Monday, April 02, 2018

Stressig biltvätt

Jag får väl för ordningens skull börja med att meddela att gårdagens inlägg om barn var på skämt. Vilket jag utgår ifrån att 99,9% av er läsare fattade.

Idag har vi bytt till sommardäck på bilen och varit och tvättat den i "gör det självhallen". Under tvätten hände en lite "kul" grej. Det kostar 2,50 kr per minut att vara där inne vilket delvis är en stress men också gör tvätten till något av rolig kamp mot klockan för mig och min fru. Vi är som ett serviceteam i Formel 1.

Drömmen är en komplett och noggrann tvätt inkl mattor, fälgar och betala på 15 min. Men det brukar ta 17-18 min. Vi använder inte bilen så mycket och tvättar ungefär en gång i kvartalet.

Idag backade en tjock gubbe ut i gången mellan tvättplatserna just när vi kört in i hallen. Vår tid hade alltså börjat ticka. Hade han rullat fram en meter hade vi kommit förbi och kunnat ta en plats och börja tvätta. Det tog säkert 45 sekunder för honom att hasa sig ur bilen, 30 sekunder att gå och slå in koden och ytterligare 45 sekunder att lyckas välta in sig in i bilen igen.

Jag blinkade och viftade och ville att han skulle rulla fram. Men han fattade väl inte hur någon kunde vara så dum att man åker och tvättar bilen om man har så bråttom att 1-2 minuter hit eller dit är avgörande. Och ser man på övriga besökare i hallen så ser man att tiden inte verkar vara något centralt i deras tvättning. Många pular på i godan ro med hörlurar i öronen. Men när vi kommit in i hallen är det krig.

15 minuter var bara att glömma efter den inledningen utan det blev 18 minuter idag.

Som tur var blev det varken handgemäng eller någon diskussion med gubben. För jag inser ju att hans inställning är den normala, att 5 kr inte är något att blinka med helljuset om. Så bara gilla läget för mig och anpassa mig till en galen, slösaktig och ineffektiv värld.

22 comments:

  1. Anonymous3:00 PM

    Blinka du verkligen med helljusen? Du förstår väl att för varje gång du använder helljusen så förbrukas det. Glödtråden i lampan har en begränsad längd och varje gång du använder helljuset så förbrukar du lite av tråden. Så frågan är om det verkligen löna sig att förbruka helljuset som du nu måste byta ut tidigare än annars när det med facit i hand inte gav någon effekt för den äldre omfattande herren :)

    ReplyDelete
  2. Anonymous4:26 PM

    Då får filma dig själv när du tvättar bilen nästa gång och sedan sitta hemma och analysera effektiviteten i detalj. Finns nog flera minuter att spara på att bli mer effektivare biltvättare.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Det lär ju se ut som ett avsnitt av Benny Hill misstänker jag.

      Delete
  3. "När vi kommit in i hallen är det krig". 🤣 Tack för kul inlägg!

    ReplyDelete
  4. Köp villa i en kommun där man får tvätta bilen hemma på garage uppfarten så är de i princip gratis

    ReplyDelete
    Replies
    1. Anonymous6:45 PM

      Och varje gång du tvättar för du över en miljöskuld på naturen

      Delete
    2. Anonymous7:12 PM

      Inte alls, det beror helt på vilket bilschampo som används. Övrig skit/smuts på bilen har ju kommit från vägen och gör ju varken till eller från i miljöhänseende.

      Delete
    3. Anonymous8:46 PM

      Tvättar man i biltvätt så hamnar smutsen i biltvättens reningsverk. Smutsen på en bil innehåller många gifter. Så det gör visst skillnad i miljöhänseende.

      Delete
    4. Har biltvätten verkligen ett reningsverk? Svårt att tro.

      Delete
    5. Anonymous6:11 PM

      Den största miljöfaran med att tvätta bilen på uppfarten är att vattnet rinner längs gatan och ner i dagvattenbrunnarna och vidare ut i vattendragen. Har man möjlighet att tvätta bilen på gräsmattan är det ingen större miljöfara.

      Självklart har tvätthallar oljeavskiljare och reningsverk, tror du verkligen de skulle få bedriva sin verksamhet annars?

      Delete
  5. Så smuts som kommer från vägen påverkar inte ifall det åker ned i dagvattenbrunnen nedanför garageuppfarten?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Blir samma effekt som det kommer en störtskur eller snö som tinar på din bil och drar av salt och smuts ner på gatan. Så bättre och tvätta hemma

      Delete
  6. Anonymous9:07 PM

    Eller så skiter man i att tvätta bilen, det är ju ändå bara ytligt #sparadkrona

    ReplyDelete
  7. Anonymous9:52 AM

    Saknar Benny Hill!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Anonymous12:37 PM

      Ja vem gör inte det..

      Delete
  8. Anonymous1:59 PM

    Vilken tur för mig att Miljonären och jag inte tvättar i samma hall. Den typen av stimmgökar i min närhet tål inte mina närver. Ett helljus blink kan dessutom ha motsatt effekt, att slå in koden tar ännu längre tid.
    Samtidigt var det ett kul inlägg!
    /Kalle

    ReplyDelete
    Replies
    1. Anonymous5:53 PM

      Men varför var snubben tvungen att ställe sig i vägen? Oavsett om mi30 hade bråttom eller inte - som bilister som ställer sig i mittfilen eller vänsterfilen på motorvägen som sedan blir förvånad att ändra bilister blir arga

      Delete
  9. Låter alldeles för stressigt! Lättare då med utomhustvättarna. Jag kör först en runda á 20kr efter avfettning, schamponerar sedan allt och tar min tid, kör en runda á 20kr återigen och torkar efteråt.

    ReplyDelete
  10. Hej,
    Jag läste just ditt inlägg med rubriken Hur började det? och det du skriver om angående hur många som önskade att de visste detta när de var yngre? Varför införs inte en obligatorisk kurs i privatekonomi på alla linjer på gymnasiet? Jag har börjat prata om detta ämne med mina gymnasieelever och de blir eld och lågor. De vill veta mer för de vill investera och bygga en säker och fri framtid. De stoppar mig ofta i korridorerna och vill veta mer. Jag personligen tänker lägga in detta i min undervisning härdanefter och till alla mina elever oavsett program. We need to empower our future generation!

    Ha en fin dag!
    Mvh, Anneli

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jag håller med! Unga aktiesparare är ju ute och föreläser. Men det borde finnas mer info redan i skolan.

      Delete
    2. Anonymous5:16 PM

      Går i sjuan och är med i ua kan ge er lite insider info. Snackade med en kompis om mina aktier och försökte få honom att se fördelarna med sparande men han skrattade bara åt mig. Jag tror det beror på det du skrev om i ett gamalt inlägg, du får mer njutning av att spara än att konsumera för de flesta ungdomar är det nog tvärtom och därför är intresset inte så stort.

      Delete
  11. Signs5:07 PM

    i klass med Gunde Svan och hans duschrekord:-)

    ReplyDelete