Tuesday, January 12, 2016

När är man fri?

Lite fortsatta tankar kring gårdagens inlägg om motivation, hur länge man ska jobba och hur hårt jag ska slita för att nå mitt mål.


Jag har i snart 10 år haft ett enda stort mål framför ögonen och det är att nå 10 miljoner innan jag fyller 40 år. Kommer inte ihåg exakt hur jag räknade ut att det skulle vara lagom och rimligt, men det var väl jämnt och bra helt enkelt. I början var ju stora målet att bli miljonär innan 30 vilket också skapade bloggens namn. Sen under resans gång när kommit närmare målet så har det fortfarande känts som en lagom nivå med 10 miljoner innan 40.


Med 10 miljoner i nettoförmögenhet skulle jag kunna räkna med runt 300.000 i utdelning som sen ska stiga med mer än inflationen. Jag räknar ju in boendet i nettoförmögenheten så det skulle handla om runt 7,5 miljoner i utdelningsaktier, lite reserv på runt 0,5 miljoner i fonder för år med sänkt utdelning eller ökat behov av pengar samt ett nästan helt avbetalt boende. De 300.000 i utdelning ska täcka skatten på min kapitalförsäkring samt stå för alla mina omkostnader, vilket skulle en bit över 20.000 per månad att leva på.


Nu har ju inflationen varit extremt låg större delen av de 10 år jag bloggat så kanske är målet 10 miljoner lite väl högt satt? Kanske skulle jag klara mig på runt 200.000 kr per år netto, eftersom det skulle innebära en fördubbling av dagens utgifter. Det är ju faktiskt dessutom rätt troligt att jag kommer dra in någon ny krona via någon form av extrajobb eller affärsidé från det att jag slutar jobba heltid tills jag dör. Bara det att jag inte vill ha kniven på strupen och tvingas göra det.


Sen är det ju hela det här projektet om att bli rik, spara pengar och bli helt ekonomiskt fri som jag funderat på dagligen flera timmar i 10 år. På sätt och vis känns det lite fel att skruva ner målsättningen nu, det här är ju lika mycket en hobby som en fråga om att bli rik för mig. Lite som att sätta upp ett mål att man ska klara 120 kg i bänkpress och sen komma på att man ju faktiskt inte behöver ta mer än 100 kg så ofta i vardagslivet.


Hur mycket skulle ni behöva ha för att känna er helt fria ekonomiskt?

39 comments:

  1. Anonymous3:04 PM

    Skuldfri och 10 milj i avkastande tillgångar är minimum för mig. Om yielden lågt räknat är runt 3% innebär det 300000 kr / år.

    Det borde de flesta klara av att leva på om man inte tar sig vatten över huvudet, typ...

    ReplyDelete
  2. Anonymous3:06 PM

    Jag tycker att målet 1 000 miljoner kronor, dvs 1 miljard skulle göra att jag skulle känna mig helt fri ekonomiskt.
    Det är dessutom så mycket att man kan anlita folk för att säkerställa att förändringar i lagstiftning mm inte kommer att drabba mig på något kännbart sett.

    ReplyDelete
  3. Anonymous3:32 PM

    Jag har likt du haft en plan under senaste 10 åren. Självfallet har den ändrats och skruvats något under resans gång men slutmålet är det samma som dag ett - att bli ekonomiskt oberoende.
    Som svar på din fråga "När är man fri? är svaret väldigt individuellt. Jag tänker så här för mig och min familj:
    Vi har 2 barn, ganska dyra bilar, båt och hus och lever gott idag. Jag vill ha samma levnadsstandard när jag slutar jobba, men behöver då inte spara varje månad. Istället önskar jag resa ett par gånger per år med min fru. Detta innebär att vi måste ha samma nettoinkomst uppräknat med framtida inflation innan jag anser mig vara fri. För min del behöver min familj idag ca 55K per månad netto dvs 660k per år. Om 15 år behövs det då ca 800K netto per år, inräknat med inflation. För att kunna ta ut det behövs enligt mina beräkningar, som är ganska pessimistiska, närmare 20 miljoner i kapital.

