Monday, June 11, 2007

Hårt jobb inför semestern

Känner mig helt slut. Jobbar ganska mycket för tillfället. Att jag börjat träna betydligt mer i kombination med värmen gör säkert sitt också.

Men med bara 3 veckor kvar till semestern, uppgång på börsen och en helg istort sett varit konsumtionsfri så leker livet ändå.

Mycket av målen med sparandet, 3 raka snålmånader osv har ju varit inriktat mot sista juni. Får se sen hur jag lägger upp det, men som det känns nu skulle det vara ett spännande uppdrag att sikta på att dra in 5000 kr under semestern i Juli.

15 comments:

  1. Anonymous5:11 PM

    Vad menar du med dra in? Extrajobb?

    ReplyDelete
  2. Vad som helst som ger 5000 kr. Extrajobb, tillverka något som går att sälja vad som helst som ger pengar helt enkelt. Och är lagligt.

    ReplyDelete
  3. Anonymous3:19 PM

    Jag har en helt fråga, egentligen ganska orelaterad till dagens blogginlägg.

    Jag har efter att idag ha upptäckt din blogg läst igenom en del gamla inlägg du gjort och är smått förbryllad över en del saker du skriver. Jag personligen kan inte förstå ditt egentliga syfte med det här förutom att få någonting att göra om dagarna. Ditt liv borde bli ganska tomt när din blick konstant är riktad i framtidskikaren. Det finns ingenting fel med att tänka framåt men gör du det egentligen? Vad ska du använda din miljon till? Leva på räntorna är ganska svårt (men går förmodligen om man lever som du gör) och "jag har en miljon kronor på banken" är inte någonting som gynnar vare sig ditt kärleksliv eller din relation till vännerna. Har du inget behov av familj, resor och andra nöjen här i livet? Finns det ingenting annat än sparandet som gör dig lycklig?

    ReplyDelete
  4. Anonymous4:30 PM

    Anonymous:

    Jag har vid flera tillfällen försvarat miljonaren. Gör det igen;

    Han tycker inte hans liv är tomt.
    Det är han som avgör vad som gör honom tillfredställd.

    Jag tycker att många lever tommare liv, korv i korvkiosken, hyra en videofilm, chips o coca etc.

    Begriper inte varför folk blir upprörda.
    Förbättrar en påse chips kärlekslivet?

    Sen är han extrem, håller med.Frågan är om man skall ta avstånd från, eller beundra det?

    ReplyDelete
  5. Anonymous4:32 PM

    Förresten:

    Nej, inte ens miljonaren kan leva på räntan av en miljon.

    ReplyDelete
  6. Anonymous8:58 PM

    Miljonären,

    Glöm inte att sommaren är här och snart är borta. Ha kul, det behöver inte kosta mycket! Var romantisk, få din flickvän att komma ihåg varför hon valde just dig! Lev livet och bada naken nattetid centralt i vilken svensk stad som helst.
    Preussiskt sparande kan du ägna dig åt resterande 10 månader om året.

    ReplyDelete
  7. Anonymous11:33 PM

    Allan:
    Det som fyller livet är inte enstaka inköp eller föremål som gör vardagen enklare, det är helheten. Att inte kunna spendera utan att planera det hela in i minsta detalj ser jag som en stark frihetskränkning.

    De flesta i min släkt tjänar bra, vissa har mer än en miljon på banken utan att ens ha ansträngt sig i sitt sparande. Ingen av dessa människor mår bättre av detta. Det enda detta kan leda till är ångest, ångest över att man aldrig använde de där pengarna utan frenetiskt sparade dem "för bättre tider". Det finns inte mycket bra som kan komma ur det här...

    ReplyDelete
  8. Anonymous10:41 AM

    Tycker många inlägg handlar om varnande ord för flickvännens välmående. Detta kanske borde ses som varningsklockor av miljonären istället för att han bara viftar bort dessa och hävdar att "hon mår bra och har inga problem med mitt sparande"
    Kan tålas att tänka på.

    ReplyDelete
  9. Som jag skrivit flera gånger förut. Slutmålet är inte 1 miljon utan 10 miljoner innan 40. Det är då mitt liv kommer förändras av förmögenheten.

    Det jag gör med att jobba ihop miljonen innan 30 är bara ett delmål samt sätt att få ihop startkapital.

    ReplyDelete
  10. Anonymous3:47 PM

    Anonymous:

    Vi får väl ändå utgå från att flickvännen är myndig och själv kan ta ansvar och säga ifrån.

