skogen utan att bli blöt, gå en förmiddagspromenad med podcast i öronen utan att frysa och kunna träningscykla utan långbyxor under cykelbyxorna. Jag kollar yr.no och klart.se två gånger om dagen. På jakt efter 2 siffriga gradantal på dagen och plusgrader på natten.

Som kompensation för att våren verkar vänta på sig har aldrig tiden gått fortare än nu heller. Dagarna rusar iväg betydligt snabbare än när jag jobbade, vilket borde betyda att värmen kommer rätt snart ändå.

Börsen surar lite och jag har återinvesterat lite utdelning i Investor och Nordea senaste veckan. Är ju småköp i sammanhanget. Listan med antal aktier ute till höger på bloggen är uppdaterad. Nu blir det troligtvis inga fler aktieköp de närmaste månaderna om inte börsen går ner ordentligt, då får jag ju försöka skrapa fram lite pengar för nya köp för att lugna nerverna...

27 comments:

  1. Som nybliven vädernörd har du väl inte missat att det finns många bra vädersidor, alldeles gratis(!)

    Snygg animering av väderparmetrar: https://www.windy.com/?58.600,16.183,7
    Bästa radarsidan om du vill tajma skogsjoggen mellan regnskurarna: http://se.baltrad.eu/

    ReplyDelete
  2. Anonymous1:41 PM

    Kan inte låta bli att fråga hur du tanker kring börsen som till synes verkar gå från Bull till Bear. Du har ju kapital att leva på om inte två så iaf ett år framöver. Varför inte göra en exit och låta börsen gå ner rejält, för att sedan komma in igen och se pengarna öka rejält när det är dax?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Om jag visste att börsen skulle gå ner vore det lätt. Men säljer jag nu kan börsen lika gärna gå upp 20% under resten av 2018. Lättare ligga kvar för evigt och plocka utdelningar att leva på.

      Delete
    2. Anonymous2:06 PM

      Det är ju klart att ingen kan sia in i framtiden, men ser man till cyklerna med många års uppgång samt till hur börsen just nu utvecklar sig är väl en kraftig uppgång kanske inte det troligaste scenariet? Vad jag menade var att det kanske kan vara värt att ligga ute lite när det troligtvis kommer blåsa som hårdast då du har kapital att leva på den närmsta tiden. Kanske kan vara värt en chansning? Förstår dock vad du menar genom att ligga lång och sova tryggt om natten så länge man klarar av att se blåsten utanför fönstret.

      Delete
    3. Anonymous fundera över detta “Far more money has been lost by investors preparing for corrections, or trying to anticipate corrections, than has been lost in corrections themselves.” – Peter Lynch

      Delete
    4. Anonymous2:34 PM

      Köper absolut vad du menar. Tror dock man skall försöka se det realistiska scenariet i hur omgivningen ser ut för dagen samt hur den cykliska aspekten troligtvis kan påverka det hela i närtid..

      Delete
    5. Det enda man med säkerhet kan säga om börsen är att det alltid är lite lite högre chans till uppgång än nedgång.

      Delete
  3. Anonymous2:42 PM

    OMX 30 är ner 6% i år....

    ReplyDelete
  4. Anonymous2:49 PM

    Japp, denna vintern tung. Känns väldigt dumt att bo kvar i den här landet om det inte är pga jobb. Är superless med..

    ReplyDelete
  5. Anonymous3:42 PM

    Varför inte flytta till Skåne, hit kommer våren alltid först. Idag, 14 grader, sol och vindstilla. Ska ta en joggingrunda längs sundskusten nu.
    En annan fråga, hur ser du på surdegar? Vad ska till för att du tröttnar på H&M och säljer?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Anonymous4:10 PM

      Var det inte snöstorm där i påsk med igensnöade vägar och trafikkaos? Då hade vi soligt i stockholm ;)

      Delete
    2. Skåne är ett alternativ. Men när jag tittat på väder och genomsnittstemperatur så är det ingen större skillnad mot Stockholm. Men visst våren kommer väl lite tidigare.

      Angående surdegar är jag nöjd med min strategi att behålla så mycket som möjligt över tid. Om jag inte kommer på något som marknaden missat i något bolag. Men att fundera för mycket på aktier och vad som kan säljas skapar bara courtage och stress.

      Delete
    3. Anonymous1:07 PM

      ..bor i Helsingborg, 3-4 dagar i år där snön legat längre än över natten. Inte skottat snö på många år. Jämför man det med exempelvis Linköpingsregionen har snön legat från jan-nu.

