Monday, January 11, 2016

Motivation

Var ganska trött och omotiverad på jobbet idag och tänkte på det här med framtid, jobb och sparande en del. Sen såg jag att jag fått en kommentar och fråga kring detta ämne på senaste blogginlägget. Så då passar det ju bra med ett inlägg i ämnet.

Målet har ju länge varit att kunna sluta jobba runt år 2020-2022 och jag tycker det har känts bra att komma närmare för varje år de 10 åren jag bloggat och sparat seriöst. Att vara fri vid 40 istället för 67 är ju inte så illa. Men just nu känns det rätt tungt. Absolut inte så jag vill unna mig utgifter, dra ner på spartakten och åka på semester. Utan det är mycket på jobbet och inte speciellt kul, så att jobba runt 5 år till känns helt plötsligt väldigt mycket. Så funderar snarare på hur jag ska kunna spara mer.

Tror jag skulle ha rätt svårt att hitta ett annat jobb med bättre betalt (har ingen superlön men tjänar en bit över 40.000 brutto) med min kompetens och min inriktning. Då är frågan om jag kan hitta ett roligare jobb och till och med kunna leva med att tjäna lite mindre. Och få jobba ytterligare ett år men ha roligare. Eller om jag ska göra allt för att få mer ansvar och mer jobb för att få upp lönen någon tusenlapp till och kunna gå i pension ett kvartal tidigare, men troligtvis trivas ännu sämre på jobbet närmaste åren.

Just nu känns det som jag får bita ihop 2016 ut på nuvarande jobb. Spara minst 300.000 i år och sen göra en ny utvärdering om jobbet känns lika tungt som nu. Då får jag se på alternativa jobb.

28 comments:

  1. Kan du skaffa någon sidoinkomst så kassaflödet ökar? Köra (svart)taxi via über?
    Skapa något och sälja?

    Minns inte din och tjejens livssituation men om ni har var sin lägenhet kan ni hyra ut dem via airbnb och bo hos den andra när det blir uthyrt (40 000 kr skattefritt/fastighet).

    Mvh fam oberoende

    ReplyDelete
  2. Spara 300k med en bruttolön på 40k... känns smått omöjligt �� ska bli kul att se hur de går. Kämpa på !

    ReplyDelete
  3. Anonymous9:59 PM

    Motivation is temporary, discipline is permanent.

    ReplyDelete
  4. Är verkligen sugen på sidoinkomster. Men det måste vara extremt fritt. Klarar inte av mer press, tider att passa och deadlines. Har redan för mycket sånt skit på jobbet.

    Vi är redan sambos. Så bor billigt men har inget att hyra ut.

    Har levt på 5-6000 i månaden i många år. Så att spara 300.000 blir inga problem.

    ReplyDelete
  5. Anonymous10:35 PM

    Du glömmer väl inte av att leva under tiden. Livet kan svänga fort så glöm inte att leva i nuet också. Gäller att ha kul och inte bara spara tills du är äldre.

    ReplyDelete
  6. Anonymous10:37 PM

    Det är låter riskfyllt att "satsa allt" för att krama ur de sista slantarna. Viktigt att du håller ihop på alla plan de år du har kvar, annars blir det dyrt!

    Undrar för övrigt om du funderat något på att investera i oljerelaterade tillgångar? (Du är ju känd för att ta risk när det ser som mörkast ut, t.ex. i Ryssland). T.ex. certifikat eller någon av alla aktier som fallit handlöst sedan toppen 2014?

    /B

    ReplyDelete
  7. Har redan mycket exponering mot oljan via mina Rysslandsfonder. Så har inga planer på att fyndköpa olja på dessa nivåer.

    ReplyDelete
  8. Anonymous10:51 PM

    Hej, tack för svar :-), var jag som skrev måndags inlägget. Min motivation lackar tyvärr, jag är känner mig trött på jobbet, inte nödvändigtvis på arbetsuppgifterna men på att behöva se samma människor om och om igen. Skulle behöva byta jobb men gjort det förut och vet ruljansen. Jag funderar på en exit utan att vara oberoende. Bara testa på ett år. Får se. Kanske ändrar mig när hjulen börjar rulla igen men det är trist att vara ofri med drömmar så enkelt är det.
    Apropå skänka pengar; jättebra. Trist bara att de riktigt rika knappt betalar skatt utan skriver sig utomlands, fifflar etc men skryter över probono, välgörenhet, gåvor etc.

