Monday, June 25, 2007

Har vi det för bra?

Fick frågan efter mitt förra inlägg om jag tycker att vi har det för bra i Sverige. Förstår att det ibland kan verka så av mina inlägg, men nja jag tycker egentligen inte att vi har det för bra generellt sett. Däremot kan jag tycka att många gnäller och klagar i onödan.

Givetvis ska ett samhälle se till att man får det så bra som landet totalt sett har möjlighet till. Om tillväxten fortsätter och landet som helhet blir rikare och rikare och vi kan unna oss mer och mer både vad gäller ledighet och lyx så är det ju den naturliga vägen.

Däremot tycker jag vissa saker är lite bakvända:

- Som att man kan leva dyrare och med högre standard än vad jag gör en normal månad på socialbidrag utan att någonsin betalat en krona i skatt.

- Att man får mer lön av att vara ledig än att jobba (som i förra inlägget med semestertillägget även om det givetvis är en lek med siffror när arbetsgivaren väljer att betala ut extra lön tycker jag det är rätt komiskt att man måste få den lönen just innan semestern för att kunna ha råd att ha semester, dvs man litar inte på att folk kan hushålla med pengarna och ta vara på sig själva)

- Att folk tycker a-kassan är för låg. En person som jobbat flera år och tjänat över 20.000 får enligt mig se till att spara undan pengar så man klarar en period av arbetslöshet med ett bidrag i nivå med vad en student får dvs 7000 kr. Personligen skulle jag skämmas om jag blev arbetslös och fick ut 10.000 i månaden efter skatt. Alternativet är att a-kassan blir helt självfinansierad dvs att avgifterna från de som jobbar räcker för att betala ut till de som blir arbetslösa. Dvs som ett vanligt försäkringsbolag.

Att flygvärdinnor och gruvarbetare "lyxstrejkar" har jag inte lika svårt för. Självklart ska var och en försöka få det så bra som möjligt. Kan man ställa ultimatum till sin arbetsgivare för att få upp sin lön ser jag inga fel med det.

31 comments:

  1. Anonymous9:23 AM

    I ditt resonemang om A-kassa bl.a. utgår du alltför mycket från din egen situation.

    7000 i månaden skulle vara en katastrof för många barnfamiljer.
    Skulle kunna utveckla detta mycket mer, men kortfattat många lever slösaktigt, ja, men många har inte mkt marginal.

    Vi hade själv några tuffa år i början av 90-talet - två barn, två bilar (tvunget pga av arbetsresor) och räntor som for upp. Hyfsade inkomster men inte mkt marginal, skulle inte klarat oss vid evt. arbetslöshet.

    Och jag lovar, vi levde då lika snålt som du gör nu. Minst.

    ReplyDelete
  2. Om det inte går att klara sig på 7000 i månaden för en barnfamilj tycker jag det vore bättre att höja barnbidraget för arbetslösa istället för att ha en högre generell a-kassa.

    ReplyDelete
  3. Anonymous10:07 AM

    miljonären...
    Vad tycker du händer på börsen just nu? Breda nedgångar överallt i flera dagar nu tydligen pga. ränteoro. Är vi på väg till en större nedgång nu eller är detta en hack i kurvan som vanligt. Tror du kanske det blir rally om några dagar igen?
    Jag vet att du är ingen expert, men du tänker vätigt och jag skulle uppskatta att höra vad din sunda förnuft säger dig.

    ReplyDelete
  4. Mitt sunda förnuft säger två saker.

    1. Vi har sett minst 5 hack större än det här det senaste året. Alla har återhämtats med marginal.

    2. Någon gång de närmaste åren kommer en större nedgång inledas med vad som kan misstolkas som ett hack i en uppåtgående trend.

    ReplyDelete
  5. Helt rätt, tjänar man långt över 20000:- i månaden, så måste det finnas även för barnfamiljer möjlighet att spara.

    Naturligtvis finns det undantag, men har man en sund inställning till ekonomi och håller sig utanför sanslösa krediter, finnns det gott om utrymme för sparande.

    7000:- är tight att leva på, men har man sparat undan pengar borde inte vara något större problem att överleva på.. och generellt är man väl två om ett barn / flera barn?

    Man får hålla i pengarna, vi konsumuerar alldeles för mycket.