      Men sant, trots detta tittar man söder ut. Nu är frågan mest vilken av Spaniens kuster man ska satsa på=)

      Delete
  6. Anonymous5:42 PM

    Det var på Österlen det var snöstorm, det blir så med östliga vindar. Jag bor i nordväst, Helsingborg, här har knappt varit en snöflinga under hela vintern.
    Ja, genomsnittstemperaturen är det väl ingen större skillnad på, man får nog åka längre söderut för att slippa vinterkänslor.
    Annars är Helsingborg populärt för pensionärer från Stockholm, har flera grannar som flyttat hit.

    ReplyDelete
  7. Anonymous5:48 PM

    Vädermässigt tillbringar jag december-januari i ett varmare land. Denna vinter borde jag dock ha stannat längre med tanke på hur våren har utvecklat sig, det får dock vänta ytterligare tre år då jag fyller 55 och planerar att bli "frivilligpensionär". Gick ur börsen (aktiefond) inför denna vintersemester för att få lugn o ro. Frågan nu är vad som nästa steg. Vänta hur börsen utvecklar sig, köpa utdelningsaktier, aktiefonder, annat. Alternativt vara nöjd med det utveckling jag fått och fortsätta och spara i madrassen, maxa tjänstepensionsinbetalningen (bruttolöneavdrag) samt minska fasta kostnader där det går. Det är väl främst perioden 55 till 65 som behöver finansieras sen kommer den ordinarie pensionen. Eller tänker jag tokigt?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tror du tänker rätt, men du behöver nog räkna på vad du får i pension om du slutar jobba vid 55. Vet inte vad du tjänar/hur länge du jobbat etc., men i värsta fall blir det ju bara garantipension. Kolla också vad som gäller med nya åldersränser för garantipension.

      Tänker du ta ut tjänstepension från 55, eller väntar du till 65? Det påverkar ju kalkylen rätt så mycket.

      Delete
    2. Anonymous7:41 PM

      Enligt "Min pension" så skulle jag få ut 8kSEK från 55år till 65år (egen tjänstepensionsinbetalning sedan tre år tillbaka på 10kSEK/mån i bruttolöneavvdrag)och ordinarie pension från 65år skulle ge 25kSEK/mån. Har en månadskostnad på 15kSEK samt sparar på lönekontot 10-15kSEK/mån. Nettot efter försäljning av fonder är 2MSEK. Känns som börsen är lite för orolig för stunden för att gå in på en tidshorisont på tre år. Eller borde jag satsa på en pengamaskin byggd på utdelningsaktier där jag lever på utdelningen fram till ordinarie pension och sedan börjar sälja av aktierna under tex. fem år. Många frågor, alla tips mottages tacksamt. Mvh "frivilligpensionär"

      Delete
  8. Anonymous7:42 PM

    Polen kanske. Välskött EU-land. Inga tiggare utanför affärerna. Inte en enda moske eller skottlossningar som här i Göteborg

    ReplyDelete
  9. Anonymous10:15 PM

    Tänk vad mycket mer fri du kunde vara om du vänder på ditt sätt att betrakta vädret på.

    ReplyDelete
  10. Tyvärr blev jag tvungen att för en vecka byta ut en ort i Härjedalsfjällen mot Stockholm. Lämnade fantastisk skidåkning på kalfjället in mot Helags för ett idag grått och regnet Stockholm. I stället för att dra "söder om Slussen", har vi sedan början av december varit i vår fjällstugan. Har själv svårt att första lockelsen med att fly Sverige på vintern.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Anonymous10:46 AM

      Sholm hade sol och skidåkning för några dagar sedan också - men inte idag tyvärr

      Delete
  11. Anonymous10:10 AM

    Hej Miljonären! Är inne här och läser varje dag. Skulle inte du kunna lägga upp så man ser hur OMXPI går varje dag på din sida? Så slippar man gå in på Di :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Om jag visste hur man fick till det i realtid skulle det absolut vara en kul grej.

      Delete
  12. Anonymous2:29 PM

    Hej MI30, vilka ekonomi sidor följer du på nätet?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Inte så många. DI går ju inte att läsa något på så får gå till biblioteket och kolla papperstidning. Går in på Avanza dagligen och det händer att jag klickar mig vidare till placera.

      Är mer bloggar och poddar numera.

      Delete
  13. Anonymous7:26 PM

    Snåltips
    https://weekend.di.se/
    Välj vad du vill läsa
    Markera lite av texten, högerklicka markera allt kopiera
    kopiera in i notepad
    Läs och njuut!
    "Frivilligpensionär"

    ReplyDelete
  14. Anonymous11:14 PM

    kan inte så mycket om sociala medier men med tio tusen sidvisningar per dag borde väl miljonären kunna sälja in reklam på sin blogg??

    Vad betalar ditt förlag dig tex för att DE marknadsför en av SINA böcker här ?? ( ironi)

    ReplyDelete