    ReplyDelete
  9. Du kan ju alltid sätta dig ner och skriva ner allt du ska göra när du är "fri". Läs sedan den lappen när det känns tungt.

    Vintern gör sig påmind också. Mitt bästa tips är att käka rejält med D-vitamin under dessa mörka tider.

    ReplyDelete
  10. Anonymous3:19 AM

    Se över din kost också. I takt med att man blir äldre behöver man mer vitaminer, mineraler och antioxidanter. Om du äter för billigt finns det risk att dessa uteblir och det kan påverka ditt allmänna humör.

    ReplyDelete
  11. Vad får dig att tro att billig mat skulle innehålla mindre näring? Min bas består av havregryn, ägg, mjölk, morötter och frukt. Alla väldigt näringsrika livsmedel.

    ReplyDelete
  12. Anonymous8:45 AM

    Varför stirrar du dig blind på målet 10 miljoner. Hade det inte varit bättre att vara fri nu eller mycket snart med ett något mindre kapital som täcker nödvändiga kostnader. Du är ju en duktig person både vad gäller att leva på lite och med olika kompetenser så att du inte skulle tjäna några pengar efter friheten känns inte troligt. Troligen skulle du ändå nå 10 miljoner eller mer någon gång under livet men med fler år som fri.

    ReplyDelete
  13. Anonymous8:51 AM

    Kan som ovanstående verkligen rekommendera D-vitamin. Riskera de kronorna och se de som en investering.

    ReplyDelete
  14. Anonymous9:39 AM

    Bara för att man känner sig lite less och allmänt trött på jobbet så behöver inte det bero på vitaminbrist. Det är som jag ser det ett friskhetstecken att reagera på vardagslunken och det arbete man har ibland. Miljonären är ju dessutom noga med både kosten och motionen.

    ReplyDelete
  15. Gustav9:46 AM

    Bränn inte ut dig de sista åren på jobbet, det kan bli svårt att hitta tillbaka. Då riskerar du en långvarig sjukskrivning och det skulle din ekonomi definitivt inte ta glädjeskutt av. Vad jag vill säga är att du inte bör stressa mer än du klarar av bara för att få gå i pension några få månader tidigare.

    Som Frivid42 nämnde: du kanske inte behöver vara fixerad på att ha just 10 miljoner kronor, du skulle säkert klara dig med ett mindre kapital. 10 miljoner i ISK med en SWR på 4 % innebär över 30000 varje månad, skattat och klart. Om du har klarat dig så bra på 5-6000 hittills undrar jag varför det är så viktigt att få in 6-7 gånger så mycket på kontot.

    ReplyDelete
  16. Anonymous10:17 AM

    Jag tror du behöver en utmaning. Föreslår att ni företar en resa, destination egalt, södra Europa kanske, och se hur pass lite den kan kosta. Är det möjligt att t.o.m. gå plus på den?

    /H

    ReplyDelete
  17. Anonymous1:56 PM

    Herregud, vem är inte omotiverad på jobbet efter juluppehållet? Lura på folk D-vitaminer bara för att miljonären råka säga att det kändes tungt en dag. Han är väl vuxen och smart nog att ta hand om sig själv. Säg något motiverande istället då han varit och är en stor inspirationskälla för många.

    ReplyDelete
  18. Bra synpunkter om de 10 miljonerna. Blir ett eget inlägg om det!

    ReplyDelete
  19. Lillaekonomen2:57 PM

    Haha, vilken överreaktion på tips om D-vitamin, det tipset ger jag många :-) Det var inte någon tanke om att han inte skulle sköta sig. Snarare en boost för välmående. Det är bara googla om godheterna av det så inser ni att det inte är lureri. Fundera, varför mår vi oftast som bäst i solen (sommaren) ?

    Själv så var jag väldigt motiverad att gå till jobbet även efter ledigheten.

