Tuesday, April 24, 2018

Deklarationen klar

Då har jag gjort klart årets deklaration. Inga utsvävningar vad gäller privata ekonomin som att köpa eller sälja bostad, aktier utanför ISK/KF eller något annat bökigt. Så där var det bara att godkänna.

Enda jobbet med deklarationen var således NE-bilagan för min enskilda firma. Jag redovisar momsen per kvartal vilket tvingar mig att sköta det löpande. Så även bilagan gick rätt fort. Otroligt smidigt på nätet nu när allt summeras och räknas ut av sig självt.

Då jag jobbade heltid under hela 2017 och dessutom gav ut en bok och hade lite konsultuppdrag blev det året i mitt liv med högst inkomst. Det gjorde att jag satte av så mycket jag kunde till periodiseringsfond och även pensionsspar för att få ner inkomsten och därmed skatten 2017.

Periodiseringsfonden kommer jag troligtvis plocka ut från 2019 och framåt då jag räknar med att ha nära noll i lön. 2018 blir ett mellanår med lite lön de första månaderna och en bok som fortfarande sålde lite fram över årsskiftet i alla fall. En eventuell andra bok räknar jag inte med några pengar från än. Blir det något så är det en ren bonus och i så fall kommer de pengarna 2019.

Ni vet väl att om man tjänar tillräckligt lite så får man större avsättning till allmän pension än vad man betalar i skatt? Det vill säga nettolönen plus pensionsavsättning blir högre än bruttolönen. Om man till exempel som anställd tjänar 10.000 kr i månaden före skatt så får man som boende i Stockholm utan medlemskap i svenska kyrkan ut runt 8.650 kr efter skatt, det betyder låga 13,5% skatt på en så låg lön. Men då sker dessutom en avsättning till din allmänna pension på lite mer än dessa 13,5%. Sen ska vi ju komma ihåg att arbetsgivaren via arbetsgivaravgiften har en större kostnad än 10.000 kr i månaden för sig, så helt lyckas man inte blåsa systemet.

Efter ett antal år med extrajobb och firma vid sidan om en lön över brytpunkten för statlig skatt där det blivit tydligt hur lite av den sista tusenlappen jag fått behålla ska det bli lite roligt att stå på andra sidan av kalkylen och få behålla nästan allt när jag plockar ut pengar ur periodiseringsfonden eller eventuellt jobbar lite extra med något.

Jag har sällan klagat på höga skatter när jag tjänat bra utan det handlar för mig om att gilla läget och anpassa sig till de regler som gäller. Att vara flexibel och anpassningsbar tror jag är en viktig egenskap för att kunna ta steget och sluta jobba tidigt. Man kan inte alltid bygga om säkerhetsmarginal eller ett scenario som täcker alla eventualiteter men bara man är flexibel så finns goda chanser att lösa eventuella problem eller nya förutsättningar. För de dyker säkert upp under 40-50 års liv som fri.

19 comments:

  1. Anonymous2:52 PM

    Svartjobb ger minst skatt och minst pension, fråga hinsehäxan och hennes väninnor från malmskillnadsgatan.

    Hon har fått börja skriva böcker på äldre dar och hon gör det rätt ok.

    ReplyDelete
  2. Anonymous4:03 PM

    Tror att alla vi som ägnar sig åt aktier drömmer om detta. Men min fråga gäller. Är din kalkyl beräknad på att du skall få garantipension? Då bygger ju hela systemet på att vi andra skall jobba för att du skall få pension. Då tycker jag det här ställs i en annan dager. Samma med sjukvård och skola till dina eventuella barn. Inte så mycket inbetalt i skatt varje år när man inte jobbar men vill ha fördelar av alla skyddssystem vi har. Hur ser du på dessa dilemman? Inget är ju fel i det du gör, men det bygger ju på att andra jobbar in pengar till statens, landstingens och kommunernas utgifter som du använder dig av.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Anonymous4:31 PM

      Vad yrar du om? Miljonären skattar väl lika mycket som någon annan..

      Delete
    2. Anonymous4:40 PM

      Miljonären har nog bidragit mer än de fasta skulle jag vilja påstå

      Delete
    3. Anonymous4:42 PM

      Dessutom skattar han ju i sitt isk och moms, samt andra avgifter staten tar ut.

      Delete
    4. Min kalkyl är beräknad på att min PPM, tjänstepension och IPS kommer ge några tusenlappar i månaden som en bonus i framtiden. Men att det egentligen inte kommer behövas.

      Jag har svårt att se någon som skulle jobba bara av den anledningen att man vill betala skatt. Så annan drivkraft behövs. Och just nu har jag inte det suget. Betalar dock skatt och avstår från bidrag och a-kassa som jag kunde utnyttjat om jag ville.

