Monday, April 16, 2018

Snålmånaden rullar på

Nu har jag kört min snålmånad i en dryg vecka. Det mesta är sig likt förutom att jag inte har något SL-kort och äter alla måltider hemma.

Det är ju inte så att jag har några jättedyra vanor i vanliga fall heller. Dessutom har min fru SL-kort som jag kan låna vissa dagar då det är bra väder och hon cyklar till jobbet. Så det går verkligen ingen nöd på mig. Tanken är att spara 2.000 kr jämfört med en normal månad, vilket jag ska köpa lite extra aktier för.

Intressant är att jag inte alls känner samma driv i snålmånaden som jag gjorde för 10 år sen. Det var helt enkelt annorlunda att jobba mot ett mål där varje krona ledde mig ett steg närmare målet och jag visste att en snålmånad kunde följas av ytterligare en. Och att de till slut skulle göra stor skillnad. Jämfört med idag där jag redan är i mål och sparar lite extra mest för att jag hoppas att det leder till att jag kommer uppskatta vissa saker lite extra om en månad igen. Tex utelunch 1-2 dagar i veckan.

Även om det inte känns superpeppande att spara lite extra eller att de 2.000 kr extra i aktieköp, och de 100 kr per år som de kommer leda till i form av extra utdelning, kommer vara direkt avgörande så är jag fast besluten att köra vidare tre veckor till så det blir en hel månad. För jag tror verkligen på idén att skapa förutsättningen för att kunna njuta av att sakta men säkert höja omkostnader. Det är så lätt att vänja sig och sen inte ens tänka på de extra tusenlapparna som går varje månad. Sen är det ju kul att köpa lite aktier och fylla i excelarket. Peppad på 14 Castellum-aktier, så ska följa rapporten imorgon bitti med lite extra intresse.

Jag är väldigt noga med att göra minst lika mycket som en normal månad. Det får inte bli att jag sitter hemma och sitter av tiden även om kostnaderna ska försöka hållas nere. Den här veckan har jag något bokat varje dag.

7 comments:

  1. Anonymous10:32 AM

    Vill du uppdatera lite oftare med hur dina dagar ser ut, en gång i veckan vore kul med tidsspann t.ex 07-22.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Gjorde ju det en gång tidigare. Kan kanske göra det igen, men en gång i veckan känns tjatigt. Så varierande och spännande är inte mitt liv.

      Delete
  2. Anonymous12:40 PM

    Härligt bokat något varje dag som en sann pensionär. Om jag handlar tisdag kan jag ju inte byta till sommardäck
    föränn på onsdag och på torsdag kan ni komma och hälsa på för då är inget inbokat.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Lite så är det faktiskt. Om 2-3 timmar är bokat en dag så känns det fullt upp.

      Delete
  3. Det skulle vara intressant att se hur du byggt ditt excelark med inköp, utdelning osv...behöver tips hur det blir bäst uppbyggt för att enklast sköta och följa uppställningen.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Har du kollat Stefan Thelenius "my dividends"? Bättre än mitt ark även om jag personligen vant mig vid mitt upplägg.

      Delete
    2. Ok tack ska kolla på den😊

      Delete