Thursday, June 28, 2007

Verkade bli bra tajming den här månaden

Tack vare extra lön blev månadssparandet igår ett av de högsta någonsin. Efter några dagars nedgång verkar börserna idag vända uppåt igen vilket ju känns väldigt lägligt.

Som sagt tidigare så är det roligt inte minst för motivationen att forsätta spara. Egentligen är det ju struntpengar med de några hundralappar som man tjänar på en nedgång på ett par procent följd av en uppgång på lika många procent några dagar senare när man köper fonder för en bit över 10.000 som jag gjort. Men som sagt det känns bra iaf.

2 dagar kvar till semester nu!

18 comments:

  1. Anonymous10:05 AM

    Hur mycket sparar du i månaden om du gör ett snitt?

    ReplyDelete
  2. Senaste halvåret har jag nog snittat 13.000 i månaden. Där är även avbetalning på lån som jag gjort vissa månader inräknat.

    ReplyDelete
  3. Anonymous11:47 AM

    Har du några planer på hur du ska tjäna pengar på semestern då?

    ReplyDelete
  4. Trevlig start för de nya fonderna :) Då börjar det väl bli dags att redovisa den där tusenlappen? Fortsätt kämpa! :)

    ReplyDelete
  5. Anonymous6:16 PM

    Hur ser du på handel med derivatinstrument? jag har läst det du tidigare har sagt att du inte kör ditt race för att göra aktieklipp osv utan enbart med gediget sparande.. men du måste väl bli lite sugen på att ta lite större risker ibland?

    ReplyDelete
  6. Anonymous7:00 PM

    Jösses amalia - 13000 kr i månaden... :-) Jag är otroligt nöjd de månader jag kan pynta in 7000 kr! Det kommer ta dubbelt så länge för mig och min familj att komma på god fot med andra ord... ;-)

    ReplyDelete
  7. h-to-the-e: Tänkte du på att jag i något svagt ögonblick lovade att redovisa hur jag levde på 1000 kr under en månad. Har förträngt det och helt enkelt glömt bort mitt löfte. Därför har jag ingen redovisning liggande. Men den senaste månaden har 99% av mina inköp rört mat. Och där har jag ju redovisat ett par gånger ungefär hur jag äter för att klara mig under 30 kr per dag.

    olle: Nja derivat har jag inte hållit på med på några år. Gjorde några bra och några dåliga affärer i köp och säljoptioner med ericsson, nokia och skandia för 4-5 år sen. Enstaka aktier har lockat mer, men tog mig ju ur CISL med andan i halsen nära att åka på ett ras på 60-70% om jag hade sålt någon månad senare.

    Titti: Ja det rullar på riktigt bra när man sparar 13.000 i månaden samtidigt som börsen går upp.

    ReplyDelete
  8. Åhhhhh, hur länge orkar dina nära och kära? Tär det inte på dina vänner? Själva snålet menar jag.

    Mvh/
    Muttanbarko

    ReplyDelete
  9. Anonymous9:46 PM

    Kör du fortfarande bara fonder och inte aktier? (var ett tag sedan jag var här)

    ReplyDelete
  10. Hjortfot: Om jag orkar ska väl dom orka! Nejdå det är inga problem, mitt sparande går inte ut över någon annan.

    kts: Japp för tillfället äger jag inte en enda aktie. Men jag är glad ändå.

    ReplyDelete
  11. okejrå, lycka till med sparandet, å allt annat!

    /Hjortfot

    ReplyDelete
  12. Anonymous10:33 AM

    Hej Bloggmiljonären!

    Tänker du spara i fonder/aktier tills du når miljonen?

    Jag är 30 år och har nu sparat ihop ca 300,000 kr efter några år ute i arbetslivet. Jag funderar på att överge börsen ett tag och istället köpa ett flerfamiljshus (4 lägenheter), då detta ger hyresintäkter. Pengarna jag sparat kommer räcka till ca 20% kontantinsats där jag bor. Har även fast jobb ca 30,000 kr per mån. Har du några liknande tankar?

    ReplyDelete
  13. Jag är inte främmande för någon form av investering som ger bra utdelning med låg risk. Dock är jag lite skeptisk till att just bli hyresvärd, innebär inte det en massa jobb och krångel jämfört med fonder?

    ReplyDelete
  14. miljonaren: Det var precis det jag tänkte på! Jaja, får kanske bli en annan gång! :p

    ReplyDelete
  15. Anonymous7:29 PM

    Tönten: Var nånstans är detta hus?.. vad har du tänkt att du ska dra in på ett år osv? är nämligen lite intresserad av samma sak

    ReplyDelete
  16. Anonymous11:31 PM

    liten småstad i Väst. jag har sett flera flerfamiljshus med 4-6 lägenheter som går för under 2 miljoner. Kollar man utanför storstadsregionerna så är det helt andra priser.

    Mitt sätt att se på saken är att om man köper ett sådant hus, så bor man "gratis" samtidigt som hyresgästerna betalar av huslånet. Några stora pengar räknar jag inte att dra in på det, men det känns fan så mkt bättre och tryggare med en sådan lösning jämfört med att bygga ett splitter nytt katalog-hus för 2-3 miljoner och sedan betala räntor o amortering själv.

    ReplyDelete
  17. Anonymous11:34 PM

    de hyresintäkter jag sett ligger mellan 200-300 tusen kronor per år. minus räntor, amortering, depreciering, uppvärmning osv så blir det nog inte så värst mycket kvar... 5-6% direktavkastning kanske? (+värdestegring på huset)

    ReplyDelete
  18. Anonymous4:44 PM

    Om du vill bli rik så finns det enkla sätt och svåra ditt sätt är svårt.

    1, hitta en tillväxtbransch du tror på, helst inom ett område du har grundläggande kunskaper i.

    2, gör en uc på företagen inom denna bransch för att få ett begrepp om lönsamheten. Gå även igenom sektorns sätt att erbjuda service oftast så finns det ett fåtal dominerande trötta företag som dominerar sektorn, mao är det inte svårt att ta marknadsandelar.

    3, Starta företaget driv det hårdare och bättre än dina konkurrenter under 3 år sedan säljer du företaget till dina konkurrenter.

    Jag har tjänat över 10mkr på detta sätt dom senaste 3 åren. En sak som du alltid skall ha med dig är du inte behöver uppfinna hjulet igen utan bara göra det bättre.

    Svårare än så är det inte tänk bara på att ta med dig dig vän till toppen för där är det ensamt.

    ReplyDelete