Wednesday, January 20, 2016

Måtte det bli februari snart

Efter att ha köpt aktier för 200.000 kr i januari har jag förbjudit mig själv att köpa mer nu innan det blir ny månad. Då öppnar jag upp för 3 nya köp x 50.000 kr, men kanske lite mer spritt än det blev i januari.

Det som ligger närmast till hands är:
Johnsson&Johnsson - stabil utdelare som alltid höjer utdelningen och nu handlas över 3% direktavkastning. Åldrande befolkning kommer kräva mer sjukvård.

HCP - Hög direktavkastning för att vara stabil amerikansk utdelare.

ABB - Bra direktavkastning. Tror de gynnas av global urbanisering och automatisering i industrin. Ok värdering ur historiskt perspektiv.

Bulten - bra utdelning och skulle vara kul med ett lite mindre bolag som komplement till mina jättar.

Vad tror ni om dessa? Något annat jag borde titta på? Har mer eller mindre släppt mina kurslarm där jag inväntar vissa nivåer, utan nu är det bara att sprida köpen och köpa för fullt så fort det blir ny månad.

34 comments:

Anonymous said...

Idag kröp ju investor under 275 kr. Hade du inget extrasparande som du skulle handla investor för på denna nivå. Mvh Emil

Christian said...

Tjena!

Skulle jag vara dig skulle jag nog använda mina februari pengar i januari=)

Jag tror ju på ett uppställ inom kort, sen om det är 1 vecka eller 2 månader....?? Tror i alla fall det är dags.
/C

Miljonaren said...

Jo men har bara hunnit bli 4000 kr där i specialsparandet till Investor. Så med tanke på courtage får jag skjuta köpet på framtiden lite.

Christian said...

Kom precis på, du är väldigt över viktad i verkstad. Hur är tanken här?

/C

Miljonaren said...

Ingen direkt tanke med övervikt mot verkstad. Men bra synpunkt. Kanske talar emot Bulten och ABB som nästa köp.

Anonymous said...

Du vill inte lägga en av dina 50.000-poster(samt ditt extrasparande) på Investor? För dyrt ännu tycker du?

Linus Sjöberg said...

Castellum känns väl som ett väldigt bra val att komplettera din portfölj med? Stabil med bra utdelning som dessutom höjs varje år.

Miljonaren said...

Både Castellum och Investor ligger bra till!

Anonymous said...

Kan du inte använda superlånet?

Mattias Haeger said...

Inte funderat på Walt Disney Co?

Miljonaren said...

Har lite utrymme i Superbolånet med 0,99% ränta så det ligger närmare till hands. Men har nästan 1 miljon i cash att köpa för. Så långt kvar till belåning.

Miljonaren said...

Aldrig fastat för Disney. Gillar inte film personligen och tror inte på kabel tv som framtidsbransch. Men många med bättre koll än mig köper ju, så den är säkert bra!

FAM said...

Kolla in Wells fargo, har funderat ett tag på den banken, nu börjar den ju också komma ner på en bra nivå.

Placeraren said...

Johnson & Johnson aktie är dyr i dagsläget om du har ett avkastningkrav på 7% och uppåt, men om du ger den några år så kommer bolaget växa in i dagens värdering. Själv tycker jag att ABB, Industrivärden, H&M och Nordea är mest köpvärda med dagens priser.

Klokt och dela upp köp så du har kassa för hela året ut.

Carl said...

Castellum känns fantastiskt bas i en portfölj. Stark balansräkning som gör att bolaget står hyfsat stabilt när det blåser och konstant förbättrat förvaltningsresultat och höjd utdelning varje år sedan 1997. Nu 4%. Rimligt värderade idag men förtjänar en rejäl premie så här skulle jag börja bygga upp en position

Anonymous said...

Akelius Pref? På 275 där dom är blir det över 7% direktavkastning. Dessutom kvartalsvis utbetalningar.

Anonymous said...

Bulten är en intressant investering, använder de som leverantör i viss grad inom företaget, kan säga att de är ett bra företag att ha att göra med. De bryr sig om oss och våra önskemål, kan dock bero på att vi är en potentiellt enorm kund för dem.

Tack för en bra blogg!

Anonymous said...

Är själv sugen på att ta in SKF, inget du vill in till dagens nivåer?

Miljonaren said...