    ReplyDelete
  20. Holger3:10 PM

    Ända sedan jag läste om ditt mål på 10 mille har jag med haft de funderingarna som Gustav här ovan ger uttryck för.
    Mitt eget mål ligger på 3 mille, SWR 4% ger 10k, lever i snitt på 7k/mån ink. flera utlandssemestrar (både europa och asien) per år som det är så tycker jag räknar högt iaf. Räknar dock inte in mitt (redan avbetalda) boende som du gör, så för att vara jämförbart siktar jag väl på 5 då. Står börsen still har jag tre månader kvar enligt min extrapolering. :) Sänk ditt sikte, ta tjänsteledigt ½år och prova på livet. Som flera redan sagt, bara för att du inte är anställd kommer du inte sluta tjäna pengar. Driftiga människor som vi kommer få gott om möjligheter att få inkomster även efter pensionen, utan att det känns som vi säljer vår själ.

    ReplyDelete
  21. Anonymous4:40 PM

    Om du nu är så less på ditt jobb att du knappt står ut med att se dina arbetskamrater bör du nog sluta jobba där. Inte bra för dig eller din omgivning. Alt gå i någon slags terapi. Risken är annars att du kör på tills du är 40 och när du väl nått ditt mål har du bränt ut dig och inte kommer tillbaka till dig själv.

    ReplyDelete
  22. Motivationen har jag ofta problem med själv särskilt när de gäller jobb och att försöka hitta något annat känns så mer och mer långt ifrån men men.

    De bara fortsätta kämpa och sätt upp lite mål och gå inte kvar på samma arbetsplats om de känns skit att vara där.

    ReplyDelete
  23. Anonymous8:22 AM

    Ska inte prisa D-vitamin till gudarna men prova en karta är allt jag säger.

    ReplyDelete
  24. Allt snack om D-vitamin. Ni som prisar D-vitamin är ni aldrig utomhus och äter ensidig kost? Jag blev också hjärntvättad ang D-vitamin, främst av en kraftigt överviktig person i hälsokostbutiken (kanske inte bästa personen att förklara leverne) och jag äter det sedan flera månader och märker ingen som helst skillnad.

    Miljonären jag har sagt det förr, ta tjänstledigt ett år och starta eget, jag är helt vertygad om att du får bättre avkastning på din tid i ett eget bolag.

    ReplyDelete
  25. I Sverige får man ingen D-vitamin av solen under halva året. Det finns starka vetenskapliga belägg för att svenskar bör äta D-vitamintillskott (av rätt kvalitet).

    ReplyDelete
  26. Anonymous8:53 PM

    Har inte koll på vad du jobbar med. Men om det är ett jobb där du jobbar 40 timmar i veckan med enstaka timmar övertid ibland så kanske det vore en bra idé att starta upp något företag på sidan om?

    Driver du AB har du bra möjligheter att göra avdrag för det ena och det andra. Sen har du ju också väldigt förmånlig utdelningsskatt på de första cirka 150.000 kr per år som du tar ut ur bolaget.

    ReplyDelete
  27. Kan det vara så att du mentalt lämnat jobbet redan? Då är det lätt att bli blasé och låta surdegar växa. Kanske prova göra en "shitlist" med saker du inte gillar, och sen bestämma dig för vilka saker du ska lära dig ignorera och vilka saker du ska ta tag i?

    Genom att lägga lite energi på jobbet kan du få en mycket trevligare situation. Du ska ju ändå jobba några år till så varför inte se till att det blir en trevlig arbetsplats som ser ut som du vill?

    ReplyDelete
  28. Du brukar ju göra inlägg med svar på samlade frågor ibland, så här kommer några frågor;
    Hur mycket är din anonymitet värd? Skulle du göra en intervju med t.ex. ngn kvällstidning med namn och bild om du fick 50000kr?
    Om jag förstått det rätt har du inga barn och planerar inte att förbruka kapitalet under din livstid utan bara utdelningar. Planerar du att skriva testamente eller ska arvet gå enligt normala arvsregler?
    Har du syskon?
    Någon mer än din sambo som känner till planerna?
    Har du funderat på att skänka pengar till välgörenhet?

    ReplyDelete