Sunday, June 24, 2007

Motivationen är på topp

Verkar som några blev oroliga av mitt senaste inlägg att jag kände mig less efter en förmiddags slit i regn för 100 kr. Det var jag visserligen, men min motivation är verkligen inte på väg ner. Jag är hungrig som aldrig förr!

Lönen som kommer in imorgon är dessutom laddad med ett av de skummaste påfunden när det kommer till det här med lön. Semestertillägg! Nu ska man vara ledig och inte jobba under juli och då får man extra hög lön. Snacka om bakvänt att få mer i lön för att inte jobba än för att jobba. Men det är väl anpassat för de stackare som inte kan spara utan måste få en extra lön ett par dagar innan de går på semester för att ha råd med hyran på campingplatsen och ett par extra lådor bag in box.

Givetvis går semestertillägget i mitt fall oavkortat in i fonderna när det är dags för månadssparandet för juni om ett par dagar, dvs ett extraköp på ca 4000 kr i någon fond. Har inte bestämt vilken fond det blir än.

7 comments:

  1. Anonymous11:56 PM

    Det känns som att du tycker att vi har det för bra här i Sverige när man ser på lön och ledighet. Stämmer det?

    ReplyDelete
  2. Anonymous12:04 AM

    Det känns mer och mer som att dina inlägg handlar om att racka ner på "slösare", vilket är intressant med tanke på att det är precis samma beteende som hos personerna som kommer in här och förolämpar dig för att du sparar.

    Börjar sparandet tära och en viss avundsjuka mot bekymmersfria slösare infunnit sig?

    I vilket fall fortsätt spara och fokusera på ditt och skit i andra.

    ReplyDelete
  3. Anonymous8:32 AM

    Det börjar bli tröttsamt och enformigt med din överlägsna attityd.

    ReplyDelete
  4. Anonymous8:48 AM

    Underbart att höra lite överlägsen attityd. Läs även Alex Schulmans blogginlägg häromdagen om att åka buss samt ett inlägg om att ställa tillbaka klockan i Göteborg.

    ReplyDelete
  5. Tycker inte själv att jag ser annorlunda på min omgivning nu än för ett drygt halvår sen när jag började blogga. Jag har alltid stört mig på kollegor sin klagar trots bra lön och deltagarna i TV3s lyxfällan.

    ReplyDelete
  6. Anonymous2:05 PM

    Får du ditt semestertillägg innan semestern, det är ju allafall bra det. En annan får det ju efter semestern, känns ännu mer puckat!

    ReplyDelete
  7. Anonymous10:34 PM

    om man ska vara lite petig så kan man ju tillägga att semestertillägget är inräknat i årslönen ;P

    ReplyDelete