Sunday, April 22, 2018

Sparande och tidig död

Många har passat på att påminna omgivningen om vikten att ta till vara på livet med anledning av Aviciis tragiska bortgång. Njuta av livet, se till att umgås med personer som betyder mycket för oss medan alla lever och är friska och stötta de som mår dåligt eller behöver hjälp. Det är givetvis mycket bra saker att påminna sig om.

Vissa har även på något sätt lyckas föra tanken att njuta av livet vidare och kommit till slutsatsen att man därför borde spara mindre. På Twitter höjdes igår kväll röster från vissa håll emot sparkvot som koncept och fokusområde. Hur nu en 28 årig världsstjärnas död på ett lyxhotell i Oman kan få någon att dra slutsatsen att det är dåligt att spara pengar och leva enkelt i den åldern?

Det man varnar för är helt enkelt att spara ihop pengar och sen dö innan de hinner användas.

Om vi börjar med risken att dö innan man fyller 50 så är den lyckligtvis mycket låg. Dvs risken att leva sparsamt under 10-30 år och sen dö innan pengarna hinner komma till användning är låg. Utan belägg och allt annat lika gissar jag att risken snarare ökar av ett vidlyftigt leverne med höga omkostnader och lågt sparande. Men det är inte min poäng. Dör man vid 28 är det lika tragiskt oavsett om man druckit kranvatten hemma eller champagne på krogen de senaste 10 åren.

Risken att dö eller bli allvarligt sjuk vid 67 är mycket större än att drabbas av samma saker vid 40. Och en person som jobbat med målsättningen att "leva livet" med hög lön, hög konsumtion och låg sparkvot som just har gått i pension vid 67 har kanske 10 miljoner i pensionskapital som då aldrig kommer till användning. Jämfört med en som via högt sparande kunnat sluta jobba vid låt säga 50 och fått 17 år på sig att leva på en del av de sparade pengarna mellan 50 och 67. Så är det någon som tar en hög risk att spara ihop pengar som sen aldrig hinner användas pga tidig död är det den som jobbar till 67. En lagom hög sparkvot kommer öka chanserna att hinna leva det liv just du vill göra medan du är frisk och pigg. Inte minska dom.

Sen ska man absolut njuta av varje dag och sparandet får aldrig bli en plåga. Vad som är en lagom hög sparkvot kan också variera mellan individer och tidpunkter i livet.

11 comments:

  1. Det är märkligt hur många som tycks tro att livet går ut på o konsumera massa skit för pengar. O tror att livet på nåt sätt blir bättre av det. Vi är inte skapta för det ens.

    ReplyDelete
  2. Om man skall varna för något i samband med Aviciis död är det ju alkoholkonsumtion snarare än sparande. Men alkoholdrickare har av någon anledning väldigt svårt att ta sådan kritik.

    ReplyDelete
  3. Anonymous9:35 AM

    Jag har bestämt mig, nu är det slutsparat- JAg är 67 år och ca 8 milj på banken plus bra tjänstepension. Jag ska flytta tillbaks till stockholm och spela och dricka upp allt mitt sparkapital.

    Det är ingen som har en liten etta för uthyrning max 300 meter från stureplan (andra och tredkehandslontrakt går bra, även som inneboende), jag vill ha nära till pokerborden spriten och brudarna.

    Någon i passande ålder som vill med på denna resa?? (nykterister undanbedes)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Anonymous4:23 PM

      Haha, du var rolig filur du. Vet dock inte riktigt vad du gör på denna blogg.

      Delete
  4. Anonymous9:37 AM

    Ojdå, jag stavar visst lite dåligt när jag druckit. / åke

    ReplyDelete
  5. Anonymous7:21 PM

    Miljonären, på tal om pensionssparande. Hur mycket har du sparat i premiepension och tjänstepension? Mins inte om du tidigare har berört det här på bloggen.

    /Christoffer

    ReplyDelete
    Replies
    1. Premiepension runt 200.000 kr och tjänstepension lite över 550.000 kr.

      Delete
  6. Anonymous4:21 AM

    Avicii (vila frid respekt) dog väl av sprit, droger eller indirekt av depression. Visar väl snarast att pengar och frihet att pensionera sig ung inte är det samma som lycka. Känsliga själar är alltid sårbara. Så mycket behöver inte förändras bara för att man uppnår ekonomisk frihet och slipper ekorrhjulet man är fortfarande fast med sig själv. Spelar ingen om man har möjlighet att flytta till Portugal och göra vad man vill eller bara tar roliga uppdrag (man kan vara olycklig i sig själv ändå). Är du deprimerad i ekorrhjulet kan du få en obehaglig upplevelse om du tror ekonomisk frihet hjälper (du bär med dig själv i alla fall). Snarast kan den kopplingen till Avicii göras ifråga om ekonomisk frihet.

    ReplyDelete
  7. Anonymous11:50 AM

    Tyvärr har jag förstahandserfanhet av just det.. Rest runt i världen det senaste året. Tyvärr har den lätta depression jag levt snarast förvärrats nu (trots “uppfylla mina drömmar”). Problemet där ligger i min hjärna.

    ReplyDelete
  8. Ett av de bästa argumenten jag sett emot detta så vanliga: "Man kan ju dö imorgon".

    ReplyDelete