SKF är nog bra. Men frågan är ju om man behöver både Volvo, Bulten och SKF. Tänker att det kan bli lite tårta på tårta.

Anonymous said...

Du har inga tanker på lägga en stek i några mindre bolag som verkar ha framtiden framför sig? Tänker på t.ex. Kopparbergs?

Miljonaren said...

Tror jag är för dålig på att hitta rätt mindre bolag. Så lutar mer åt bolag som redan är stora och ger minst 3% direktavkastning.

Karsson said...

Hej Miljonären. Wallenstam och/eller Castellum kanske kan vara aktuellt för dig?
Hur har djavascript:void(0)u gått tillväga för att få din sambo att förstå vikten av att spara? På vilket sätt har du övertygat? Jag har problem med detta själv och ogillar skarpt allt onödigt som läggs i korgen på mataffären för att mäna ett exempel.. Känns för min den som detta kan gå ut över förhållandet tillslut. Jag är 25 och hon 30. Precis som dig så vill jag vinna min frihet och har fram till idag lyckats skrapa ihop 500 K. Varav ca hälften på börsen. Fonder och Aktier.

Anonymous said...

Kolla in AIG eller Citi, båda värderas lågt (ca 60% av NAV) och har massor av vinst att dela ut i framtiden.

Miljonaren said...

Castellum ligger bra till. Gillar deras stabila höjningar av utdelningen.

Min sambo var lättpåverkad. Hon hade redan billiga vanor och ett månadssparande när vi träffades. Sen gillar vi båda tanken på frihet vilket har gjort att jag lyckats lyfta hennes intresse några steg genom regelbundna möten då vi stämmer av sparandet. Hon kör nästan enbart indexfonder och tycker aktier är för krångligt. Men sparar nästan lika bra som mig numera.

Mitt ex var nästan helt ointresserad vilket försvårade vårt liv ihop. Underlättar ju nu för mig när jag inte behöver spara ihop till två liv i frihet på bara en lön.

Miljonaren said...

Tack för tips om Citi och AIG. Dessa har jag dålig koll på, så ska kollas upp.

Anonymous said...

Hur mycket har din sambo sparat ihop?

Miljonaren said...

Hon har runt 1 miljon i fonder. Och en hel del cash. Hon har inte köpt in sig i min lägenhet än vilket vi hade planer på men det blev lite krångligt med pris, skatt etc. Men om vi flyttar så är tanken att äga 50/50.

Anonymous said...

Riktigt fina bolag du handlat och har planer för men är det inte dax att ta in olja i portföljen ? eventuell uppsida är ju enorm om man jämnför!

Miljonaren said...

1 miljon i Rysslandsfonder känns väl som viss exponering mot oljepriset va?

Anonymous said...

Men varför måste du begränsa in köpen per kalendermånad?

Varför inte göra som till exempel CM som belånar med 100000kr för varje 5% index faller?
Det är väl praktiskt om man får stora fall under en månad.

Tack för en bra blogg

-SS

Miljonaren said...

Tror på att komma in över tid. Sen är det ju max 150.000 per månad. Dvs månader när börsen går upp kan köpen minskas eller göra en paus. Så blir inte helt olikt att köpa för ett visst belopp för en viss procent ner.

Anonymous said...

Vad tror du om en kommande crash? Är det nära? Är det värt att ens fundera på det eller bara köra på att tanka månadsvis som vanligt ( enl din strategi )

Miljonaren said...

Fundera på det kan man väl göra. Men ingen vet ju så är väl frågan vad man ska göra med sina funderingar. Vet många som är 100% investerade som inte verkar speciellt oroade. Men har man likvider och kan fortsätta köpa för flera % av portföljens värde varje månad tror jag man kan vara lugn. Minst halva nedgången är nog redan avklarad, tror jag i alla fall.

Anonymous said...

Ja det är det som är problemet man vet aldrig vad som händer, däremot kan man ha en känsla av vad som ska hända, genom att aktivt vara uppdaterad om vad som händer , kredit marknad, makro osv. Tyvärr är man ingen expert på dessa områden och man får nog fortsätta som.vanligt. Däremot tror jag oljebolagens skuldsättning kan skapa problem. Dvs svårigheter att betala räntor. Kommer såklart ta de mindre bolagen först. Återstår att se.. Bra blogg förövrigt. Motiverande!