Sunday, January 31, 2016

Morgondagens köp

Nu har jag grubblat klart över vad jag ska köpa för aktier imorgon. Ny månad innebär ju nya köp. Det blir 50.000 kr styck i Nordea och HCP. Två bolag med hög direktavkastning och troligtvis lägre utdelningstillväxt. Men det viktiga för mig är ju att få kassaflöde så jag klarar mig mellan 40 och 50 år, så tillväxten är av lite lite mindre vikt.

Månadens tredje köp avvaktar jag lite med. Hade tänkt att JNJ skulle bli ett av de två första köpen men vill helst köpa under 100 dollar och den gick upp rätt mycket efter rapporten. Så där bevakar jag och hoppas på köp under 100. Även Atlas, H&M och ABB är tänkbara som sista köp i februari om det inte blir JNJ.

12 comments:

  1. Jag har varit så nyfiken på dina kommande köp. Tack att du delar med dig! Berätta gärna sen vad det blev för aktier!

    ReplyDelete
  2. Hur går tankarna kring de kommande åren nu? Har du ändrat i din långsiktiga plan? Känns det bättre på jobbet igen?

    ReplyDelete
  3. Det mesta är sig likt. Jobbar på mot de 10 miljonerna innan 40 som huvudplan.

    ReplyDelete
  4. Anonymous11:37 AM

    Min dröm är att dom skall göra en "lyxfällan special edition" med dig. Tänk vad gemene man skulle gräma sig då och våndas i avundsjuka. Mvh Emil

    ReplyDelete
  5. Det tror jag inte. Gemene man skulle nog idiotförklara mig med motiveringen att jag ju kan bli överkörd och dö imorgon.

    ReplyDelete
  6. Tycker du att atlas copco ligger på rimlig aktiekurs ?
    Vad tycker du om deras rapport ?
    Gick in själv lite i atlas copco och funderar på mer köp dock lite hög kurs fick jag 180kr

    ReplyDelete
  7. Anonymous2:55 PM

    Har du några tankar kring Boliden?
    Ett Price/Free cash flow bör rimligen ligga under 10 och där ligger Boliden. Bolaget har haft en stabil tillväxt och har levererat bra trots fallande metallpriser.
    Shareholders equity är enligt Q3 rapporten 25,6 miljarder sek. Det ger oss ett Price/book på 1,26 utifrån hur Boliden värderas av marknaden nu. Vilket är rimligt. Fallhöjden bör vara ytterst begränsad härifrån med tanke på vilket ras som har skett i råvaror.

    ReplyDelete
  8. Figge: Kolla in petruskos blogg. Han har bra koll på Atlas och har kommenterat rapporten. Han är bättre än mig på sånt. 180 tycker jag inte du ska vara missnöjd med.

    Jag kan inte säga emot vad gäller Boliden. Men lurigt med bolag som påverkas mer av råvarupriser är sin egen lednings agerande.

    ReplyDelete
  9. Anonymous4:29 PM

    Hur mycket har du handlat aktier för och hur mycket är det värt i dagsläget?

    ReplyDelete
  10. Jag skulle vilja flika in med att utdelningstillväxt är väl otroligt viktigt för större kassaflöde längre fram om vi säg 10-15 år??

    Utan utdelningstillväxten hamnar sparandet under inflationen?

    ReplyDelete
  11. Absolut utdelningstillväxt är viktigt för att kunna leva på utdelningarna livet ut. Så har aktier som JNJ och H&M som jag tror kommer slå inflationen med hästlängder.

    Ett alternativ är ju att sikta på aktier med så hög utdelning att man har lite utrymme över och kan återinvestera en del av utdelningen. Men kombinationen tror jag är bäst.

    ReplyDelete
  12. Hur ser du på HCP efter senaste raset?? Jag funderar på att köpa in mig mer men visst ser det skakigt ut.

    ReplyDelete