Tuesday, January 30, 2007

Reaktioner på bloggen

Jag (eller min blogg i alla fall) har varit föremål för diskussioner på ett par olika forum. Några citat:

"snål och tragisk människa"
"jag skulle definitivt inte vilja honom som pojkvän"
"han känns väldigt omogen för en 25 åring"
"killen känns inte riktigt frisk"
"14000 kr efter skatt. Detta förklarar en del, människan tillhör det lägre skiktet av underklasspöbeln"
"i min mening är det tragiskt"
"vilken idiot rent ut sagt"
"jag skullle nog tro att han är jäkligt ful o har svårt att få brudar"

Vill tacka alla skribenter för ert engagemang. Och glöm inte att det går att ta ett sms-lån om ni känner för att köpa något. Man lever bara en gång, så lev i nuet. Spara är ju bara för idioter, tragiska människor och oss fula som inte kan få brudar.

34 comments:

  1. Anonymous9:38 AM

    Det är svårt att gå mot strömmen. Härda ut! Ditt mål är ju självvalt.
    LR

    ReplyDelete
  2. Livet blir vad man gör det till. Själv har jag svårt att se hur medelsvensson kan vara någonting att sträva efter. Stå på dig!

    ReplyDelete
  3. Av någon anledning uppfattar många det som oerhört provocerande att man satsar på att leva sparsamt för att så småningom bli ekonomiskt oberoende.

    Jag tror att det beror på att det avslöjar brister hos dem själva.

    ReplyDelete
  4. Anonymous10:42 AM

    Det svåraste man gör i livet är att hålla fast vid sin egen åsikt.

    Alla vill så gärna förklara hur just DE tycker, och varför man skall anpassa sin tillvaro och verklighet efter just deras prioriteringar.

    Det är då man måste härda ut, och vara djävulskt tydlig med vad man själv brinner för.

    Annars slutar det med att alla tänker lika.

    Och då tänks det inte mycket.

    ReplyDelete
  5. Anonymous11:02 AM

    Följer din blogg och är grymt imponerad av ditt sätt att leva..att du orkar!!! jag orkar knappt en vecka! jag är imponerad. Som många innan mig skriver det är avundsjuka, de klarar det inte själva och därför vänder de helt och försöker få dig att verka dålig. Stå på dig!!

    ReplyDelete
  6. Anonymous11:18 AM

    Du är bäst //Jeppe 17år

    ReplyDelete
  7. Tack för allt stöd. Alltid roligt att höra att inte alla tycker man är en idiot. Men för min satsnings skulle behöver jag inget stöd, har inte minsta lilla tanke på att förändra min livsstil.

    ReplyDelete
  8. Anonymous12:29 PM

    Jag som är tjej och ekonom tycker att det är attraktivt med en sparsam och ekonomisk man. Har en själv och är jättenöjd

    ReplyDelete
  9. Anonymous12:52 PM

    Ta inte åt dig! Precis som allt annat som är ovanligt så sticker det i ögonen på folk att en kille i din ålder inte bara vill supa bort pengarna eller lägga sista kronorna på elektronikprylar/bilar... Jag tycker du är en inspiration; själv kan jag inte spara lika ihärdigt som du (pga familj) men jag önskar jag varit mer ekonomisk som yngre. Keep up the good work! :-)

    ReplyDelete
  10. Anonymous1:29 PM

    Hur många av dessa personer tror du själv är och på egen hand lyckats bli ekonomiskt oberoende? Min gissning ligger på hela 0% av dem.

    Ett grundtips om man vill lyckas med det man gör i livet är att lyssna på de som lyckats och att ALDRIG lyssna på de som inte lyckats.

    Personen som säger: det går inte, du kan inte, det är omöjligt. Tänk då efter, har den här personen lyckats nå det jag vill nå? Har personen det så är rådet troligtvis rätt vettigt, men 99,9% av gångerna är samma personer som är negativa på det här viset också de som själv aldrig lyckats.

    Jag skrev ett inlägg om just detta förra året med den fina titeln: Skit i andra, tro på dig själv så blir du rik:
    http://www.hurjagblevrik.se/skit-i-andra-tro-pa-dig-sjalv-sa-blir-du-rik/

    ReplyDelete
  11. Anonymous1:30 PM

    Hmm hela adressen verkar inte kommit med:
    http://www.hurjagblevrik.se/skit-i-andra-tro-pa-dig-sjalv-sa-blir

    ReplyDelete
  12. Anonymous1:34 PM

    Låt dig inte nedslås av idioter med idiotkommentarer! Du är klart mogen som förstår vikten av ett sparande, även om din variant är extrem men det har du tillbaka senare. Så länge din tjej pluggar är det som du säger inga problem. Då håller man en lägre nivå på utgifterna.

