Thursday, April 12, 2018

Svag krona - höga utdelningar

Jag har ett mål om 3% organisk utdelningstillväxt varje år. Det vill säga om jag varken säljer eller köper några aktier så ska utdelningen stiga med 3% per år vilket ska kompensera för inflationen.

Då jag köpte mycket aktier under 2017 blir årets utdelning mycket mer än 3% större än fjolårets. Men jag tyckte ändå det var spännande att följa den organiska tillväxten då den är ett viktigt mått i framtiden då jag inte ska fortsätta att fylla på portföljen i samma takt.

Målet för 2018 (som står ute till höger på bloggen sen flera år tillbaka) var 120 000 kr i utdelningar, vilket ska kompletteras upp med ungefär 60 000 kr i fondförsäljning vilket total ger 15 000 kr i månaden att leva på. Detta är en bas och räknat på en person. Sen är det osannolikt att jag inte ska dra in en enda krona på någon form av arbete under året.

Hade jag fått precis planerade 3% organisk utdelningstillväxt så hade målet på 120 000 kr stämt ganska bra. Men med siffror som dessa SCA +50%, Volvo +30%, Essity +15%, Telia +15%, Sampo +13%, Investor +9% osv så blev tillväxten i utdelningen mycket mycket större än målsättningen på 3%. Trots att jag har några procent preffar och därutöver några bolag som inte höjde utdelningen alls. Dessutom blir det ju extrautdelningar i Atlas och Cloetta.

Som om inte det vore nog visar det sig nu när utdelningarna väl trillar in att den svaga kronan gjort att många utdelningar blir ännu högre än vad jag räknade med i i januari/februari när utdelningarna offentliggjordes.

ABB, Fortum, Kone och Nordea har alla gett en utdelning i SEK som är 3-4% högre än vad jag räknade med för ett par månader sen. Om inte något oväntat händer kommer samma sak gälla Sampo som snart delar ut.

Att köpa några procent fler aktier, som delar ut några procent fler Euro per aktie som sen blir värd några procent fler kronor per Euro. Ränta på ränta på anabola skulle man kunna säga.

Jag får vänta till året är slut med att sammanställa exakt var det landar men att det kommer bli en bit över 130 000 kr är redan klart. Detta skapar ju lite utmaningar för framtiden, för den medvind som utdelningarna nu haft av svagare SEK kan ju gå åt andra hållet också. Och nu blir det 2018 års utdelning per aktie i SEK plus 3% som är målet för 2019.

Skulle det dessutom bli så att vi flyttar utomlands är det ju inte Euro-bolagens utdelning som har stigit med några procent i kronor räknat sen januari. Utan alla SEK-bolags utdelning som gått ner några procent räknat i Euro. Men än så länge bor vi i Sverige, mäter utdelningen i SEK och njuter av att kronan är så gott som värdelös.

18 comments:

  1. Är det inte bättre att ha ett CAGR som målbild? 3% i snitt över tid i såna fall. Jag tycker förövrigt att 3% låter lite snålt men vilket tal man nu väljer. Mindre binär målbild nu lyckas det eller inte med 3 % varje år men det ger en skev bild.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jo absolut så är det och så har det indirekt varit då jag satte upp målet för 2017-2019 års utdelning redan 2015. Tidigare har ju den största faktorn varit om jag fyllt på portföljen via nysparande och återinvesterad utdelning med bolag som ger 6% DA eller 2,5% DA, så utdelningstillväxtsmålet har egentligen varit ganska trubbigt fram till nu.

      Men att nu sätta upp ett mål för 2019 baserat på 2017 års utdelning x 1,03 x 1,03 känns för defensivt. Därav att jag väljer att nolla och starta om med målet 3% per år utifrån 2018 års nivå. Sen kommer det ju bli mer ibland och mindre ibland och det viktiga är att det blir minst 3% om året över tid. Så du har helt rätt.

      Delete
  2. Anonymous3:14 PM

    Hur funkar det om man skriver ut sig och flyttar från Sverige, får man äga aktier i ISK/aktiedepå hos Avanza då?

    ReplyDelete
    Replies
    1. KF verkar funka men inte ISK. Fast för oss finns ingen poäng att skriva oss utomlands utan det blir nog att vara skriven i Sverige och bo lite blandat de första åren. Och då funkar ju allt som vanligt.