    För minn del är det inte bara målet som räknas utan även resan dit. Jag förstår dig fullt ut att du är lite tveksma till att förändra slutmålet bara för att kunna sluta jobba tidigare. Resan och motivationen att dagligen fokusera på ett långsiktigt mål och nå dit är för egen del mkt stimulerande!

    ReplyDelete
  4. Jag tror du har kommit in i en svacka med mörka tider helt enkelt.
    Så fort värmen början komma smygande så känns det nog inte lika jobbigt längre.
    Rid ut den här stormen bara.

    ReplyDelete
  5. Anonymous4:38 PM

    Hej Miljonären,
    Nu är kanske kommentarsfältet här fel forum men jag skulle vilja fråga om en strategi.

    Ser att du ligger ganska likvid och väljer att plocka upp fina kvalitetsaktier när dessa känns prisvärda.

    Har du funderat över strategin att utförda säljoptioner i just dessa aktier i väntan på nedgång? Jag menar om du utfärdar 10 kontrakt på en säljoption i Volvo med lösenpris för 58 kr i Juni, då får du in 1500 (minus courtage) i premium direkt idag, och skulle det osannolika hända att det går ner så mkt att du blir löst har du plockat upp Volvo för 58 kr. Klart lite synd om den då står i 45, men vem kan pricka en botten exakt hursom?

    Klart är att det ger en viss inlåsningseffekt, Volvo kan ju gå till 65 och du känner för att köpa men kan/vill/vågar inte då du riskerar att bli tvungen att köpa ännu mera om den går ner under 58.

    Sorry för fel forum, men gillar fin blog starkt och hör gärna klok input på för/nackdelarna med strategin ovan.

    /Jonas

    ReplyDelete
  6. Anonymous5:11 PM

    Hur mycket pengar du behöver beror ju på hur du vill leva när du slutat jobba. Om du är beredd att leva som idag (fast utan att jobba) så är du nog snart i hamn skulle jag tro (du har ju även en del pengar i form av pension och tjänstepension). Skulle vara roligt att få reda på lite mer om hur du tänker dig livet efter 40.

    ReplyDelete
  7. Jag känner också av att det ibland känns väldigt långt borta när man fokuserar på en bestämd summa ett visst datum. Det jag dock försöker tänka på då är ju att längs resans gång så kommer jag bli mer och mer fri och kan därmed ta allt mer ekonomisk risk med att starta egna företag osv.

    För jag tror inte riktigt på att du jobbar till den dagen du får ihop 10 miljoner och sedan vips så släpper du allt och börjar leva på utdelningarna. Att underlätta livet längs vägen och istället kanske jobba 2-3 år längre är i alla fall det jag tänkt mig.

    /Investerarens.se

    ReplyDelete
  8. SJälv lever jag för drygt 10k netto per månad. Men lägg på 10k så att det blir totalt 20k netto i månaden ja då skulle jag känna mig fri. Köpa en bostad i spanien, och fixa en säsongsdeal med jobbet, att jobba på sommaren (endast 50%) och sedan vara ledig på vintern o bo i spanien. Då skulle jag känna mig fri.

    ReplyDelete
  9. Jag skulle känna mig fri med drygt 100k i utdelningar, men planerar att ändå jobba några dagar i veckan med ett intressantoch stimulerande jobb. Allt i lön från det skulle vara ren bonus och jag skulle kunna sluta om jag vill det. Törstar inte efter någon lyx så då är ju allt så mycket lättare!

    ReplyDelete
  10. Anonymous9:01 PM

    Någonstans runt 15-20 MSEK. För att kunna upprätthålla en "normal" relation till vänner och bekanta vars löner kommer öka avsevärt de närmsta 20-25 åren. Vill inte bara sitta och trycka utan vill såklart kunna äta ute, resa etc. Dvs. Relativt sett leva som min omgivning utan att behöva arbeta. Dessutom ha lite marginal dåliga år. Ställer inte in semestern för att portföljen backar 5% ett år..

    ReplyDelete
  11. Anonymous9:03 PM

    Jag valde alltid att leva det liv jag ville leva, även under ackumuleringsfasen.

    Så för mig vart det ingen skillnad den dagen jag kunde gå över i uttagsfasen.