    ReplyDelete
  6. Anonymous7:10 PM

    sverige är fullt av ekonomiska idioter, synd för dem. Har du några konktreta spartips att dela med dig av? har själv precis bytt till ip-telefoni och fick ner kostnaden rätt rejält.

    ReplyDelete
  7. Anonymous10:10 PM

    Mina fonder går dåligt så in i norden nu... Måtte det vända snart - det är ju motivationsdödande när de går nedåt så här länge! För det mesta brukar jag tänka att de är på lång sikt (har för mig att jag skrivit det här någon gång) men just nu känns det ändå bra tråkigt. :-(

    ReplyDelete
  8. Anonymous10:41 PM

    Jag förstår dig, titti.
    Min största fond hade 16.600;- i vinst för en vecka sen eller två och idag ligger den på drygt 15.300;- i vinst.. det känns deprimerande.. även fast jag ligger på vinst på alla.. än så länge.. men man vänjer sig lätt vid att pengarna bara ökar.. särskilt när man läser den här bloggen och blir inspirerad till rikedom

    ReplyDelete
  9. Så farlig tycker jag inte nedgången varit. Tittar med på mina fonder med ett fondköp i månaden sen förra sommaren. Så står över hälften av fonderna högre idag än vad de gjort vid något köp.

    Dagens nedgång på stockholmsbörsen blev ju också rätt begränsad till slut.

    ReplyDelete
  10. Anonymous2:05 AM

    Gillar att läsa din blogg! Den får mig att inse att även om jag inte har gott om pengar kan jag faktiskt spara mer och konsumera mindre! Okej, man har en bit kvar till lyxfällan, men det är aldrig fel att reflektera.

    ReplyDelete
  11. Anonymous10:54 AM

    Hur tror du det skulle gå med ekonomin, ditt och andras jobb, och börserna om alla skulle leva som du och sluta konsumera? Kan garantera dig att du aldrig skulle få din miljon då. Instället för att kritisera andras sätt att leva borde de istället tacka dem.

    ReplyDelete
  12. Anonymous12:04 AM

    Haha det du skriver i den här posten är nästan ordagrant det jag skrivit och debaterat om på olika forum på webben de senaste månaderna.

    Vi delar verkligen samma tankar och ideer kring detta!

    /Jakob

    ReplyDelete
  13. Anonymous9:31 AM

    Det har alltid lönat sig att jobba. Att bli arbetslös är ingen picknick utan ett rent helvete för många,inte minst ekonomiskt. Ni som sitter och gnäller över att A-kassan är för hög..Tänk efter!Det är inte självförvålat att bli av med jobbet.
    Ingen ska skämmas 2över att få 10 000 i A-kassa efter att ha jobbat i hela sitt liv. Däremot borde den skämmas som sitter med fast jobb, villa och bil och ändå gnäller öve ratt behöva skatt. Skäms!

    ReplyDelete
  14. Anonymous9:42 AM

    Allt får konsekvense! Låt säga att alla måste spara för att eventuellt behöva de slantrana vid arbetslöshet. Vad händer då rent krasst med samhällsekonomin?
    Du skulle minska din konsumtion och det skulle betyda mindre inkomster för andra näringar vilket sedan leder till att företag/affärer/krogar måste slå igen och med högre arbetslöshet till följd.
    Allt har sitt pris. genom att ge en bra A-kassa kan en arbetslös konmera och fortsätta hålla tillväxten vid liv.

    ReplyDelete
  15. Alla mina synpunkter på att man bör spara är givetvis sedda ur ett individperspektiv och inte ett samhällsperspektiv. Dvs jag tror inte mina kollegor på jobbet gör slut på pengarna 5 dagar innan lönen för att hålla samhället igång. Utan på grund av att de inte kan hushålla med sina pengar.

