Sunday, April 01, 2018

Ni fick rätt

En av de vanligaste kommentarerna de senaste 5 åren har varit att ni läsare sagt att min fru snart kommer ändra sig i barnfrågan. Och nu har det hänt. Trots att jag trodde vi var överens har hon slutat med p-pillren. Utan min vetskap. Och så igår fick jag beskedet att hon är gravid.

Där sprack den planen och budgeten... Trodde jag hade allt under kontroll med sparkvot, rimlig förväntad avkastning och budget för de kommande 50 åren. Nu har jag suttit vid dator 5 timmar och googlat på kostnader för barn och räknat vad detta betyder för den totala kalkylen. Inkl det höjda barnbidraget så ser det ut att innebära 4 månaders extra jobb för mig att få ihop pengar som med 6% avkastning räcker till barnet fyller 18. Lika bra och bita ihop och bränna av dessa månader med jobb nu så snart som möjligt.

Jag som trodde läget var under kontroll. Men biologiska klockor är tydligen inget man kan planera. Ut och söka jobb direkt efter påsk alltså.

37 comments:

  1. Dra den om Rödluvan också 😁

    ReplyDelete
  2. Anonymous2:35 PM

    Grattis!..... eller.... 1 april :)

    ReplyDelete
  3. Anonymous2:41 PM

    Hahaha den var roligaste 1april skämtet hittills

    ReplyDelete
  4. Anonymous2:51 PM

    !:a april var det ja, men gick på det tills jag kom på datumet.
    Skämt åsido, barn är den bästa pensionsförsäkringen iom att de kan försvara dig när du ligger hjälplös och utlämnad som gammal på ett äldreboende och blir misshandlad av uskarna arge Abdul och Tina Trash. Då hjälper inte aktieutdelningar utan enbart blodsband till unga engagerade barn...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Anonymous9:27 PM

      du förväntar dig alltså att dina barn ska fortsätta bo nära dig och vara där för det hela tiden.....jeez

      Delete
    2. Anonymous1:30 AM

      Vet inte hur det är i din släkt men i min tar vi hand om våra gamla när de lever och när de dör bär söner, brorsöner, systersöner och andra unga män i släkten dem till graven. Traditionen är väldigt stark, otaliga är de gånger vi yngre åkt långt för att hjälpa äldre och sjuka släktingar. Och barnen är med och ser och lär.

      Jag beklagar att du tydligen inte har den tryggheten.

      Delete
    3. Anonymous9:26 AM

      Jag kommer från England och flyttade till Sverige för 20 år sedan så det är klart att jag inte kan vara där för mina föräldrar hela tiden - och det är ganska vanligt att folk flytta till andra delar av landet eller andra länder. Jag förväntar mig självklart inte att mina barn ska bo kvar i Stockholm bara för min skull. Kul att det är så i din familj så länge det inte känns som tvång. Men jag tycker inte man ska ge det som rekommendation bara pga det är så i din familj.

      Delete
    4. Anonymous9:29 AM

      Men åka långt är inte samma som du sade i ursprungliga inlägget - går ju inte ihop. Åker långt för att göra punktinsatser är inte samma som att vara där mer eller mindre hela tiden

      Delete
  5. Anonymous2:58 PM

    Även om det är ett skämt så är detta långt vanligare än man kan tro, nästan hälften av alla barn kommer från oplanderade födslar där någon har slarvat (med eller utan vilja) med preventivmedel. Som man har du varken kontroll eller rättigheter vid en graviditet, så kom ihåg att använda kondom även inom långa relationer om ni inte redan har barn.

    De två största orsakerna att folk inte kommer upp i ens medelklassen är att de inte går färdigt grundskolan och att de skaffar barn för tidigt i livet.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Anonymous3:35 PM

      En man som absolut inte vill ha barn kan sterilisera sig, lika väl som kvinnor kan. Jag vet att det är något man inte "får" prata om och det är många som förvånat säger "men inte kan man väl göra så". Varför inte?
      Som man kan du faktiskt göra valet att ha kontroll över om du inte vill ha barn.