    Webben vimlar av bloggar av unga kvinnor som skriver om nästa klänning, par skor, accesoar etc. som dom längtar efter att köpa. Jag har liten förståelse för det, men är det så dom vill leva, varsågoda, jag applåderar det!

    Precis som jag applåderar miljonären, även om jag rent faktiskt har svårt att förstå hans totala hängivenhet. Men det är upp till honom.

    Och ångrar han sig om två år har han ju pengar att börja slösa...

    ReplyDelete
  11. Anonymous4:13 PM

    Allan,

    Självklart kan hon säga ifrån och kanske gör hon det också. Men på något sätt blir hon indirekt indragen i "hans" dröm.
    Många tjejer säger heller inte ifrån förrän de tröttnat och redan bestämt sig för ett avslut för att de inte orkar leva på ett visst sätt längre. Då är det för sent. Jag tror det är det som många försöker få honom att första.

    Bara för att han inte känner att han missar något genom sparandet och inte bryr sig om banala saker som semester, vardagslyx och unnande behöver ju inte betyda att hon tänker så.

    Hoppas bara hon säger till när hon tycker att det börjar bli för jobbigt eller då det börjar gå till överdrift.

    ReplyDelete
  12. Anonymous6:41 PM

    Nu måste ju jag - som tjej - säga min åsikt. Jag tror inte alls det behöver innebära något negativt för deras relation och hennes känslor att han lever som han gör.

    Enligt vad miljonären skrivit innan så har han och tjejen liknande ekonomiska förutsättningar eftersom hon pluggar. Som student är man van vid snålt leverne och prioriteringar! Har man dessutom skild ekonomi ska man väl bara strunta i hur den andre använder (eller inte använder) sina pengar?!

    Romantisk kan man vara på många olika sätt och inget av dem behöver innebära att slösa pengar...

    Kan ju bara se till det som jag tycker är underbart med mitt snart 10-åriga förhållande; ryggmassagen jag får utan att be om det, sovmorgnarna min man ger mig för att han tycker att jag behöver dem bättre, hans engagemang i hemmet (dvs diskar och städar utan att jag behöver pika honom) och barnen, hans inställning att jag ska göra roliga saker med väninnor för att få vara lös & ledig mellan varven (jo, det behövs när man är småbarnsmamma), hans små skrivna lappar där det står att han älskar mig... Det är DET ett lyckligt förhållande bygger på, inte hur mycket han spenderar på mig!

    Jag håller på dig Miljonären, du lever så att du mår bra och det är huvudsaken! :-)

    ReplyDelete
  13. Anonymous7:07 PM

    Titti:

    Du verkar vara en underbar hustru!

    Och härmed avslutar jag mina inlägg avseende miljonären och hans flickväns privata livssituation, framöver endast eventuella ekonomiska och liknande kommentarer.

    ReplyDelete
  14. Anonymous9:27 PM

    Mina föräldrar sparade nästan aldrig eller investerade. Vi levde i hyresrätt framtill de var 40 år när de köpte en stor fin villa. Alla deras besparingar gick till handpenningen, och det mesta av deras inkomster gick till amortering. Överskottet varje månad gick till att "unna" sig saker på kontokort och ta långsemestrar på lånadde pengar. Tyvärr kom bankkrisen och räntorna steg.

    Vi förlorade vårt hus pga det finns inga marginaler, inga buffertar, inga investeringsdepåer, inga sidoinkomster.

    Idag svär min mor ve och förbannelse över min far som levde ett lev på marginalerna, på lånade pengar, levde helt i nuet och aldrig egentligen tänkte FRAMÅT när det gällde att bygga kapital.

    ReplyDelete
  15. Anonymous12:12 AM

    Miljonären är en inspirationskälla för alla som vill spara! Han är extrem men om folk bara tog till sig en 1/10 av hans förmåga att lägga undan pengar skulle många privatekonomiska problem lösas!

    Titti: Du slog huvudet på spiken! Kärlek har inget med pengar att göra. Jag blir otroligt irriterad när jag hör småtjejer som funderar på att göra slut med sina killar för att de inte fått något materiellt... Tragiska liv!

    Sedan håller jag med tidigare inlägg att om vad som är ett torfigt liv. Hur torftigt är det inte att sitta i en hyresrätt när man är 50 bast med en ekonomi som rent ut sagt suger!? Ut och köka kvällstidningen varje dag för sina sista slantar. Det är ett torftigt liv! Jag sliter och sparar gärna i 10 år för att sedan kunna skörda frukterna av en god ekonomisk situation!

    ReplyDelete