Sunday, January 28, 2007

Sansad lönehelg

Snålmånaden är ju slut sedan ett par dagar. Det har dock inte blivit någon direkt slöshelg som kontrast till det extremt snåla levernet tidigare i januari. Käkade lunch ute i fredags vilket var skönt efter en månad med bara matlådor. Igår var jag och min flickvän på bio (köpte dessutom lite godis) samt potatisgratäng och fläskfilé till middag så gårdagen gick lös på runt 200 kr.

Men totalt sett kommer det inte gå mer än 400 kr under helgen vilket ju är helt ok. Kommer också klippa mig (120 kr) samt köpa ett par nya byxor denna månad (500 kr). Som jag skrev tidigare är jag nöjd om jag landar på runt 8000 i sparande i februari.

Kul också att bloggen fortsätter att växa. Runt 250 besökare igår.

10 comments:

  1. Anonymous3:01 PM

    Hittade din blog idag! intressant läsning!

    Jag har egna erarenheter. Vid snart 40 års ålder är min nettoförmögenhet drygt en miljon. Jag har alltid arbetat extra när jag var yngre och med din disciplin hade jag troligen haft 4-5 miljoner idag men en sak är viktig, glöm inte att leva också! Dina år får du inte tillbaka. Med det inte sagt att man inte kan spara! Vore jag du skulle jag inför slösamånad ockå! T ex skulle jag lägga 10-15 tusen om året för semester med flickvännen. Att sedan ha två månader, en på hösten och en på våren då jag kunde köpa ny teknik, kläder mm för 10 tusen vore nog stimulerande.

    Det viktigaste är att ha kontinutet i sparandet. Jag har alltid sparat men av och till haft längre perioder av studier vilket dragit ned möjligheten. Vad jag annars brukar göra är att när jag på något sätt får mer i plånboken går de direkt till sparande. T ex när jag får löneökning går den direkt in i sprandet. Om jag sänker min försäkring, lägger om lån mm mm.

    En sak jag funderar på är varför du betalar av så mycket på CSN? Du behöver väl inte betala mer än max 10 tusen per år? Du har mycket lite i lån. De pengar du betalar med skulle du istället kunna använda till fonderna. Du kan troligen göra mer pengar på det än vad lånet kostar. Du kommer betala av lånet rätt kvickt i vilket fall.

    ReplyDelete
  2. Anonymous4:59 PM

    Vad har din flickvän för inställning till dina tankar om sparande och hur tacklar hon snålmånaderna?

    Om hon inte är på samma våglängd eller inte har någon förståelse för det du gör finns det väl risk för konflikt?

    ex.
    flickvän vill köpa ny TV/åka till spanien/göra om i köket, men du planerar snålmånad?

    ReplyDelete
  3. Anonymous5:59 PM

    Blir det inte jobbigt att spara så mycket som möjligt hela tiden?

    Tror du verkligen att du kommer bli lycklig när du har tio miljoner? Ger pengar lycka?

    Kom ihåg: Ingen giller en Joakim Von Anka =)

    ReplyDelete
  4. Anonymous6:13 PM

    Shitt pomfritt

    Känner igen mig själv mycket i dina tankegångar
    men du är nog aningen mer extrem :)

    Jag kör efter en modell som jag tycker funkar super där jag delar
    upp lönen varje månad i tre delar

    Ett fast belopp (för mig ca 60% av nettoinkomst) investeras direkt när lönen kommer och får aldrig användas till kapitalförsöring.
    Dessa investeringar är på väldigt lång sikt och i sin tur uppdelade i 3 delar med
    olika viktning beroende på vilken risk jag tror ligger i marknaden. räntebärande, hedge, aktier/aktiefonder.
    Mitt mål är ca 10% årlig-avkastning och det viktigaste är att totalt sett hålla en låg risk och undvika baksmällor.

    Ett något mindre fast belopp (för mig ca 10% av nettoinkomst) förs över till ett konto med bra ränta - alla dessa
    pengar får och SKA spenderas på större nöjen etc. t.ex. resor, prylar etc.

    Det som blir kvar på lönekontot ska täcke de vanliga kostnaderna, men där livskvaliten ändå är hög
    och där det inte känns som att man snålar.


    Förutom detta har jag en tradingportfölj med någorlunda värde, men där jag sällan
    sätter in nya pengar. Mentalt räknar jag knappt med värdet på dessa då jag tar stora
    risker här. Det är enbart här jag ev spekulerar aktivt i nedgång. I den långa portföljen hanterar jag enbart
    nedgång med likviditet/ränta/hedge och diversifiering.

    CSN betalar jag enbart av i den takt de kräver av mig då räntan är
    så pass låg så gör sig dessa pengar bättre i t.ex. en safe hedgemix, känns som
    ett bra tillfälle att belåna till låg risk.


    Jag tror att modellen med att även ha ett separat konto dit ett fast belopp går varje månad och som får och ska spenderas
    är bra eftersom det gör att man kan hålla ett konstant stort sparande utan avbrott men samtidigt
    unna sig kanska mycket och med ett mycket gott samvete.


    Lycka till, men njut av tiden som är nu, den går inte att köpa för pengar. Tänk om det på din 30års dag visar sig att
    dina matlådor innehåller dödliga spårämnen. Då hade det varit mer lönsamt att käka ute varje dag.

    ReplyDelete
  5. Anonymous7:26 PM

    Skulle rekommendera dig att byta ut din besöksräknare mot någon bättre som ger mer info och mer korrekta resultat.

    En som är gratis är googles egna kallad Google Analytic, här kan man få fram massor av info och statistik samt att siffrorna stämmer betydligt bättre med verkligheten än sitemeter.

    https://www.google.com/analytics/home/

    ReplyDelete
  6. Flera av frågorna och synpunkterna här har ställts även tidigare. Har nu även skapat ett nytt inlägg där jag repiterar ungefär era vanligaste frågor. Hoppas det rätar ut några frågetecken.

    Jakob: Tack för tipset. Får ju viss statistik från adsense också på antalet besök på sidan. Men när det som de senaste dagarna blivit 100-300 fler besök än vanligt per dag skulle man ju gärna veta hur det gått till. Måste länkats på några forum eller något antar jag?

    Ni som hittat hit första gången nu under helgen får gärna berätta hur ni hittade min blogg.

    ReplyDelete
  7. Anonymous9:59 PM

    börssnack på di.se

    ReplyDelete
  8. Anonymous11:55 PM

    Hittade hit från Flashback. Dina tankegångar är helt riktiga även om du är lite för extrem för min smak. Jag har länge retat mig på folks spenderande på kredit, så viktig är inte någon lyxartikel. Mer skulle ta efter dig och spara först och handla sen (även om den senare biten kanske inte handlar om dig).

    ReplyDelete
  9. Anonymous12:21 AM

    Jag hittade en länk på Börssnack - Fonder på DI. Där fick du säkert många besökare. Människor med mer eller mindre samma intresse som du!

    ReplyDelete
  10. Anonymous2:56 PM

    Hittade din blog via happymtb.org, via forumet där.

    Sam

    ReplyDelete