      Delete
  6. Anonymous3:55 PM

    "Nu har jag suttit vid dator 5 timmar och googlat på kostnader för barn och räknat vad detta betyder för den totala kalkylen"

    Du borde fan skämmas.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Anonymous4:25 PM

      Humorbefriad?

      Delete
    2. Anonymous5:05 PM

      Hahahahahaha

      Delete
    3. Anonymous5:51 PM

      I love it.

      Mvh

      Lars

      Delete
  7. Om du inte vill ha barn och ändå vill ligga på hålet så kan jag rekommendera vasektomi :)

    ReplyDelete
  8. Må eders Enkidu komma med följande "anspråkslösa förslag" dennes 1a April?
    https://en.wikipedia.org/wiki/A_Modest_Proposal

    Eders,
    Enkidu

    ReplyDelete
  9. Anonymous5:24 PM

    Vi är ganska extrema i vårt sparande, men jag hade aldrig velat byta ut får dotter mot några extra tusenlappar om året... barn skänker så mycket lycka och glädje (och frustration i överflöd).

    Kul aprilskämt :)

    ReplyDelete
  10. Grattis Miljonär innan 30! Tänk på att det går att göra blöjor av gamla gardiner samt att ni kan få extremt billig mat på matsmart.se

    Lovar att föra din fana vidare när det kommer till barnlöshet...ett tag till i alla fall :)

    Grattis igen. Hrm!

    ReplyDelete
  11. Första battingen av 4, men enkelt bara multiplicera med 4, bör bli 4x4=16månaders hårt slit.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Flerbarnstillägg och ärva av varandra. 14 månader borde räcka vid 4 barn.

      Delete
  12. Anonymous9:24 PM

    Den var riktigt bra - insåg först når jag såg kommentarsfältet att det är ju 01.04...bra gjort - imponerad :)

    ReplyDelete
  13. Anonymous9:49 AM

    Ja du, om ni visste vad ni väljer bort! Skulle aldrig i livet byt bort mina båda barn mot någon extra miljoner på konton. Den kärleken är obeskrivlig och få se och vara en del av utveckling och lära dem olika saker. Men även nu när de är unga vuxna kan jag fråga dem. Man har fått vara med om glädjestunder som gett energi att man somnat med leende på läpparna. Härliga diskutioner ,Mina är vuxna ,jag var idagens mått ganska ung när jag blev förälder och driv under tiden en enskild firma. Vilket påverkat att jag inte var så trött under småbarn åren. Idag har vi glädje av varandra både av att umgås men även hjälpa varandra. Jag har även fått livets efterrätt barnbarn ,var av det är ett preventivmedels barn, men de valde att behålla. Om du visste vad det är älskat. De har följt i våra fotspår att investera i villa unga, har både bra jobb med bra lön ,och som de tycker om. En av den är ung entreprenör och sysselsätter idag 650 personer, det är så man får nypa sig i armen är det sant. Även det andra barnet är en gruppledare i sitt arbete. Jag har alltid sagt till mina barn att man alltid skall spara lite så man kan så och skörda nytt framöver. Som du förstår är de för mig högt älskade.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Anonymous10:26 AM

      Men kom igen nu då.. jag har också barn men lägg ner predikandet

      Delete
    2. Anonymous3:52 PM

      Hahahahahaha! Wow

      Delete
    3. Han har kraftig tourettes därför sysselsätter hans barn 650 personer.

      Delete
    4. Anonymous11:06 PM

      Ta det med en nypa salt , 1 april!

      Delete
  14. Anonymous10:29 AM

    HAHAHA, "mitt barn har 650 anställda".
    Miljonären får snart byta namn på podden till "skrävlarpodden"

    ReplyDelete
  15. Anonymous10:31 AM

    skrävlarbloggen menar jag

    ReplyDelete
  16. Anonymous11:03 AM

    En tankeställare som ni borde diskutera tillsammans:

    1: Om barn var gratis, skulle ni skaffa dom?

