Monday, June 04, 2007

Märkliga saker händer i Kina/Asien

Att den kinesiska börsen har haft bubbeltendenser och att en korrigering där ska komma någon gång har de flesta varit överens om. Teorin har då nästan alltid varit att övriga Asien kommer dras med ner även om fallhöjden inte alls är lika stor i exempelvis Hong Kong eftersom uppgången där varit betydligt sundare.

Nu har Shanghaibörsen varit rejält skakig ett par dagar, samtidigt som övriga Asiatiska börserna fortsätter att tugga på uppåt. I skrivande stund är Shanghai ner 4,5% samtidigt som Hong Kong ligger på 1% upp.

Helgen har varit mycket bra och billig. Inga utsvävningar alls utöver basmat. Enda "nackdelen" är att jag börjar träna lite mer vilket känns som det ökat aptiten något. Springer nu 3-4 dagar i veckan jämfört med 1-2 dagar tidigare, och tycker faktiskt det känns skillnad i vad kroppen vill få i sig vad gäller näring och energi. Siktar dock på att framfrallt öka portionerna av pasta, ris etc så det kan inte röra sig om särskilt många öre per portion. Ska försöka följa upp känslan ordentligt om den ökade träningen ger några positiva effekter på pigghet, fokus på jobbet eller på annat sätt märkbara framsteg. Annat än bättre tider i motionsspåren som inte är något direkt självändamål för mig.

10 comments:

  1. Anonymous8:35 AM

    Jag blir mer och mer övertygad om att du är en kopia av mig själv. Skrämmande! Köp HONG KONG alla!

    Marknadstemperatur kl ca 7.45
    =======================================
    Nikkei 225 +0,2%
    Topix Tokyo +0,3%
    Hongkongs Hang Seng +1,0%
    Singapores STI +0,9%
    China Shanghai Composite -7,3%
    China Shenzhen Composite -7,1%
    Sydkoreas Kospi +1,0%
    Taiwans Taiex +0,5%
    Indiens BSE Sensex +0,2%

    ReplyDelete
  2. Anonymous11:11 AM

    Träna på tänk på alla pengar du kan spara i uteblivna läkarbesök när du blir äldre om du motionerar lite nu när du är yngre,

    ReplyDelete
  3. tänk på alla extra år du kan leva, om du tränar, och njuta av din förmögenhet.

    ReplyDelete
  4. Anonymous4:23 PM

    Kan också rekommendera cykling som ett alternativ till joggning. Har själv börjat med (för mig) långa cykelpass (ca 50-100 km) en gång per vecka. Fint med tid att fundera på nästa investering =)

    lite mer skonsamt mot benen dessutom.

    ReplyDelete
  5. Anonymous4:27 PM

    Så mycket som du springer hoppas jag att du har bra skor för att inte skada dina knän? Vad kostade de?

    ReplyDelete
  6. Anonymous7:03 PM

    He,he...det här var fanimej den intressantaste bloggen jag läst! Du är sannerligen en lirare med karaktär , en imponerande sådan!

    Vad som skiljer oss åt är att jag vill leva under tiden jag försöker förvalta mina stålar. Men all respekt till ditt leverne då det uppenbarligen är don hobby!

    Själv är jag mycket intresserad av både aktier och fonder.Tror mest på råvaror och skulle inte våga exponera mig mot asien så som du gör. Men,men...har man fingret på avtryckaren så ;)
    Olja , gas och guld är min melodi. 30 procent av portföljen i fysiskt guld om det skulle barka åt h-vete!
    Som en krydda tycker jag guideline är en aktie som kan ge högst avkastning om det blåser medvind!

    Hare bra å lycka till med millen!

    http://mangeudon.blogg.se

    ReplyDelete
  7. Tack för uppmundran och tips om träning. Vet ju självklart att det är bra för hälsan på lång sikt även om jag inte känner någon skillnad. Men tror det viktiga för hälsan är att man håller igång 1-2 gånger i veckan vilket jag alltid gjort. Tveksamt om hälsovinsten är så stor från 3 till 5 pass i veckan.

    Brukar köpa nya löparskor för runt 1000 kr ungefär vartannat år. Tycker det brukar kännas i benhinnorna när det är läge att investera i ett par nya. Blir ju rätt billigt om man slår ut det på 2 pass i veckan i 2 år.

    Mange: Kul att du gillar bloggen. Tror du är inne på rätt spår vad gäller placering även om vi har valt lite olika inriktning. När mina Indier och kineser växer kommer det behövas råvaror.

    ReplyDelete
  8. Jag köpte själv Asienfonden Carlson Asian Small Cap för inte ens en månad sedan. Den har slagit alla mina aktier med de nästan 14 % den gått upp. Jag är riktigt imponerad av denna avkastning. Har du denna fond? Den är ett het tipps, har inte märkt av raset i Kina överhuvudtaget :)

    // miljonjakt.blogspot.com

    ReplyDelete
  9. Anonymous5:08 PM

    Managerwest: Att din asiatiska småbolagsfond inte har märkt av raset i Kina beror nog på att raset har varit väldigt lokalt, och ingen börs där icke-kineser får handla aktier har drabbats speciellt mycket vad jag vet. De "kinafonder" vi kan köpa i Sverige är ju egentligen "hongkongfonder".

    Miljonären:
    Precis det svaret jag ville ha angående skorna. Bra att du inte tummar på din hälsa bara för att bli rik. En intressant grej vore ju att räkna ut hur mycket varje km med skorna kostar att springa. :)

    ReplyDelete
  10. Managerinvest: Har bara den fonden i mitt PPM där den gjort underverk det senaste halvåret.

    ReplyDelete