Monday, January 18, 2016

Nytt upplägg sparande

Drar igång månadssparande av Carnegie Rysslandsfond nu igen när det gått ner så mycket. Mitt sparupplägg blir som följer:
26:e autogiro på 5000 från lönekonto till ISK där jag köper Rysslandsfonden.
27:e-30:e betalar räkningar
1:a för över allt som finns kvar utom 5000 kr till Avanza
25:e för över allt som fanns kvar innan nya lönen kom in (dvs 5000-det som jag gjort av med sen 1:a)

Totalt bör sparandet bli runt 25.500 i månaden i snitt. 5000 i fondspar, 18.000 vid överföring den 1a och 2500 vid överföring den 25e.

De ca 20.500 som jag för över hamnar på sparkontot. De är tänka att skapa kassa som ger mig chansen att fortsätta köpa för 100.000-150.000 någon månad till om börsen fortsätter gå ner eller ligga kvar på dessa nivåer ett helt år till. Köpte ju till och med för 200.000 nu i januari så att bygga upp kassa för uthålligt köp känns väldigt motiverande just nu.

Fortsätter köpa Ryssland så länge fonden ligger under 40 kr. Säljer Ryssland i poster om 100.000 kr per månad om vi närmar oss 50 kr.

24 comments:

  1. Fondavgift 2,50 på Carnegie. Men bara 2,0 i avgift på Gustavia Ryssland. Någon speciell anledning för att betala mer?

    ReplyDelete
  2. Kul att du ger Ryssland chansen igen, de som du hade för något år sedan, vad blev nettot på det? i procent då alltså.

    ReplyDelete
  3. Anonymous7:00 AM

    Imponerande att kunna spara 25.500kr per månad! Undrar bara vad du har för fasta kostnader per månad och hur mycket? Boende, el, bredband, CSN, telefon, a-kassa, mat osv?
    För min del har jag 9K i fasta utgifter per månad exklusive mat men lever inget lyxliv direkt, har ingen bil eller båt men bor i en centralt belägen hyresrätt som kostar ca 8K per månad. Sparar drygt 8K per månad och hade jag haft lägre fasta kostnader så hade man kunnat spara ännu mer. Hur skulle du ha gjort miljonären?
    // Mr T

    ReplyDelete
  4. De Rysslandsfonder som jag sålt i två omgångar blev det ca 25% vinst på.

    Ser Ryssland som relativt kortsiktiga placeringar och då tycker jag 0,5% avgift spelar mindre roll. Har tidigare haft flera olika men gillar Carnegie bäst.

    Jag har ca 2500 kr i månaden i fasta räkningar. Mat och övriga inköp under månaden landar på 2500. Dvs totalt brukar mina omkostnader hamna på 5000.

    ReplyDelete
  5. hur tjutton kan du spara ihop 25k en annan får svårt att ens få ihop till 10k per månad...

    ReplyDelete
  6. Tjänar 30.500 gör av med 5.000 kr. Så enkelt är det.

    ReplyDelete
  7. Har själv varit nere och nosat på höga 6 tusen en månad. Så jag är väldigt impad av att du konstant ligger runt 5!

    ReplyDelete
  8. Tack! Tänker inte ens på det längre. Började med snålmånader men några månader med högre utgifter mellan. Men nu går det av sig självt.

    ReplyDelete
  9. James9:50 PM

    Min sparkvot räddas rätt mycket av extrainkomster såsom bonus, semesterersättning och skatteåterbäring. Som jag tolkar dig ligger de on top av 25 lax i månaden? Så egentligen närmre 30, utslaget på året?

    ReplyDelete
  10. Anonymous10:02 PM

    Bra rutiner är hemligheten till det mesta. Se till att hjärnan gör jobbet på autopilot. Lätt i teorin, svårt i praktiken. Du har fick lyckats miljonären.

    ReplyDelete
  11. Anonymous10:03 PM

    Fick skulle vara dock

    ReplyDelete
  12. Har inte så stora extrainkomster för närvarande. Men de få extra pengar som kommer in ligger on top.

    ReplyDelete
  13. Du brukar ju gilla att investera i marknader som befinner sig på eller nära botten - har du funderat på att investera i brasilianska eller latinamerikanska aktier/fonder? Om inte, varför? Är nyfiken då jag själv funderar på att gå in med pengar i dessa.

