Saturday, June 23, 2007

Ont i ryggen

Har tillbringat halva midsommardagen på ett självplock med jordgubbar. Jag och min tjej tillbringade midsommarafton hos hennes föräldrar när det kom fram att dom varje år brukar plocka några hinkar jordgubbar på självplock som de sen fryser in och tar fram successivt hela vintern och använder på filmjölken på mornarna. Nu har de blivit för gamla och rika för att orka med detta krångel.

Entreprenör som jag är kläckte jag snabbt idén att jag skulle hjälpa dom mot en mycket billig ersättning. Man får ju nämligen äta gratis medan man plockar så jag tänkte att här finns ju också pengar att tjäna om man äter sig less på jordgubbar och slipper frestas i mataffären hela sommaren.

Tjänade 100 kr och åt några liter jordgubbar gratis, men efter en förmiddag med krökt rygg i regnet vet jag nästan inte om det var värt det. Kanske första gången jag inte känner mig 100% nöjd och glad efter ett skattefritt extrajobb.

Börjar även jag bli för gammal och rik och håller på att tappa motivationen?

11 comments:

  1. Anonymous2:13 PM

    hmm, Fira midsommar hos päronen, det förklarar iaf en del av ditt beteende ;D

    ReplyDelete
  2. Anonymous5:29 PM

    Skulle det vara konstigt att fira midsommar med päronen, istället för att sitta nersupen i en brassestol på norra Öland?

    ReplyDelete
  3. Bättre att fira midsommar med sina föräldrar än att supa bort sina pengar.. om man nu ska se det hela ur ett ekonomiskt perspektiv :)

    ReplyDelete
  4. Det är väl trevligt att fira med flickvännens föräldrar. De kanske har ett lantställe i skärgården där det är jättemysigt att vara på sommaren, vad vet vi?

    Men det var verkligen dåligt betalt för några timmars jobb. Jag skulle vilja prova jordgubbsplock någon gång, men för att få äta hur mycket som helst då.

    ReplyDelete
  5. Angående din motivation:

    För mig är det så att min fritid är värd ganska mycket pengar. Jag tycker om att göra "ingenting" (även om det ofta inbegriper att pyssla med hobbyn eller chatta med vänner) och titta på tv samtidigt. Klappa hunden och prata med sambon. Eller ta en tupplur.

    Jag skulle inte jobba extra med något jag inte tyckte var riktigt roligt för mindre än 100:- i timmen, om det var regelrätt arbete och inte något man kunde klara av i förbifarten.

    Du får kanske fundera över om det finns en lägsta ersättningsnivå under vilken du skulle föredra att ha fri tid framför att jobba. Det betyder inte att du är lat eller "för rik" utan bara att du värderar din tid högre än typ 15:-/timme.

    ReplyDelete
  6. Anonymous9:08 PM

    vadå, de låter ju jättasött att han firar midsommar med flickvänn+hennes föräldrar. visar att han bryr sig om henne.

    och ja milionären, att du inte var helt nöjd med den intjänade pengen beror nog på att du börjar bli rik ;) (villket ju är en bra sak!)

    ReplyDelete
  7. Anonymous11:12 PM

    Pungslår du dina skröppliga svärföräldrar?? Värre än sheriffen i Nottingham juh.

    ReplyDelete
  8. Anonymous12:31 AM

    Att vara ute och plocka jordgubbar åt någon är ju nästan mer nöje än jobb :) Eftersom du fick så dåligt betalt skulle du gjort det som tjänst åt dem istället, har man tur så ger de lite senare en väldigt sjyst gentjänst tillbaka. Frågan är om du dödade den chansen nu?

    ReplyDelete
  9. Anonymous2:42 PM

    Att hjälpa svärföräldrarna är en tjänst, inte ett jobb, därför anser jag inte att man ska ha ekonomisk ersättning för det. Jag hade plocka gubbarna och sen bett dem om några burkar sylt som tack för hjälpen.

    ReplyDelete
  10. Anonymous8:15 PM

    Varför börjar din motivation ta slut?

    Ta det lite lungt ett tag och kanske släppa lite på sparandet istället för att tappa det helt och hållet.

    ReplyDelete
  11. Min motivation börjar inte ta slut. Jag var bara lite less efter 4 timmar i ösregn för 25 kr per timme.

    ReplyDelete