    25 gånger mina årliga utgifter, sen fick det vara bra!

    ReplyDelete
  12. Jag är som Anonymous 9:03 ovan. Det räcker med 25 (kanske 30) gånger årsbudgeten, och sedan jobba med att leva ett gott billigt liv under accumuleringsfasen och sedan bara fortsätta leva det liv man vill leva. Lyxliv kräver dock större uppoffringar för iatt skaffa nkomsterna under accumuleringsfasen, inte alltid ett gott liv.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Anonymous10:53 PM

      Klart du är!;-)
      Du och jag är ju mustasch folk!��

      Delete
  13. Anonymous9:49 PM

    Håller också med ovanstående, för mig är det stora steget mot friheten redan taget om jag kan känna mig nöjd och tillfreds med ett enkelt liv. Jag behöver ingen särskild lyx; redan basnivån i dagens Sverige är ju tämligen lyxig tycker jag.

    ReplyDelete
  14. Anonymous10:01 PM

    Utdelning på ca 20K / månad och helt skuldfri räcker för mig. Jag löneväxlar 4K / månad nu och jobbet sätter också in 4K+/månad så planen är att gå ner 50% vid 50 och kunna, välja, att sluta helt vid 55.

    Dock har min plan ändrats något, min pappa gick bort med en större förmögenhet för några månader sen - precis precis i slutet av accumuleringsfasen. Så.. nu har jag ärvt delar av hans förmögenhet och kommer fortsätta spara - det hade han gillat. Mina syskon kommer dock inte göra det men de hade inte samma aktierelation som jag hade med min pappa. Men det jag vill säga är att man kan gå bort när som, jag tänker dra ner på sparande och leva lite mer. Den där sportbilen är onödig men gör livet roligare, en snabbare motorcykel likaså, fler resor till asien/usa etc

    Jag har inte följt din blogg så länge men ska gå igenom och kolla lite av dina tankar till nu när jag ska placera mitt arv som jag inte bett om.

    ReplyDelete
  15. jag har räknat fram och tillbaka på de jag skulle faktiskt klara mig på 800 tusen men de är också väldigt minimalt då förutsätter man att inget dåligt skulle kunna hända så nja kanske mer 5 miljoner är nog mer min still.

    Där 1-2 miljoner ligger på utländska investeringar resten inom Sverige på Aktier och fonder.
    Då hade jag nog klarat mig ganska bra även i en period av nergång.

    ReplyDelete
  16. Anonymous7:43 AM

    Vi beräknar oss fria med en familj på 5 när vi har uppnått 6 miljoner inklusive boende och pension. Förutsättningarna har vi beskrivit i detta inlägg nedan.

    http://frivid42.com/2015/08/24/pension-vid-40-lite-matematik-och-en-hel-del-kansla-del-2-av-4/

    För din del miljonären så kanske det skulle vara enklare för dig att just nu tänka på att du faktiskt redan är fri...men du vill fortsätta ett tag till för målet är att bli rik!

    ReplyDelete
  17. Anonymous8:37 AM

    Som det känns idag så hade jag klivit av om jag hade haft 4 Mkr. Med det kapitalet hade jag kunnat ta det lugnt de första åren och förhoppningsvis se kapitalet fortsätta öka något och känna av vilka säkerhetsmarginaler som finns. Kanske hade hoppat på lite ströjobb bara för det känns intressant och för stt lära sig och se något nytt. Tror att jag hade paddlat mycket kajak, träna, försökt få en plats på en segelbåt någonstans och varit mycket i sommarstugan. Det är aktiviteter som jag vet att jag uppskattar och som inte kostar särskilt mycket pengar. Skulle vara ett billigare liv än det som jag lever idag när jag jobbar och hänger i stan.
    /Peter

    ReplyDelete
  18. Anonymous9:58 AM

    Som frivid42.com nämner, så skulle jag också säga att du redan är fri.
    Du kan ju i princip göra vad du vill (inom rimliga gränser). Du kan gå ner och jobba 50% och hyra ut lägenheten halvåret du inte jobbar och vara i Vietnam.
    Eller varför inte spara 50.000kr mindre per år och åka på några fina semestrar, gå ut och ät en brakmiddag med dina vänner eller ha fest för dina vänner.
    En tanke är att det finns så mycket roliga saker att göra i världen, du har alla möjligheter att göra nästan allt av det ta den chansen innan det är försent!

