Friday, January 19, 2007

Äntligen är arbetsveckan över

Har inte blivit så mycket skrivet senaste dagarna. Har varit lite mycket både jobb och annat som ska hinnas med. Men nu är det fredag kväll och äntligen lite tid över.

Har fått ganska mycket frågor angående hur det funkar med min extrema snålhet och min sambo. Hon är för det första inte alls lika sparsam som mig, men eftersom vi har separat ekonomi så spelar det inte så stor roll. Hon pluggar och har därför också en ganska begränsad budget. Under veckodagarna äter vi inte middag tillsammans särskilt ofta då vi har lite olika schema etc. På helgerna umgås vi mycket och äter ofta tillsammans. Men det brukar inte vara några problem att hitta måltider för under 10 kr som vi gåda gillar. Vill hon lyxa till det med någon annan mat så äter vi var för sig.

Under snålmånaderna blir det ju inga biobesök eller annat. Men under de andra månaderna har vi ungefär samma pengar att röra oss med så jag ofta spenderar 6-8 tusen en sådan månad.

7 comments:

  1. Anonymous9:20 PM

    Jag och min sambo sparar också extremt mycket, vi har nästintill snålmånad konstant skulle man kunna säga. Det var från början hon som fick mig in på det spåret men nu har jag anpassat mig helt och tycker det är världens enklaste sak att spara.
    Vi har gemensam ekonomi, våra pengar är våra tillsammans och det är väl det enda jag tycker verkar svårt eller krångligt med ert sätt med separat ekonomi. Känns det inte trist att äta olika mat bara för att du vill spara och hon inte just den dagen?

    Det är väldigt lätt att komma in i spartänket faktiskt. Det kanske var lite hårt i början men nu känns det helt normalt att inte köpa nånting utöver det som verkligen är nödvändigt.

    ReplyDelete
  2. Det är väldigt ovanligt att vi behöver äta olika mat för ekonomins skull. Men varken hon eller jag ser dagens upplägg som något problem.

    När hon pluggat klart och ska börja jobba hoppas jag att hon också börjar spara en del. Då kanske vi också kan ha gemensam ekonomi.

    ReplyDelete
  3. Anonymous11:27 PM

    Hej!

    Jag har tänkt börja månadsspara på fonder, tänkt satsa 50000-100000 kr och sedan lägga högst 1000 kr på fondsparande per månad är kund hos nordea och är inte så insatt i det här med fonder så jag har tänkt satsa på fond-i-fonder eftersom jag inte tänkt lägga så mkt tid till detta och då har jag tittat på Stratega 100, som jag sett går rätt bra. Vad tycker du om detta? Borde jag göra på annat sätt?

    ReplyDelete
  4. Jag är inte helt säker på att det är optimalt läge att gå in med en klumpsumma på 50-100´ just nu om du tänker månadsspara ett så lågt belopp som 1000 kr i månaden. Börsen har gått upp rätt kraftigt de senaste åren.

    Jag tror det är bättre att månadsspara lite större summa då men med en mindre klumpsumma i starten. Stratega 100 är nog ett bra alternativ om man vill slippa engagera sig så mycket.

    ReplyDelete
  5. Anonymous9:35 AM

    Vi sparar för tillfället alla våra pengar på banken med 2.5% ränta eftersom vi på kort sikt sparar för att kunna köpa lägenhet och det vore trist att råka ut för en stor dipp på börsen (även om vi nu missat en stor uppgång istället). När lägenheten väl är köpt så lär vi förändra sparandet en hel del.

    ReplyDelete
  6. Anonymous6:24 PM

    Det är skönt att veta att det är fler som sparar och lever ekonomiskt. I alla fall lite motvikt till hur ca 95 % av befolkningen lever.
    LR

    ReplyDelete
  7. Anonymous7:05 PM

    Klart man är ekonomisk! Tack för tipset miljonaren, har tänkt på samma sak innan att inte lägga så mkt pengar i början, tvärtemot vad bankmannen säger

    ReplyDelete