    2: Om inte,fundera på om barn gav ett positivt netto, skulle ni då skaffa dom då?

    ReplyDelete
  17. Anonymous12:38 PM

    Haha, antecknar detta med STORA bokstäver "sysselsätter idag 650 personer".....

    ReplyDelete
  18. Jag tror du glömmer en viktig punkt i din kalkyl, barn kan bidra till hushållskassan! Många sweatshops i utlandet tar med glädje emot barn i 5-6 års åldern då vissa av dessa sysslar med produktion där små fingrar kan vara till fördel.

    Så jag tror bara ni behöver räkna in kostnader för första 5-6 åren något sånt max, därefter kan du börja räkna med en intäkt i stället.

    ReplyDelete
  19. Andra sidan av myntet.
    Jag har tre ungar. Alla resor innebär alltså 5 biljetter/hotell/mat istället för 2. Sexlivet blir ansträngt. Spontaniteten försvinner helt. Man är sjuk hela jävla tiden av alla dagisbakterier. Det går inte bara sticka iväg på en bio en kväll om man nu gillar det. Äta på restaurang med småbarn är rena helvetet om man inte snabbt som fan super sig full. Soffor, speglar, dörrkarmar, fönster osv är alltid kladdiga efter barnens fingrar (snor, matrester, färg osv) det är massa skrik och bråk. Man har ständigt dåligt samvete över att man är en dålig förälder. Hur många gånger har inte frugan sutit gränsle över mig och sen kommer ungarna in och säger "bajsat" tack för den! Nädu miljonären, du har det rätt bra.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Anonymous10:48 AM

      Ärlig kommentar. Från andra sidan myntet.
      Fattar ju man älskar sina barn när man väl har dem, men innan dess är det svårt att älska och sakna...
      Kan känna det är lite väl pretto därute med alla som pratar om att barn är enda sanna lyckan i livet, o s v.. Alltså fattar ju det är en viktig sak, något som förs vidare när man gått bort, men måste ju finnas lite mer här i livet som också är viktigt.
      När man väl fått barn sitter man där, de går inte byta bort.
      Har hund, inte samma sak, älskar min hund, men hade jag valt från början nu hade jag inte skaffat hund då det var mer jobb än jag trodde. Bara detta att resa bort, vara mer spontan, alltid ha hundvakter, krävs en del energi. Ingen söt leksak, utan en individ som kräver sitt.

      Delete
  20. Anonymous8:45 PM

    Haha, initialt gick jag på det och hann tänka "vad var det jag sa" men så gick polletten dit den skulle. Frågan är om inte det här med att sätta utdelningen på bankkonto också var ett aprilskämt med tanke på att det lär bli köplägen till veckan...eller under den närmaste månaden.

    ReplyDelete
  21. Anonymous10:29 AM

    Haha, väldigt kil aprilskämt :) Förstår en del tar åt sig, är ju farligt att skämta om barn..
    Har inte heller barn och vi är runt 40 och det är ett beslut vi tog. Gynnar ekonomi, tid, frihet. Har hund däremot, mkt jobb med, så kan bara drömma om hur mkt det skulle vara med barn. Inget ont däremot om de som skaffar barn, även fått höra hela livet att man borde, kommer ångra sig, gör det innan det är försent, o s v..
    Känns inte som man kommer ångra sig.
    Hoppas på en lugn framtid i solen med en drink och träning.. visst, man kanske blir lite mer ego, det kan jag tänka mig, men inte heller utsliten om man ser till många andra runt om som har flera barn, väldigt dålig ekonomi, aldrig hinner träna eller någon självvård.
    Känns som ett väldigt stort ansvar också, sen ska ungarna ha lägenhet med. Har aldrig riktigt känt jag haft råd faktiskt. Var nog där det började. Då man tänkte 20 år minst fram i tiden, och inte bara här och nu..
    MVH

    ReplyDelete