    Du kan njuta när du är 40 bast, har rejält med stålar och antagligen lever som investerare med några miljoner i avkastning per år. Då kan idioterna sitta där med sina högt belånade villor, bilar och barn som håller på att kväva dem ekonomiskt.

    Nej, kör på du så länge du orkar! Du har ett mål och att arbeta mot ett mål är en utmaning. Oavsett om det handlar om examen från Handels eller att få ihop pengar!

    Vi som göljer din blogg är på din sida! Kör hårt och fortsätt uppdatera oss på vad som händer!

    ReplyDelete
  13. Många människor blir provocerade av det som går mot normen. En del tror dessutom att det är livskvalitet att skynda till ett köpcentrum så fort lönen kommit. Det kanske det är för dem, men jag tror att de inte kännt efter riktigt.

    ReplyDelete
  14. Ett tips:

    Jag ser att Du äter en burk tonfisk till lunch varje dag. Ersätt den med Alaska Pollock. Alaska Pollock säljes ofta för 10-12 kr och är då 400 gram per förpackning. En tonfiskburk är ju ofta 100-200 gram, fast till samma pris. A. Pollock kan däremot inte ätas direkt i förpackningsskick som tonfisk göra. Om Du gör en storladdning A. Pollock en dag i veckan drar du ner på elförbrukn. fr. spis o. dyl. Kryddning är frivilligt! Det blir avsevärt mycket godare med viss kryddning. Kostnaden för kryddor och elförbrukn. fr. spis o. dyl. bör ändock inte göra att kostnaden blir högre, eller lika hög som tonfisken, utan snarare kommer Du att tjäna en del på detta.

    ReplyDelete
  15. Anonymous5:28 PM

    Din blogg finns nu med som tips på sitetips.nu forum http://www.sitetips.nu/forum/viewtopic.php?p=160#160

    ReplyDelete
  16. Anonymous5:28 PM

    Hahahahaha, vad roligt det var att läsa. SNACKA OM AVUNDSJUKA! SÅ TYPISKT...

    ReplyDelete
  17. odin: Alaska Pollock (den som Willys säljer) är en kanonfisk! Den är extremt billig och samtidigt väldigt fin i smaken.

    Däremot kan den inte på långa vägar konkurrera med tonfisken avseende proteininnehållet och fettinnehåll. Tonfisk innehåller ca 25% protein och 0,1% fett. Det är därför kroppsbyggare käkare tonfisk som galningar.

    ReplyDelete
  18. Anonymous7:27 PM

    Kan inte annat än att hålla med dig Jakob i följande du säger:

    "Ett grundtips om man vill lyckas med det man gör i livet är att lyssna på de som lyckats och att ALDRIG lyssna på de som inte lyckats."

    Annat tänkvärt: "Man blir ett medel av de man umgås med och vad de tjänar".

    Lycka till, är på samma spår :)

    ReplyDelete
  19. Anonymous8:16 PM

    Imponerande spartakt, du kanske skulle se dig om efter ett nytt arbete med möjlighet till högre inkomst? Inga laster alls? Inga sena nätter på Stureplan någongång ibland? Ingen onödig fetisch för mörk choklad?

    ReplyDelete
  20. Anonymous8:17 PM

    Tänk på att man inte skall äta tonfisk på burk mer än 1-2 ggr/vecka.

    Kom också ihåg att man behöver 1-2 gram protein per kilo kroppsvikt för att inte bryta ned muskler.

    Billigt protein är kyckling som går att hitta till bra priser numera.

    ReplyDelete
  21. Anonymous8:49 PM

    Ha ha...detta börjar bli en underhållningsblogg...det var väl inte meningen men kul är det i alla fall. Skulle kunna tänka mig att pynta in minst 1 SEK varje gång jag besöker dig. Kanske fler kan bidra? Vart skickar vi slantarna?

    ReplyDelete
  22. Tack för alla kommentarer. Försöker svara på några av frågorna.

    Några dyra laster?: Nej egentligen inte. Köper en delikatoboll ibland men det är ju inte direkt dyrt.

    Varför inte jobb med högre lön?: Jag trivs bra på jobbet och tycker lite över 20.000 kr för en 25-åring är ok. Har också fri mobil och internet vilket också är värt lite pengar. Hoppas på att få upp lönen någon tusenlapp inom kort.