    ReplyDelete
  19. Som om några månader halvvägs 150 år LivsErfaren - så har jag gett upp tanken på att bli miljonär.

    Däremot så torgför jag med en dåres envishet att: ”LUFT ATT ANDAS OCH SUVERÄNA PENGAR ATT BRUKA FINNS DET I ÖVERFLÖD AV !”

    ReplyDelete
  20. Ja jag har tidigare ifrågasatt varför du ska dö med 10 miljoner på banken. Tycker absolut du ska göra en realistisk analys där du räknar med att gradvis använda också det sparade kapitalet och räkna in pension och eventuellt arv. Du kan sluta jobba redan idag om du vill och ändå ha högre intäkter än utgifter om du lever lika billigt som idag.

    Och det går alltid att dra in lite vid sidan av om det skulle behövas. Istället för 110% riskminimering borde du planera ett ordnat användande/avvecklande av ditt sparade kapital enligt en plan som är 99% riskfritt och hållbar. Det är bättre att sluta jobba i tid och i värsta fall - vilket är helt osannlikt - tvingas jobba halvtid ett eller två år vid 50 än att tvinga sig kvar i arbetslivet fem år till så att du kan dö med tio miljoner på banken.

    Resan du har gjort är otroligt imponerande och den skulle inte bli mindre imponerande om du sänkte ribban till fem miljoner och slutade jobba när du nått dit.

    ReplyDelete
  21. " För att kunna upprätthålla en "normal" relation till vänner och bekanta vars löner kommer öka avsevärt de närmsta 20-25 åren."

    Byt vänner. Vem vill umgås med slösaktiga materialister?

    ReplyDelete
  22. " Den där sportbilen är onödig men gör livet roligare, en snabbare motorcykel likaså, fler resor till asien/usa etc"

    Det är inte sportbilen och motorcykeln du kommer att minnas på dödsbädden utan snarare resorna och relationerna. Det finns inget mer värdelöst än att köpa onödiga materiella ting, de är helt obetydliga för lycka (utöver basnivån) och du kan inte ta dem med dig när du dör. Mitt tips är därför att satsa på annat och dra ner på arbetstid om du inte trivs där.

    ReplyDelete
  23. Anonymous3:51 PM

    Jag har också kommit fram till att 10 miljoner (före skatt) är vad jag behöver för det skulle innebära i runda slängar 30 000kr netto efter skatt. Har man alla pengar i redan skattad investeringsportföljen (dvs ej IPS, tjänstepension, löneväxling m.m.) kan man räkna om till i runda slängar 7 miljoner eller något sådant.

    Jag avundas de som räknar på dessa belopp och räknar in värdet på bostaden m.m. vilket jag har svårt för. Summerar jag mitt hus värde (obelånat), värdet av min allmänna pension, min tjänstepension (löneväxlingar, företagsinbetald tjänstepension m.m.) och min privata investeringsportfölj så ligger jag redan idag över gränsen på 10 miljoner före skatt. Men inte känner jag att jag kan sluta jobba för det. Men jag kanske är annorlunda än andra eftersom jag inte vill dra ner för mycket på min konsumtionsnivå och sälja huset för att finansiera mitt leverne.

    Jag avundas alla som dragit ner på sina levnadsomkostnader frivilligt till en nivå att de kan sluta arbeta långt före de nått 10 miljoner och har för avsikt att bibehålla den nivån resten av livet.

    ReplyDelete
  24. Anonymous8:41 PM

    Själv så skulle jag nog vilja ha åtminstone 100 miljoner för att känna mig någorlunda fri ekonomiskt. Dels för att jag vill kunna
    klara eventuella nedgångar på värdet av tillgångarna, men även för att jag vill kunna leva hyfsat lyxigt.

