Wednesday, April 11, 2018

Träning

Nu när våren äntligen verkar vara på väg ser jag fram mot mer träning utomhus. Jag tänkte börja träna betydligt mer när jag slutade jobba, men än så länge har det inte blivit någon markant skillnad direkt. Liten ökning har det blivit, men jag borde kunna bättre. Visserligen har det varit under årets värsta månader och dessutom en ovanligt sen vår.

Det ständiga målet 40 minuter på milen är inte ens nära just nu. Det brukar det i och för sig inte vara den här tiden på året utan om jag någon gång klarar det så brukar det vara i september/oktober. Jag tror det är för tidigt att börja skylla på åldern, det borde vara fullt möjligt att prestera bra fram till 45 är min övertygelse. Efter det blir det fokus på att bromsa förfallet. Men ska ge 40 min på milen en chans till efter sommaren, bara jag får vara skadefri så jag kan springa 2-3 gånger i veckan i kombination med annan träning...

En viktig del för att kunna springa bra är att inte väga för mycket och det är också en stor anledning till att jag vill kunna springa bra och har ett tidsmål även om jag inte planerar att springa lopp. Om jag bara styrketränade och cyklade och därför mest mätte min dagsform genom vikterna på gymmet skulle jag lätt gå upp i vikt. Risken finns då att jag själv skulle tycka jag var i bra form för att jag kunde träna med tunga vikter och sakta men säkert gå upp 1-2 kg om året utan att märka att det smyger sig på. Sen sitter man där och väger +100 kg och tror man är i form ett antal år senare.

Så nu ska jag skärpa till mig lite med maten och tappa ett par kg tänkte jag, brukar göra det någon gång per år. Passar bra ihop med snålmånaden då det är en bra ända att börja i att stryka alkohol, godis och glass. Äter/dricker inga stora mängder med det kan bli alkohol på helgen 1-2 gånger i månaden och något godisaktigt nästan varje helg. Så här bör det finnas 1500 kcal och 60 kr i veckan att spara ganska lätt. Sen skärpa till maten lite och ut och röra på sig lite mer så bör inte 500 gram viktminskning i veckan utan att tappa styrka vara några konstigheter.

På tal om viktminskning måste jag kommentera Biggest Loser som jag såg på TV igår. Helt sjuka siffror som de går ner första veckan. Ett gäng deltagare låg på mellan 10 och 17 kg viktnedgång på en vecka. Visst att de har "en del" att ta av från början. Men visst måste det vara så att de dricker och saltar som galningar dagarna innan första invägningen för att få ett utgångsläge som underlättar chansen att vinna totalt? Något skumt är det i alla fall.

6 comments:

  1. Ingen aning vilke knep det har men långsiktigt hållbart är det inte. I princip alla BL-deltagare går upp igen (tror jag hörde det på Kropp o Själ). Enligt läkaren i programmet jag hörde är det typ bara gastric compass som hjälper om du är så kraftigt överviktig - då omkalibreras förbränningen på någe vis.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ursäkta det knäppa spåket, jag verkar ha ngn konstig stavningskorrigering på.

      Delete
  2. Anonymous3:05 PM

    Jag är mer fundersam till om det verkligen handlar om enbart en vecka. Jag läste någonstans att det kan vara längre mellan vägningarna, men att man inte riktigt är ärlig med detta.

    Håller med FruEfficientBadass, det är verkligen inte nyttigt. Flera deltagare har efter programmet kommit till oss inom ätstörningsvården. BL jobbar med vikten men inte den underliggande problematiken eller beteendet.

    ReplyDelete
  3. Tränar du på gym också eller bara löpning utomhus?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Gym också. Styrketräning ca 2 gånger i veckan och ibland spinning. Enstaka gång löpband.

      Delete