Friday, January 29, 2016

Mattegenier hjälp mig

Har kört fast i ett räkneexempel här på fredagskvällen.

Tänk dig att det finns ett bolag som heter något i stil med HCP som ger 6% direktavkastning och att utdelningen ökar med 2% per år. Du köper aktier år 1 och återinvesterar sen utdelningen varje år. Bolaget värderas hela tiden lika i förhållande till utdelningen, dvs aktien går upp med 2% per år.

Sen har vi ett annat bolag som heter tex JNJ som ger 3% direktavkastning där utdelningen växer med 6% varje år. Även här återinvesteras utdelningen och aktien stiger i takt med utdelningen dvs med 6% per år.

Vad blir totalavkastningen på 5, 10, 20 och 30 år?

Att räkna ut när utdelningen i procent går om för JNJ är ju ganska lätt genom att jämföra 1,06*1,02^x och 1,03*1,06^x. Men kommer inte på hur jag ska göra med återinvesterande utdelningen.

Har för mig att jag sett någon tabell på hos en bloggkollega. Länk?

18 comments:

  1. Anonymous8:23 PM

    Börja med att ställa upp ett enskilt år, per månad.. Värde går upp med värdeökning/12 per månad, när får du utdelningen och när köper du?

    ReplyDelete
  2. Tack Stefan, men har du med utdelningstillväxt där?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Japp, värdeutveckling = utdelningstillväxt

      Delete
  3. Anonymous10:09 PM

    Hur kommer du göra med telia nu som guidar om sänkt utdelning framöver?

    ReplyDelete
  4. Jag gjorde en sida för exakt det för ett tag sedan, för att jämföra de två måtten hos två företag. Det är inte lika avancerat som den sparkalkylator som z2036 gjort men den är exakt vad du frågar efter!

    Jämföra två företags utdelning över tiden

    ReplyDelete
    Replies
    1. Riktigt bra och smidig. Men där får jag inte med att utdelningen återinvesteras väl?

      Delete
  5. Kommer behålla Telia. Men inte prioritera att köpa fler aktier nu närmaste tiden.

    ReplyDelete
  6. Anonymous11:36 AM

    Hej,

    Du kan se direktavkastningen samt dess tillväxt som en växande annuitet, dvs. Varje år får du utdelning som sedan återinvesteras av dig och är ett sparande som växer.

    Låt, r = direktavkastning och g = tillväxt i utdelning, C = initial investering.

    Värdet om N år blir då: FV(N) = C * 1/(r-g) * (1-((1+g)/(1+r))^N) * (1+r)^N (detta går att förenkla)

    Detta är värdet på enbart utdelningarna som växer. För att få totala värdet ska initiala investeringen växa med utdelningstillväxten, dvs g, därför blir totala värdet år N:

    FV_tot (N) = FV(N) + C * (1+g)^N

    /SB

    ReplyDelete
  7. Anonymous12:00 PM

    Missförstånd av mig. Ovanstående är fel.

    /SB

    ReplyDelete
  8. Marcus10:14 AM

    Är det inte bara att addera de båda procenttalen (om man förutsätter att utdelningen inte beskattas), och sedan utföra den vanliga formen av ränta på ränta uträkningen?

    Gör det enkla exemplet med två aktier där den ena bara ökar i värde och den andra enbart ger direktavkastning (med samma procentsats av värdet). De borde värdemässigt ge det samma. Den ena för att de aktierna man äger ökar i värde, i det andra fallet för att man får fler aktier då man köper nya för utdelningen. Någon annan får gärna kontrollera mitt resonemang då jag inte har tid att räkna just nu.

    ReplyDelete
  9. Totalavkastningen per år blir i det första alternativet 1,06*1,02 - 1 = 8,12%
    Totalavkastningen per år blir i det andra alternativet 1,03*1,06-1 = 9,12%

    För att få totalavkastningen på 5 år, 10 år osv ta (1,0912^5)-1

    Så enkelt är det!

    /m

    ReplyDelete
  10. Jag menade förstås att Totalavkastningen per år blir i det andra alternativet 1,03*1,06-1 = 9,18%

    ReplyDelete
  11. Äga min tid postade ett inlägg på ämnet, men var ett par år sedan. Ska se om jag kan snoka fram det senare...

    ReplyDelete
  12. Anonymous8:07 PM

    Om kursväxlingen efter 7 år är 60%. Vad har snittutvecklingen/år varit då? Hur beräknar jag det?

    ReplyDelete
  13. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  14. cirka 7% per år.

    7:e roten ur 1.60.
    brukar testa mig fram om jag ska räkna för hand annars:

    http://www.wolframalpha.com/input/?i=7th+root+of+1.60

    eller nthroot(1.60,7) i R eller MatLab.

    ReplyDelete