      Delete
    2. Man får ha kvar ISK men det schablonbeskattas inte längre, utan du måste ta upp sälj och utdelningar i det lokala landets deklaration och skatta där du är skriven.

      Delete
    3. Med svensk aktie-/fonddepå utomlands gäller 10-årsregeln, vilket man bör hålla koll på. Detta är inte fallet med ISK. Meckigt blir det!

      Delete
    4. Anonymous10:00 PM

      Ja, det verkar meckigt. I mitt fall funderar jag på att inom 10 år flytta till Thailand och leva på avkastningen. Har läst på lite på olika forum men det känns nästan som man borde vara skattejurist för att få en klar bild.

      Delete
  3. Har du något arbete i dagsläget eller är du "fri"? Bortsett från bloggen.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Skrivit lite på ny bok och jobbat en halvdag som konsult. Men det är allt hittills i år.

      Delete
  4. Följer själv hur utdelningen har växt om jag hade haft kvar samma antal aktier och inte köpt några nya bolag med utdelningen året innan. Mitt mål är minst 7%, vilket gör att utdelningarna dubblas på tio år.

    ReplyDelete
  5. Brorsan vad har du tjänat på din bok då?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Runt 200.000 kr så här långt.

      Delete
  6. Anonymous2:06 PM

    Miljonären, tack för en bra blogg. Följt den i ett par månader nu. Hur mycket är din tjänstepension och allmänna pension värd i dagsläget? Jag vet att du inte bryr dig om dessa men jag är på samma resa som dig och vill veta innan jag slutar jobba hur en pensionsprognos ser ut för just dig och baserat på vilket kapital för stunden du har. Beskriv gärna hur du får fram prognosen så jag och andra kan kopiera detta.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Gå in på minpension.se och gör en prognos. När kan du fylla i att börja jobba deltid tex 2019 och då jobba 0% och sen välja att aldrig börja jobba mer igen. Så ser du status om du aldrig mer skulle jobba. Och vilken effekt det skulle få att jobba 10-20% några år i framtiden.

      Delete
  7. Anonymous10:28 AM

    Tack, jag testade nu men det blev uruselt trots 5 % arbete, lite konsulta kan man väl göra. Allmänna pensionen blev 7500 kr/mån (från 65, mindre innan) och tjänstepensionen blev 9500 kr i mån från 55. Jag är 33 år och har ca 750 000 i allmänna pensionen och 1250 000 i tjänstepension. Borde det inte blivit mer? Räknade med 3 % ökning på kapitalet och 0 % på inkomst. Får du liknande siffror? Hur kan man bättra på den? Tänkte ta lite CSN för att plugga språk om man skulle bosätta sig någon annanstans men prognosen gav lite sordi på stämningen...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jobba längre än till 33 är nog en bra början om du vill få högre pension ;-)

      Men jag räknar om att ha kvar alla aktier så jag kommer ha utdelningen som grund och pensionen som välkommet tillskott på toppen. Då behövs inte så många tusenlappar för att bli ett märkbart tillskott.

      Delete
    2. Kalle4:55 PM

      Allmänna pensionen på 7500:-/mån är väl det som kallas garantipension. Du har helt enkelt inte kommit upp i så stort pensionskapital inom den allmänna pensionen att du kommer över den. 750 000:-/15år/12 månader blir bara 4167kr/mån, så det stämmer nog. 15 år ungefärlig förväntad livslängd efter 65, men vet inte vad myndigheten räknar med exakt.
      Tjänstepensionen beror ju mycket på hur du tar ut den. Har du räknat på max uttag i 10 år från 55?

      Delete
  8. Anonymous8:55 PM

    Ok, verkar ju helt logiskt. Blev bara så besviken i första utfallet. Jo man får gneta på, utdelningen är nu 50k per år, så långt långt kvar till en anständig "pension". Tänkte tom avveckla fonderna för att bara köra utdelningsaktier, men det kanske blir sårbart att bara ha nordiska aktier. Tänk om det blir krig innan vi går med i nato? Hmm, kanske 100 % aktier och öka löneväxling till förmån till fonderna o minska skatten? Vikta jämnt mellan kontinenternas indexfonder?

    ReplyDelete