      Delete
    5. James6:50 AM

      skatten är ju extremt låg på kapital idag så absolut så att man skattar lite om man lever på portföljer i ISK/KF. Dessutom ingen kommunalskatt som ju är den största delen för de flesta.

      Att detta ska vara fel på något sätt har jag mycket svårt att se. Alla lagar följs till punkt och pricka och inga aktiviteter för att enbart undvika skatt. Mer tveksamt att flytta till Portugal och ta ut ITP i mitt tycke.

      Håller med om att A-kassa är på gränsen, egentligen inget fel i mitt tycke men då får man ju också söka och ta jobb om man blir erbjuden det.

      Delete
  3. Anonymous4:07 PM

    Varför raderar du frågor?? Står du inte för detta? Finns ju massor av positivt med det men också dillemman i det.

    ReplyDelete
  4. Anonymous11:30 AM

    Jag har flera exempel i den äldre bekantskapskretsen där pensionen blivit en chock.
    En snubbe har jobbat sen han var 13 år, större delen av sitt liv som snickare och de sista kanske 10 åren som snickare åt vår kommun. Snickare i det privata är ju inte direkt ett lågbetalt yrke idag.
    När pensionsbeskedet kom så skulle han alltså få 13500 kr efter skatt de första åren, samtidigt lärde han känna en jämngammal person som var anställd med stöd inom kommunen, han var tydligenen en dagdrivare/halvt om halvt missbrukare som i stort sett aldrig heltidsarbetat på något sett, utan hankat sig fram och blandat detta med längre ledighetsperioder, fängelsebesök m.m

    Iallafall så jämförde de sina pensionsbesked, han som arbetat sen 13 år skulle få 13500 kr efter skatt, dagdrivaren skulle få 10.000 efter skatt, varpå han sa
    -men jag är garanterad ett bostadsbidrag på 3000 i månaden också.

    Snickren fick alltså 500 kr mer i månaden för att ha jobbat ett helt liv.

    ReplyDelete
    Replies
    1. James7:03 AM

      Viktigt att ha koll på pensionen innan man pensionerar sig.

      Bostadsbidrag finns ju endast för unga och föräldrar nu för tiden, däremot finns ju bostadstillägg för pensionärer. Kan man ju kolla i beräkningssnurror. 3000:- verkar svårt att komma upp i, gjorde en beräkning enligt ovan och landade på 800:-

      Delete
    2. Anonymous9:57 PM

      Jag såg ett exempel i media där en tant hade 10-11 tusen netto i pension och 6000-6500 i månadshyra.
      Istället för att uppmana henne till att skaffa en billigare bostad så betalades det ut ett bostadstillägg/bostadsbidrag.

      Och alla snälla stockholmare som nu säger att men det går ju inte komma ned mer i hyra.
      svar då får man väl flytta ifrån Stockholm då, det är väl inte staten/skattebetalarnas uppgift att göda hyrasvärdar i Sthml.

      Delete
  5. Anonymous11:54 AM

    Inspirerad av miljonären stannade jag till på ÖB för att kolla in matavdelningen, kom hem med ca 50 enheter konserver, torrfoder, kryddor mm, kan konstatera att jämförbart med min närbutik bör jag tjänat in mellan 300-400 kr då intjäningen per enhet bör haft ett snitt på mellan 6-8 kr. Jämförbart med det stora varuhuset där jag ockå handlar ser jag också en märkbar skillnad, inte lika stor mmen säkerligen 240-320 kr.
    Gjorde förr sådana här turer(innan jag blev kontantmiljonär och fastighetsmiljonär) men nu märker jag att man glömt bort skillnaderna.
    TAck ska du ha miljonären, det är viktigt att påminna sig om prisbilden ibland.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Anonymous12:07 PM

      "jag tjänat..."
      *Sparat

      Delete
    2. Anonymous9:49 PM

      tjänat eller sparat är snudd på en smaksak......ska man hårdra det har jag inte sparat något (men absolut inte tjänat något) alls utan bara ökat lagersaldot / evenuellt konsumerat mer pengar denna vecka.

      Om jag går in på willys nästa vecka och ser att de säljer krossad tomat på burk för 2,6 kr burken så har jag rätt som det är betalat för mycket på ÖB som tog 3,9 för sina.

      Delete
  6. Anonymous1:36 AM

    Hej Mi30!
    Sköter du bokföringen helt själv i din enskilda firma?
    Ingen som du åtminstone kan rådfråga om det är något?

    /Kalle

    ReplyDelete
    Replies
    1. Har haft enskild firma rätt många år och har extremt enkel bokföring. Så klarar det helt själv. Första 1-2 åren fick jag lite hjälp.

      Delete
  7. Anonymous2:19 PM

    Vilken typ av pensionsspar för företaget har du valt?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sätter av pengar till min gamla vanliga IPS dvs samma konto där jag en gång i tiden kunde spara avdragsgillt som privatperson. Funkar bra om man har enskild firma.

      Delete