Monday, April 09, 2018

Dags för en klassisk snålmånad

Ni som följt bloggen länge kanske kommer ihåg de snålmånader jag ibland körde för runt 10 år sen. Jag hade just börjat jobba och hade kostnader på 8.000 kr i månaden. Men enstaka månader sänkte mina omkostnader till under 5.000 kr genom att äta billigare och mer eller mindre dra ner på alla rörliga kostnader så nära noll som möjligt. Effekten av ett antal snålmånader blev att jag vande mig vid ett billigare leverne och ganska snart kunde leva på 6.500 kr varje månad jämfört med 8.000 kr från början. Därmed hade snålmånaderna lite spelat ut sin roll. Lönen gick sen upp rätt ordentligt under 10 år medan kostnaderna låg kvar på denna nivå, vilket är det som lagt grunden för att jag nu kunnat sluta jobba.

För 1,5 år sen var tiden inne att släppa denna sparsamhet och gå upp från 6.500 kr i månaden till 10.000 kr i månaden. Det innebar SL-kort för resor till jobbet under vintern, några uteluncher i veckan, avsättning till semesterresor och att vi köpt bil. Då vi betalar nästan allt gemensamt och har ungefär samma kostnader för kläder och nöjen lever även min fru för 10.000 kr i månaden.

20.000 kr i månaden för två personer med mycket billigt boende och inga barn kändes i början lyxigt, men man vänjer sig så nu känns det varken mycket eller lite utan fullt normalt. Det fina är ju att vi med hjälp av 4% regeln räknar med att kunna leva för betydligt mer än 20.000 kr i månaden när min fru slutar jobba om ungefär 1 år.

Trots att dagens kostnadsnivå är lägre än vad vi skulle kunna ha resten av livet, även om min fru slutade jobba imorgon, är vi mentalt fortfarande i någon typ av uppbyggnadsfas. Hon jobbar fortfarande och jag lever på slutlön och bokförsäljning snarare än kapitalet nu under 2018. Så igår när jag var på vägen hem från gymmet fick jag helt plötligt en idé. Jag kanske skulle köra en snålmånad nu igen? Konstigt datum att börja mitt i en månad men då jag inte har någon lön spelar datum egentligen ingen roll längre. Mitt SL-kort gick ut i fredags vilket skulle kunna vara en bra anledning att inte förlänga det utan börja cykla nu när våren är här (min frus kort gäller några veckor till och hon var öppen för att cykla till jobbet ibland om det inte är minusgrader på morgonen och jag behöver låna kortet den dagen). Avsättningar till resor, bil etc får rulla på som vanligt så jag kommer inte ner till fornstora dagars sparande, men 2.000 kr bör jag kunna spara undan närmaste månaden.

Jag ska dock vara vaksam på att det här bara blir en rolig engångsgrej och att jag njuter av två extra aktieköp x 1000 kr. Jag ska inte tillbaka till ett konstant billigt leverne. Bara bygga lite extra säkerhetsmarginal för framtiden och få 10.000 kr i månaden att börja kännas lyxigt igen.

23 comments:

  1. Anonymous11:27 AM

    Det kan vara kul att utmana sig i vardagen :) Har bott kappsäck sista månaderna. Då blir plötsligt renbäddad bekväm säng, skön varm dusch, ja massa sånt lyx.
    Mvh Miss M

    ReplyDelete
  2. Anonymous2:01 PM

    För alla er som tycker att tidig pensionering är omöjligt så säger jag att nix, det är det inte, hitta eran egen variant på det bara.

    Ska förklara min variant.
    Se till att jobba ihop rejält med fuckoffpengar, när du avslutat ditt fasta jobb kör du 2-3 månader ledig utan ersättning(semesterersättning m.m får du ju ut också första månaden) och sen 2-3 månader med ersättning(a-kassa).
    Sen jobbar du för bemanningsföretag i minimum 6 månader eller tills du tröttnar....kör samma game igen, och igen och igen.

    Pensionen kanske blir lite lidandes men det är ju ingen som vet om du/jag uppnår den åldern.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jobbar man ca 6 månader per år är man väl inte pensionär? Deltids-/säsongsarbetare vore ee bättre benämning.

      Men, tänk på att för att ha rätt till a-kassa ska man stå till arbetsmarknadens förfogande och aktivt söka jobb.
      Det du föreslår låter nästan som bidragsfusk.

      Delete
    2. Anonymous10:03 PM

      Det finns inget som ens är i närheten av bidragsbrott, du betalar skatt och a-kasseavgift, och om du sagt upp dig själv har du 45 dagars karens, får du sparken har du 7. En anställning är inget fängelsestraff
      självklart ska du stå till abetsmarknadsmarknadens förfogande när man väl stämplar.