    Till skillnad från "miljonär innan 30" så är jag nog mer intresserad av sätt att tjäna mycket pengar än att spara av en normal lön. Men jag är ändå sparsam och tycker om att försöka investera så bra som möjligt.

    I nuläget är min aktieportfölj värd lite drygt 500 tusen kr. Dock är jag bara 21 år, så det känns ändå hyfsat bra. Jag pluggar och driver ett eget företag på fritiden, och målet är väl att det ska gå så bra som möjligt för företaget och att jag helst ska kunna driva det på heltid sen jag pluggat klart.

    När det kommer till finansiella mål så är målet att ha minst 1 miljon i nettoförmögenhet vid 25 års ålder. Samt minst 10 miljoner vid 30 års ålder. Men ser gärna att jag överträffar de målen med råge ;)

    ReplyDelete
  25. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  26. Anonymous10:20 PM

    Som svar till "J".
    Skulle inte vilja ha dig som vän. Trist besserwisser. Hur kan du veta om NN:s tillvaro inte blir roligare med en sportbil? Eller att NN:s liv blir lite mer meningsfyllt om han/hon har möjlighet att resa med sina vänner. Byta vänner för att inte behöva jobba? Du kan ju supa ner dig så åstadkommer du frihet, vännerna försvinner o så är saken klar för dig..

    ReplyDelete
  27. Du kan inte ta ett sabbatsår? Och fundera?

    ReplyDelete
  28. Anonymous8:12 PM

    Svår med intressant fråga. Troligen skulle jag tagga ner med anställningsarbete vid 7 miljoner. Sedan jobba efter lust och behag med lite vad som helst. Det vore frihet.

    ReplyDelete
  29. Först och främst vill jag tacka dig miljonären för en av de bättre svenska bloggarna på ämnet! Du är en inspirationskälla som jag ofta återkommer till, även om jag inte alltid instämmer i alla dina åsikter (alla har rätt till sin åsikt - så det är helt ok), och sporrar mig i att försöka öka min egen sparkvot och finna nya sätt att leva på mindre men ändå bibehålla livskvalitén. Kul också med en fråga som väcker så många reaktioner.

    Jag är en av många stolta bärare av den tjocka mustaschen och svaret blir därför liksom Onevikinggirl tidigare skrev, 25 gånger mina årliga utgifter. För min del innebär det 6 miljoner investerat i avkastande tillgångar. Frihet för mig innebär att kunna hoppa av ekorrhjulet och ägna min tid och energi på sådant som ger energi tillbaks. Jag kommer inte sluta jobba, men kommer välja själv med vad och när jag jobbar.

    ReplyDelete
  30. Anonymous1:51 AM

    Pengar, Pengar, Pengar. Sök hjälp!

    ReplyDelete
  31. Hur resonerar du kring Ryssland nu?
    Köper du fler andelar ?

    ReplyDelete
  32. Rolig felskrivning i ditt inlägg. :)
    http://www.inkomsten.se/antligen-mandag-liksom-miljonarens-felskrivning/

    ReplyDelete
  33. "Skulle inte vilja ha dig som vän. Trist besserwisser. Hur kan du veta om NN:s tillvaro inte blir roligare med en sportbil? Eller att NN:s liv blir lite mer meningsfyllt om han/hon har möjlighet att resa med sina vänner. Byta vänner för att inte behöva jobba?"

    Det finns forskning som visar att människor inte blir lyckligare av att konsumera lyxprylar. Objektiv vetenskaplig forskning. Att resa med vänner är däremot sådant som gör livet lyckligare enligt samma forskning så det skulle jag rekommendera. Och det har man råd med utan att ha 100 miljoner på banken. Om man vill sluta jobba tidigt så kan det vara svårt att umgås med människor som värderar konsumtion av lyxprylar högst i livet, iaf om dessa ser ner på en.

    "Jag avundas alla som dragit ner på sina levnadsomkostnader frivilligt till en nivå att de kan sluta arbeta långt före de nått 10 miljoner och har för avsikt att bibehålla den nivån resten av livet."

    Det är inte svårt, bara inse att du inte blir lyckligare för att du har mer än 30000 i nettoinkomst per månad. Vetenskaplig forskning återigen. Testa några månader att undvika lyxkonsumtion av prylar och se om din lycka minskar eller inte. Jag tippar på att du inte kommer märka någon skillnad. Snarare att din lycka kommer öka.