    Billigt protein?: Intressant att diskussionen kom upp. Jag har räknat en del på det där förut. Kommer nog ett inlägg om det där inom kort.

    Har inget smart system för hur ni som vill skänka pengar ska gå tillväga. Tills vidare får annonserna räcka som inkomstkälla från bloggen.

    ReplyDelete
  23. Anonymous10:43 PM

    Du ÄGER! Jag är synnerligen imponerad av din karaktär och målmedvetenhet!

    Tips: Sälj lunchmöten - med dig, där du agerar privatekonomisk coash, bollblank - eller allmänt roligt energiknippe. Jag kan inlleda med att bjuda på en rimligt prissatt lunch där det passar dig i Stockholm... Jag lovar att cykla dit (kollektivtrafiken kostar ju en förmögenhet!).

    ReplyDelete
  24. jag lever helt tvärtemot dig och definierar mig som en riktigt "slösa"-människa. men jag säger som många andra: jag är grymt imponerad av din beslutsamhet och du kommer naturligtvis att nå ditt mål.

    förutom att bli miljonär före trettio och sedan öka inkomsten så som du beskrivit förut, så undrar jag:

    hur vill du leva ditt liv därefter? kommer du att "unna dig" eller tror du att du kommer att vilja leva sparsamt under resten av ditt liv?

    ReplyDelete
  25. Jag är inponerad. Själv ska jag försöka mig på, om inte en snålmånad så iallafall en månad där pengarna går till sånt som "måste" göras och inte till nöjen. Men så har man ju bara studiemedel på 1050kr/mån så det är svårt att spara några värda summor. Men du inspirerar!

    ReplyDelete
  26. Anonymous12:53 AM

    Läser att du köper en delikatoboll ibland. Om du har vägarna förbi IKEA såg jag att de säljer 6 st för 10:- i deras "korvkiosk". Jag köpte också 8 korvar med 8 fiberrika korvbröd för 25:- där, prisvärt!

    ReplyDelete
  27. Anonymous1:49 AM

    Jag är grymt imponerad av det projekt du har, och det finaste är ju hur du genomför det!

    Jag har väl på sätt och vis ett liknande projekt, men det handlar om att spara pengar för att kunna finansiera en hobby.

    Sen är jag av åsikten att om man har pengar så får man göra precis vad man vill med dom!

    Har du funderat på att äta vegitariskt?
    4-500 gram torkade bönor/kikärter kostar ca 15 kr, och räcker som proteinkälla för mat till sådär en 5-6 rejäla måltider!

    ReplyDelete
  28. Anonymous9:36 AM

    Du gör det jäkligt bra, fortsätt sträva mot målet! O förresten, det blir väl lite dåligt med nöjen när man sparar så.På denna sida får man väldigt enkelt gratis biobiljetter! http://www.gratisbio.se/?RecruiterID=1654

    ReplyDelete
  29. Återigen tack för alla tips.

    ReplyDelete
  30. Anonymous2:20 AM

    Det värsta av är att hon(han?) som "definitivt inte skulle vilja ha dig som pojkvän", är en av alla dom som kommer att slicka mest bakdel för dig när du lyckats spara ihop din första miljon. ;)

    Vad lever du på för mat? Om du snålar på nudlar, korv och mackaroner(och på släkten och vännerna, haha), så sparar du en del pengar. :)

    ReplyDelete
  31. Varje måltid ska gå på högst 10 kr under snålmånad. Typisk mat:

    Kolhydrater från pasta, potatis, havregryn, müsli etc.

    Vitaminer från morötter och billiga rotfrukter

    Protein från köttfärs, ägg, mjölk, filmjölk, tonfisk, kyckling, bönor.

    Brukar äta 1 omega3 kapsel per dag samt 1 multivitamintablett, de kostar knappt 1 kr styck.

    ReplyDelete
  32. Anonymous5:53 PM

    Du har valt detta själv och blir man van vid det livet så är det ingen "uppoffring" på något sätt, sen är det ju så att brudar dras där det finns pengar så det hinner du med senare om det inte hinns med nu. tro mig jag vet.
    lycka till.
    ps. sätt en tidsgräns också för det finns ett skäl till att den sista svepningen inte har några fickor.

    ReplyDelete
  33. Anonymous6:32 PM

    Du är en stor förebild för mig. Jag tror dock inte att jag skulle kunna leva på samma sätt fullt ut.

    ReplyDelete
  34. Anonymous4:18 PM

    billigaste proteinet och kosttillskotet på nätet hittade jag på http://leox.e-butiken.se/
    värt att kika in om ni är intreserad

    ReplyDelete