      Delete
    3. Kalle9:41 AM

      Det låter som motsatsen till ett fritt liv. Du får visserligen mycket ledig tid, men du har ständigt piskan vinande att tjäna nya pengar..
      Dessutom svårt att få till någon vidare karriär om man håller på sådär, så det lär ju inte vara någon spännande tid när man jobbar heller.

      Delete
  3. Anonymous3:57 PM

    Släpp sparandet nu, dags att hitta andra intressen i livet. Inse att du är i mål!

    ReplyDelete
  4. Håller med anonym. Våga släpp taget om ekorrhjulet och lev livet som pensionär. Du är som sagt i mål. NJUT!=)

    ReplyDelete
  5. "Extra säkerhetsmarginal" handlar det väl knappast om i dagsläget när du ska spara någon tusenlapp extra? Njae, låter mer som du saknar resan nu när du är i mål.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ok du har en poäng här. 2000 kr i extra köp blir 100 kr i extra utdelning om året framåt. Ingen avgörande skillnad. Så är nog mest en kul grej får jag erkänna.

      Delete
  6. "... de snålmånader jag ibland körde för runt 10 år sen".

    Helvete! Det kommer jag ju ihåg. Har jag följt bloggen så länge? Tiden går ...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Anonymous7:14 PM

      tror det kördes en för bara ett par år sedan också

      Delete
  7. Anonymous6:19 PM

    Retro snålmånad känns ju helt rätt! Om fler provat detta tidigare i livet kanske dom inte skulle behöva jobba extra som pensionärer, (läste just varuhuset skådisarna snyft artikel).

    ReplyDelete
    Replies
    1. Anonymous9:48 PM

      JAg läste det med och höll på o garva ihjäl mig, speciellt eftersom jag är tillräckligt gammal för att minnas deras skådespelareinsatser, men inte ens Marlon Brando hade kunnat göra nån större skillnad eftersom manuset/handlingen var hopplöst dåkigt. Enda anledningen att några tittade var väl SVT:s monopol. länk nedan

      https://www.expressen.se/noje/varuhuset-stjarnorna-var-pension-racker-inte/

      Delete
    2. Anonymous9:52 PM

      Hur kan man glida runt på en teater hela yrkeslivet värvat med B-roller i en såpa och sen ha mage att klaga på pensionen? De här personerna har ju aldrig varit i närheten av att bli erbjudna en tex en huvudroll i svensk rulle.

      Delete
    3. Anonymous7:00 PM

      Såg också den artikeln. Skådisarna i 70-årsåldern har ju minst haft 40 år på sig att spara och investera, att komma sen och böla över att man valt ett skityrke är ju bara patetiskt. Ingen av dom var väl sjuka eller handikappade under sina aktiva år...

      Till deras försvar kan kanske sägas att de blev präglade av en tid då staten var stark och inte som nu en svag stat som inte ens kan upprätthålla lagen eller sina gränser. Typexempel är ju att man knappt lyckas utvisa en enda afghan eller tolererar utländska tiggare överallt. Tror ni staten hade tolererat detta på 50- och 60-talet... TYvärr är det så att svaghet föraktas, gäller både statsmakten och bland människor...

      Delete
  8. Anonymous9:34 PM

    Kommer och tänka på en dikt av Karin Boye:

    Den mätta dagen, den är aldrig störst
    Den bästa dagen är en dag av törst.

    Nog finns det mål och mening i vår färd -
    men det är vägen, som är mödan värd.

    ...

    Ja du miljonären, vad ska du göra nu? :-)

    ReplyDelete
    Replies
    1. http://miljonar.blogspot.se/2017/04/jobba-sondag.html

      Delete
    2. Anonymous11:05 PM

      Hur ser du på innebörden av det idag nu när du är i mål?
      Var det målet eller vägen som var mödan värd?
      Kanske värt ett inlägg

      Delete
    3. Japp kör ett inlägg på det temat, det är en intressant fråga. Kommer imorgon!

      Delete
  9. Anonymous10:55 PM

    Det blev ett årsjublieum av det inlägget, helt oavsiktligt! Sorry att jag inte kom ihåg att jag läst det.
    Vad blir nästa steget för miljonären? Kanske att leva av naturen och bli självförsörhande, "off the grid"?

    ReplyDelete
  10. Anonymous11:00 PM

    Har du nån egen sökfunktion för att leta upp sånt du tidigare publicerat?
    Tack för en bra blogg!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Googlar oftast då jag för det mesta har ett hum om fraser eller ord som borde ingått i inlägget. Men ibland kommer jag inte alls ihåg att jag skrivit något och det är läsare som påminner mig om att jag skrivit något liknande (eller rakt motsatt) tidigare.

      Finns ju även sökfunktion längst upp till vänster här på bloggen.

      Delete
  11. Anonym 10:03- intressant! Får man fråga vilken typ av bemanningsjobb du får och om det är svårt? (Att få)

    ReplyDelete