    ReplyDelete
  16. Anonymous2:18 PM

    Dina kollegor har väl bara ett annat sätt att hushålla med sina pengar. Tycker de att de blir lyckligare genom att göra av med sina pengar 5 dgr före löning så är det ju upp till dem. Hade de velat ha pengar kvar hade de haft det men behövt offra lite inköp på vägen. Naturligtvis tänker de inte på att göra samhället i stort en tjänst men defacto gör de ju det. Visst är det bra att spara pengar (jag och min sambo lägger undan ca. 10 000 kr/månad (inkl.amortering) på en sammanlagd nettoinkomst på ca. 34 000) men att förmana de som inte sparar som du tenderar att göra är lite fel. De prioriterar annorlunda helt enkelt men de skall inte heller komma och gnälla den dagen pengarna är slut. Var glad åt och andra driver ekonomin framåt med konsumtion och sluta hacka på dem som tex. är arbetslösa eller inte har möjlighet att spara lika mycket.

    Mvh Johan K

    ReplyDelete
  17. Anonymous2:45 PM

    Det där du skrev om att leva på socialbidrag. När jag gjorde notarietjänstgöring alldeles nyligen arbetade jag mycket med mål om socialbidrag. Jag har ingen aning om hur du bor eller efter vilken standard du lever, men jag har svårt att se hur man på de småsummor man får kan leva på en bättre standard än en person som har en normal lön (vilket jag fått intrycket att du har). Om man får socialbidrag vid en tillfällig inkomstsvacka kan man få bo kvar i en dyr lägenhet (dock betalas aldrig socialbidrag ut för att täcka lån så om du har en bostadsrätt kan det bli kärvt), men blir socialbidraget mer permanent (det brukar dras en gräns vid tre månader) sätts gränsen vid vad en låginkomsttagare på orten får betala. Det löser man oftast så att personen får en skälig tid på sig att flytta, men om han/hon efter det vägrar att flytta betalar man bara ut en summa som motsvarar den uppskattade hyran i ett billigare boende. Utöver hyran är det vissa andra saker som betalas innan man får pengarna som man ska leva på, som el t.ex. Utöver detta får man en viss summa att leva på (som burkar vara strax över 2000 för en månad och som minskas om man är fler i samma hushåll som får socialbidrag (eller om man har några inkomster)) som ska täcka ALLT annat. Mat, försäkringar, kläder, möbler, sparande osv. Behöver man köpa något större som en TV anses man kunna spara ihop till det själv på den summan man får.
    Jag anser definitivt att socialbidrag skall vara en tillfällig lösning och endast skall räcka till det nödvändigaste eftersom det handlar om pengar som man inte tjänat ihop själv (nuförtiden krävs dock alltid en motprestation i form av aktivt jobbsökande), men min erfarenhet efter att ha jobbat med sådana frågor är att det är just precis det det det gör. Har svårt att se hur man kan leva gott på ett socialbidrag utan att fuska.

    ReplyDelete
  18. Jag har ingen jättekoll på socialbidrag kan jag villigt erkänna. Men den enda jag känner som gått på socialbidrag hade iaf råd att dricka 10 öl per vecka på den lokala pizzerian och köpa en ny dvd under tiden han gick på bidrag.

    2000 per månad efter att hyra och andra nödvändiga räkningar är betalt är ungefär dubblet mot vad jag gör av med.

    ReplyDelete
  19. Anonymous10:02 PM

    Han får väl använda sitt bidrag att köpa vad han vill. Jaså,han drack tio öl i veckan? Räknade du dem? Han kanske behövde döva sin sorg med dem? Och en ny dvd? De kostar inte så mycket och han kanske drog in på maten istället eller vad vet du om det? Eller så jobbade han svart! Hu va hemskt!!
    varför sparka på de som ligger och hela tiden hävda hur bra de har det? Hade det tillfredställt dig mer om han gått och letat mat i soptunnorna? Jag hara aldrig levt på socialbidrag och är lycklig över att ha sluppit, Gud, va härligt det är att ha ett arbete, en värdig lön och arbetskamrater att umgås med. Varför ska jag som är tämligen priviligerad sparka på de som har dragit samhällets nitlotter? Jag väjer att vara tacksam istället och önskar alla samma välgång.

    ReplyDelete
  20. Anonym: Ok jag erkänner du är en bättre människa som inte ser ner på bidragstagare!

    ReplyDelete
  21. Anonymous8:32 AM

    Du har 2000 kr att leva på efter att du betalat hyra, nödvändiga räkningar OCH sparat 10 000 kr. Den som går på socialbidrag har 2000 kr att leva på, visserligen efter att hyran och elen är betald, och det skall räcka till mat, försäkringar, telefon, sparande m.m.
    Det blir skillnad.