    ReplyDelete
  34. Anonymous3:36 PM

    >"Jag avundas alla som dragit ner på sina levnadsomkostnader frivilligt till en nivå att de kan sluta arbeta långt före de nått 10 >miljoner och har för avsikt att bibehålla den nivån resten av livet."

    "Det är inte svårt, bara inse att du inte blir lyckligare för att du har mer än 30000 i nettoinkomst per månad. Vetenskaplig forskning återigen. Testa några månader att undvika lyxkonsumtion av prylar och se om din lycka minskar eller inte. Jag tippar på att du inte kommer märka någon skillnad. Snarare att din lycka kommer öka."

    Jag är övertygad om att du har rätt. Jag har inte nått dit i min utveckling ännu bara gissar jag. För närvarande *vill* jag verkligen åka utomlands när hela Sverige regnar bort på sommaren. Jag *vill* verkligen ha en bil som jag inte ligger oftare under än sitter inuti. Jag *vill* verkligen umgås familjen kring ett trevligt julbord på restaurang kring jul. Jag *vill* verkligen ha en diskmaskin som faktiskt diskar rent. Jag *vill* verkligen åka bil till jobbet för att kunna spendera en timme mer tid med barnen *varje dag* och slippa trängas på ett försenat pendeltåg med människor som hostar en i ansiktet för att de inte tycker sig ha råd att vara hemma och friskna till. Jag *vill* verkligen när jag en dag blir pensionär inte leva fattigt och behöva vända på varenda krona, då väntar jag hellre lite till jag fått ihop mina 10 miljoner innan jag tar steget.

    Men jag kanske gör avkall på allt det där en dag, vem vet, jag skulle verkligen vilja det, för då skulle jag kunna sluta jobba dagen efter, men jag är inte där ännu.

    ReplyDelete
  35. Anonymous2:22 PM

    Hej miljonären,
    Varför just utdelnings aktier? Varför inte traditionell kapitalförsäkring? Jag har en kf som ger 7-8% årlingen jag har 2000 tkr när när jag har 3000 tkr kan jag helt leva på avkastning min månads hyra inkl lån 5000kr belånad med 50% värde 4000 tkr

    ReplyDelete
  36. Anonymous10:29 AM

    Jag skulle föreslå följande. Ta tjänstledigt ett år för studier. Plugga något du tycker är intressant på distans. Det brukar inte vara särskilt krävande även om man pluggar heltid. Lev på avkastningen av dina investeringar. Känn hur det är, du får säkert en massa nyttig självkännedom kring vad du vill göra när du slutar jobba för gott osv.

    ReplyDelete
  37. Här kommer nästa problem: du klarar volatiliteten finfint när du sätter in pengar. Men när du tar ut ? Det psykologiska reaktionen på volatilitet blir helt annorlunda när man är BEROENDE av att ha ett viss kapital. Sen så får man ställa sig frågan hur man då ska ordna sitt liv.* Du får väldigt mycket tid över, som du kan påta i trädgården på, men oavsett så blir nästan allt tråkigt i längden. Utlandsresor blir billigare, eftersom du kan välja när du åker = massor av dessa. Blir även de tråkiga efter ett tag. Försök istället skaffa en målbild, fundera på hur det skulle kännas att ha nått den.
    (å 10 miljoner aktivt kapital rimligt räknat, för övrigt) * Köp en ny diskmaskin redan idag

    ReplyDelete
  38. Anonymous10:25 PM

    God kväll makarna,
    Jag gör redo för dem som behöver. Jag har kapital att användas för att ge snabb och långfristiga privata lån som sträcker sig från 5000 Kr till 10.000.000 Kr för alla människor seriösa, ärliga och god moral vill lånet: 3% ränta, år enligt den lånade summan eftersom att särskilt kontakta mig via e-post för mer information.

    Min e-post: vivianemourlhon64@hotmail.com

    Tveka inte att kontakta mig din tillfredsställelse är mitt mål.

    ReplyDelete