Wednesday, January 31, 2007

Asienbörsen neråt

Det kändes ganska lovande igår med uppåt i Hongkong, uppåt i Stockholm och Usa. Men natten i Asien blev inget rolig för mina fonder. Neråt i kina, indien och japan. Rätt ordentligt ner i kina dessutom. Grunden var tydligen ett uttalande om att kinabörsen var övervärderad. För våra svenska kina-fonder är egentligen Hongkong-börsen mer intressant än Shanghai och som jag tolkade det gällde uttalandet främst Shanghai.

På lång sikt är jag fortfarande övertygad om att mina kina och indienfonder kommer vara en mycket viktig komponent i min miljon innan 30.

Ryssland verkar lite positivare än de senaste dagarna och har öppnat ganska kraftigt uppåt idag.

9 comments:

  1. Anonymous1:44 PM

    Kul blogg!

    Jag kör ett race till första miljonen och har ett fast månadssparande på 20.000 NOK. Sen blir det oftast några extra tusingar från poker och vissa månader 5000 NOK extra från offshore-arbete (plattformar i Nordsjön).

    Jag tycker du har lite för mycket räntesparande, varför inte lära dig mer om aktier och lägga in en del där istället? Själv följer jag uranaktier noga och har gjort en hel del pengar där. Som en krydda alltså...

    ReplyDelete
  2. Anonymous2:45 PM

    Två frågor:

    du verkar ju väldigt mån om att dina fonder/börserna ska gå så bra som möjligt JUST NU - vore det inte bättre för ditt sparande om du kunde köpa dina fonder när fonderna är "låga"? De fonder som man redan har förstås vill man ju att ska öka, men eftersom du har ett månadssparande (oftast samma fonder antar jag) så vore det inte då mest ekonomiskt lönsamt om du ibland fick göra investeringen när börserna går dåligt=man får mera andelar för samma summa....? Hur ser du på detta?

    Den andra frågan glömde jag helt bort.

    Sam

    ReplyDelete
  3. Jag är inte så säker på att de kommande åren på börsen blir lika starka som de senaste.
    Därav en viss del räntefonder.

    Självklart är jag mån om att aktierna och fonderna ska gå upp just nu. Kan ju inte köpa fonder och aktier varje månad och hoppas att de ska gå ner bara för att kunna köpa billigare senare.

    ReplyDelete
  4. Anonymous6:30 PM

    1. Din definition av "rik" är väl lite väl lågt satt? 1 miljon är inte så väldigt mycket pengar egentligen. Vad hoppas du kunna göra med pengarna?

    2. Om du nu verkligen är så driven, varför inte ge sig på personliga projekt som är mer långvariga och har potential att generera mer pengar på längre sikt, som tex butiksinnehav? Börsen i all ära, men att spekulera ihop 1 miljon från scratch på 5 år är en ganska rejäl uppgift.

    ReplyDelete
  5. Anonymous6:41 PM

    1 mkr i bostad, men mest värdepapper, vid 30 års ålder, kombinerat med en "ekonomiskt leverne", en tradition av att spara mycket och kunskap om finansmarknaden är i mina ögon närmast en garant för att vara ekonomiskt oberoende vid 40-50 års ålder. Ekonomiskt oberoende definierar jag då som att man mottar utdelning brutto motsvarande en genomsnittlig årslön.

    ReplyDelete
  6. En riktig miljonär: Att bli miljonär vid 30 är bara första målet. På längre sikt ska jag ha 10 miljoner innan jag är 40.

    För att öka från 1 till 10 miljoner kommer jag inte förlita mig enbart på att spara av lönen. Även om jag inte vet om butik är just vad jag kommer satsa på. För tillfället jobbar jag mest ihop miljonen som ska vara ett startkapital för större projekt.

    ReplyDelete
  7. Anonymous11:26 PM

    Urkul blogg! Du är underbar!

    Vad fick Du för julklappar då?

    ReplyDelete
  8. Fick lite allt möjligt. Böcker, biobiljetter, presentkort på kläder. Dvs flera presenter som hjälper mig att hålla nere kostnaderna nu under våren men ändå lyxa till det lite.

    ReplyDelete
  9. Anonymous7:39 PM

    Sluta med äckliga fonder. Okej, ha en säkerhet i fonder. Men investera i aktier säger jag.

    ReplyDelete