    ReplyDelete
  22. Anonymous8:34 AM

    Såg nu att du har en tusenlapp kvar. Räknar du in mat i det, eller går det på en annan budgetpost? Anyway. Du har fortfarande betalat alla räkningar OCH sparat innan du kommit till den summan. Socialbidragstagaren har alla de utgifterna kvar.

    ReplyDelete
  23. Ja 1000-lappen ska räcka till allt. Mat, toapapper, hygienartiklar, tvättmedel, godis, öl, kvällstidning, dvd-hyra, cigaretter etc etc. Det gör att alla punkter utom de 4 första är att glömma.

    ReplyDelete
  24. Anonymous2:33 PM

    Till Miljonären!
    Du är ju bidragstagare själv!Hur ser du på det eller betalade du för din skolgång själv eller betalar du varje läkarbesök vad det verkligen kostar?Drar du av nåt på skatten? Du komme rbli pensinär? har du lagt undan tillrcäkligt elelr kommer du nyttja pension? Banbidrag? Nej såklart säger du nej till det.
    Avdrdag för hushållsnärea tjänster är en form av bidrag. Klart du betalar vad det kostar utan att låtra andra subentionera eller?

    ReplyDelete
  25. Har aldrig ifrågasatt gratis skola, sjukvård, pension etc

    ReplyDelete
  26. Anonymous5:12 PM

    Jamen herreguuuud, killen! Bara för att du lyckas leva som värsta snåljåpen, behöver du inte predika för oss andra att vi ska dra åt svångremmen! Och att bidragstagare minsann skall klara av att leva på ett par tusenlappar i månaden bara för att DU kan det! Man nästa hoppas du blir arbetslös vid 30, med två barn runt halsen, och att den där miljonen du sparar till gick om intet...
    Annars är det kul att läsa din blogg. Sluta predika bara.

    ReplyDelete
  27. Anonymous10:59 PM

    Miljonären!
    Nej, det klart att du aldrig ifrågasatt gratis skola, sjukvård och pension av den enkla anledningen att DU själv utnyttjar det.

    ReplyDelete
  28. Att jag skulle vilja ha ett system som bara gynnade mig är rent nonsens.

    Har faktiskt aldrig varit på ett sjukhus...Och pensionen tror jag inte kommer vara avgörande för min ekonomiska situation om 40 år. Vad gäller gratis skola har jag inga planer på att varken gå i skolan själv eller skaffa barn, så rent egoistiskt skulle jag givetvis önska att allt detta försvann omgående.

    Men som sagt jag betalar gärna skatt för att alla hypokondriker och gnällspikar ska kunna springa mer eller mindre gratis på sjukhuset. Och alla lågutbildade frånskilda 3 barnsmammor ska ha råd att skaffa barn även nästa gång de träffar sitt livs kärlek.

    ReplyDelete
  29. Anonymous10:11 AM

    Hypokondriker?
    Gnällspikar?
    Lågutbildad trebarnsmor?
    Har du fer nedsättande epitet på dina medmänniskor?
    Cynismen avslöjar sig alltid1

    ReplyDelete
  30. Anonymous11:16 PM

    Miljonären ta inte åt dig av de som klankar ner på digs åsikter. Håller med dig i mer eller mindre allt du skriver här. Sedan verkar ju en del av läsarna ha lite svårt att förstå ironi, det har jag märkt av i min blogg med.

    ReplyDelete
  31. Anonymous8:46 PM

    Det finns bidragsberoende och det finns bidragstagare.
    Idealet vore väl individuellt anpassad a-kassa, barnbidrag, sjukpenning m.m.
    Men det skulle förstås skapa en alltför stor avundsjuka.

    Sverige har definitivt alltför många bidragstagare, främst i form av sjukpensionärer som är mer än kapabla att utföra någon form av arbete.
    Har exempelvis en sjukpensionär som granne vid sommarstugan, och han är då frisk nog att kunna bygga ut sitt hus rejält.
    Sen kan jag även ta mig själv som exempel. Levde gott på min a-kassa under nästan ett år, och pressen på mig att skaffa nytt jobb var i princip obefintlig.

    ReplyDelete