    ReplyDelete
  14. Anonymous12:12 PM

    Billigt ryssland men hög risk? Vad tycker du är det för högt risk?
    Mvh.jacke

    ReplyDelete
  15. Jag vet att du kommenterat det tidigare i något inlägg men ett extra sätt för mig att dra in mellan 3000-5000 kr per månad är bonustrading.

    Jag beskriver ju som bekant tillvägagångssättet detaljerat i min blogg: http://hurjagblirrik.blogspot.se/2012/02/guiden-for-att-vinna-minst-12-000-kr.html

    Varje månad får jag erbjudande från en mängd spelbolag om att återkomma som kunde till dem genom olika bonusar. Riktigt generösa erbjudande måste jag säga.

    Värt att återuppta spelandet kanske?

    ReplyDelete
  16. Anonymous4:49 PM

    Appropå extra inkomster har du signat upp dig som urbare på urb-it.com, passar bra med ditt löpintresse också

    ReplyDelete
  17. Anonymous5:45 PM

    Håller med turben, jag kör också bonustrading, har gjort ca 70.000 under 2015 på det, (kört åt bekanta också och delat 50/50) samt plockar löpande bonusar som kommer, brukar bli mellan 1000-2000kr i månaden, riktigt enkla pengar till i princip 0 risk

    ReplyDelete
  18. Även jag har kört för en del vänner.
    Vi finansierade min kompis sydamerikaresa i somras på det sättet. Dock tog jag 60 och han 40:)

    ReplyDelete
  19. För mig räcker det med bottenfiske i Ryssland. Så avstår Brasilien och Sydamerika. Hoppas på 25-30% upp igen för att sälja och köpa svenska och amerikanska aktier. Så vill inte binda upp mer pengar i olika fonder nu.

    Har kört två omgångar med bonussamling från spelbolag. Totalt blivit lite över 20.000. Men kanske går att köra en omgång till snart igen.

    Bra andra tips. Ska kolla upp tex urb-it.

    ReplyDelete
  20. Är det betfair ni använder? Bokade ett spel men hela beloppet blev inte matchat. Dock är matchen på lördag. Kommer den gå igenom eller brukar det här vara ett problem?

    ReplyDelete
  21. Se svaret på min blogg Karl

    ReplyDelete
  22. Anonymous12:59 PM

    Karl, jag kör både betfair vs spelbolag och bolag mot bolag på 2vägsodds. Om inte hela beloppet blev matchat har du några alternativ, 1: vänta på att någon spelar på ditt utställda odds, 2: ta bort ditt pågående spel och lägg ett nytt med högre odds. Tänk på att kolla marknadsdjupet innan du lägger bet nästa gång, samt lägg alltid bettet på spelbolaget först, dom ändrar oftast sina odds i större steg än betfair+ att risken finns att dom inte godkänner ditt bet, har du hunnit lägga ett bet på spelbolaget också? Ifall du inte har det så kan du ju ta cashout på betfair och göra en liten vinst, sedan leta upp nåt nytt att betta på eftersom oddsen har ändrats till din fördel där

    ReplyDelete
  23. God dag, jag är fru Debra Clarack, från United State of America, jag stannade i Alabama, och jag har en bröt upp företag, tills jag hittade detta företag e-post som hjälper mig att få ett lån för företag, och nu vill jag att användas denna korta medium för att gratulera detta företag behöver Micro Financial Firm för snabb och säker pengar de lån till mig utan någon form av fördröjning, jag låna 56,000.00USD från detta företag att spara mitt företag och massor more.First jag såg sin post på internet , alla ger alltid vittnesbörd för vad de gjorde, så jag snabbt kontaktade dem och de alla gjorde allt för mig utan stress och mina pengar skickades till mitt konto inom 24 timmar, jag var överraskning och känna glad, nu jag nu har en standard affärsstyrning agent som hjälper mig, nu jag kommer råd dem som behöver akut lån för att kontakta dem nu: {jasminnoorloancompany@gmail.com (länk skickar e-post)} jag vet att kommer att hjälpa dig omedelbart.

    Mrs Debra Clarack

    ReplyDelete
  24. Anonymous4:51 AM



    INGA upfront avgift LÅN FÖR ALLA, Utför.
    Är du i avd? Har du nekats av lån från Bank? Eller behöver du ett lån för att betala räkningar? oroa dig inte mer, Din hjälp kommer nu, är William företaget ett lån utlåning företag som erbjuder alla typer av lån till människor som jag behöver av lån med låg ränta. kontakta oss via e-post: michaelfinanciallink@yahoo.com

    ReplyDelete