Wednesday, January 31, 2007

Några fördelar med Asienbörsen

I dagar av lite sämre börsresultat i Kina och Indien har jag ändå kommit på två fördelar med att i huvudsak placera i asienfonder istället för svenska fonder.

1. Man slipper sitta och följa börskurserna på arbetstid eftersom börsen stänger ungefär när man börjar jobba. Dvs man får mer gjort på jobbet.

2. Det är mycket lättare att komma upp ur sängen på morgonen när man är dödstrött om man har något spännande att kolla på datorn. Dvs man kommer i tid till jobbet.

Det stora vinsten är alltså det man tjänar på att jobba tack vare Asienfonderna.

6 comments:

  1. Anonymous11:38 PM

    Du har en skön inställning! Det går alltid att hitta det positiva i saker och det positiva är det som håller oss igång! Bra självpsykologi!

    Haha... Du nämns igen på DI-Börssnack-Fonder som "dagens länk"! Grattis!

    ReplyDelete
  2. Anonymous1:08 AM

    Du har väl en kapitalförsäkring så du slipper skatta bort 30% av vinsten?

    ReplyDelete
  3. gurra: bloggens utveckling de senaste dagarna i antal besökare är helt otrolig.

    ari_man: Jag säger som Mona Sahlin, det är häftigt att betala skatt.

    ReplyDelete
  4. Det kan låta fjantigt, men sådana här små trick en enormt värdefulla.

    Själv känner jag att jag alltför ofta kikar in på afv.se eller liknande under arbetstid. Inte alls bra.

    Men miljonaren, så häftigt är det inte att betala skatt. Tänk om det är så att du är en bättre kapitalplacerare än svenska staten? Då är det ju bättre att du behåller dina pengar.

    När du kan leva på avkastningen av ditt kapital kan du gå in i välgörenhet, vilket jag personligen tycker är betydligt häftigare än att betala skatt.

    ReplyDelete
  5. Anonymous8:12 PM

    Hej!

    Tack för inspirerande blogg.

    Har du något bra länktips på var man kollar asienbörserna på morgonen när man vaknar? :)

    ReplyDelete
  6. Här kollar jag om jag vill få en snabb och bra överblick. http://stock.rbc.ru/demo/index.0/intraday/index.eng.shtml

    ReplyDelete