Wednesday, January 06, 2016

H&M utdelning 2025

Gick ut med en fråga på Twitter om vad folk tror utdelningen i H&M kommer vara om 10 år, dvs 2025. Självklart är den typ av gissningar jättesvåra att göra men egentligen mer intressant för mig än gissningar om hur börsen ska gå närmaste året.


Fick svar från flera personer som jag verkligen har förtroende för och som är mycket mer insatta än mig själv. Stort tack! Snittgissningen blev 18,30 vilket ska jämföras med 2015 års utdelning på 9,75. Om utdelningstillväxten skulle bli jämn räknad i procent per år skulle det innebära en årlig höjning av utdelningen med 6,5%. Såhär skulle de kommande 10 åren se ut i så fall:


2015 9,75 kr
2016 10,38 kr
2017 11,06 kr
2018 11,78 kr
2019 12,54 kr
2020 13,36 kr
2021 14,23 kr
2022 15,15 kr
2023 16,14 kr
2024 17,19 kr
2025 18,30 kr




Om detta skulle slå in tycker jag det känns helt ok att köpa H&M på nivåer under 300 kr idag. Kan tillägga att flera namnkunniga personer gissade på över 20 kr i utdelning. Nordnets sparekonom Joakim Bornold gissade högst med sina 22 kr.


Vad tror ni bloggläsare? Håller ni med twittrarna?

12 comments:

  1. 6,5% känns som ett rimligt antagande och inte allt för offensivt. Men säkerligen 0% vissa år och dubbelsiffrigt andra år.

    Att köpa HM under 300kr kan säkert vara en hyfsad tajming och jag själv har köpt lite. Men om det kommer ge en en fantastisk avkastning är lite svårare att sia om.

    Hur mycket utdelning räknar du med att få detta år?

    ReplyDelete
  2. Hur mycket utdelning det blir 2016 beror på hur börsen går fram till utdelningarna. Fortsätter börsen ner blir det köp för 300-500.000 kr fram till april. Annars har du innehaven idag uppe till höger.

    ReplyDelete
  3. Intressant! Alltid roligt med gissningar, speciellt när de kommer från personer med stor kunskap :) Jag ska iallafall köpa på mig lite mer H&M, känns som ett bra läge.

    ReplyDelete
  4. Köper själv imorgon visst har det blitt tuffare för H&M gällande vinstmarginaler men de växer nåt otroligt med nya butiker.

    ReplyDelete
  5. Anonymous9:37 PM

    Länk till gissningarna?

    ReplyDelete
  6. Se svaren på ett av senaste inlägget från @miljonarinnan30 på Twitter.

    ReplyDelete
  7. Anonymous9:22 AM

    Good morning millionaire!

    Since you are buying longterm for dividends, are you buying your stocks in a conventional VP konto or ISK?

    Thanks for sharing.

    ReplyDelete
  8. 6-7% per år i utdelningshöjningar är ett rimligt antagande, borde vara uthålligt.

    Jag har börjat köpa H&M igen på 300 kr, ett bra intervall för mig är mellan 260-300 kr. På 260 kr kan det bli ett större köp.

    Sist jag köpte var under 2011 då man kunde köpa H&M för 190-220 kr. Stefan Persson köpte en ordentlig pott på 220 kr kommer jag ihåg. Men så lågt är jag tveksam till att aktien sjunker, 260 kr känns rimligt såhär 4 år senare.

    Nu när börsen har intagit en negativ trend så har den börjat bli mer intressant för långsiktiga köp.

    ReplyDelete
  9. I have KF for all stocks.

    Håller med. Köper man H&M för att få utdelningar närmaste 40 åren känns det som bra tillfällen att köpa de tillfällen då H&M går ner pga en kall vår eller varm höst.

    ReplyDelete
  10. Sen får man ju tänka på inflationen också. Vem vet vad 15-25kr är värt 2025...
    Kort sagt omöjligt att gissa hur det kommer se ut.
    Själv köpte jag dock en bunte på 300, och nästa köp blir runt 270.

    ReplyDelete
  11. Inflationen känns ju som det minsta problemet just nu. Men helt rätt i att man måste tänka in inflationen. Skulle inflationen stiga mer än vi tror så bör dock H&Ms utdelning också stiga mer än vi tror.

    ReplyDelete
  12. Hej,
    Jag skulle gissa på en 2,9% utdelningstillväxt(per år) fram till 2025. Tror inte HM kommer lyckas leverera mycket bättre än vad de gjort sedan 2007. Sedan kan vi lägga på 0,5%inflation(per år). Antar att jag ändå skulle vara bland de som tippar lägst i tävlingen?

    Allt gott
    /DanielWikstrom

    ReplyDelete