Monday, June 06, 2016

Snart ett år av aktieköp

Våren 2015 toppade ju Stockholmsbörsen och efter runt 15% nedgång från toppen började jag köpa aktier i slutet av sommaren. Då hade jag legat utanför svenska aktiemarknaden ett par år i väntan på nedgång. Det innebär att jag nu köpt regelbundet i 10 månader.

De första köpen Telia för 49 kr och Volvo för 97 kr skedde tidigt i nedgången dvs till vad som visade sig vara relativt höga kurser. Andra köp har i efterhand visat sig varit bra tajmade på kort sikt tex Johnson&Johnson på $92,50. Då jag planerar att fortsätta köpa i nuvarande takt om ca 100.000 i månaden ungefär 6 månader till kommer köpen vara utspridda på ca 1,5 år.

Efter det blir det månadsspar på någonstans strax under 25.000 i månaden (planerar ju att höja mina omkostnader med ett par tusenlappar från januari 2017) samt återinvestera utdelningar på knappt 10.000 i månaden. Dvs aktieköp för kanske 34.000 i månaden i snitt under 2017. Då har jag dessutom ett låneutrymme på ett par hundra tusen för att komma upp i maximalt tillåtna 50% på mitt bolån och en helt obelånad aktieportfölj. Så kan fortsätta i takten 100.000 i månaden hela 2017 om börsen fortsätter ner under 2016/2017.

Men planen är att bara belåna portföljen vid speciella situationer då börsen backat runt 40%.

12 comments:

  1. Anonymous7:18 PM

    Denna utdragna nergång passar dig bra, då du månadssparar.

    Personligen skulle jag vilja se ett ryck ner så att vi har nergången avklarad. Det är ju roligare att spara när den går upp. Eller?

    Du har varit duktig på att tajma bottnarna. Du vågar inte följa trenden och betta på nergång?

    ReplyDelete
  2. Intressanta tankar. Jag har regelbundet läst din blogg.

    Men, vad är din syn på belåning överlag och hur påverkar det din framtida situation som ekonomiskt oberoende och inte "löneslav". När du slutar jobba, hur vill du då att dina skulder ska se ut? Planerar du att amortera med utdelningarna?

    ReplyDelete
  3. Nej. Vågar inte betta på nedgång. Köper aktier månad för månad som ska behållas resten av livet. Att börsen bottnar runt 1100 i höst vore optimalt.

    Kan tänka mig 50% belåning på bostaden när jag slutar jobba men vill inte ha mer än väldigt marginell belåning av aktierna då. Så när jag har utdelning som räcker för att leva på får jag jobba några månader till och betala av lånen på portföljen om jag har några såna då.

    ReplyDelete
  4. Anonymous11:07 PM

    Är det fortfarande 10 MSek på tillgångar som gäller när du skriver utdelning som räcker för att leva på?
    Teoretiskt (4%-regeln) räcker ju betydligt mindre även för din nya utökade budget men jag har förstått att du vill leva lite mer vidlyftigt som pensionär och samtidigt ha en margin of safety. Jag skulle gilla om du orkade börja göra nya månadsrapporter. De är verkligen roliga för att följa din resa. Strunta i alla viktigpettrar som vill lägga sig i hur du räknar.

    //Marcus

    ReplyDelete
  5. Oskar1:32 AM

    Kommer du att amortera på bolånet sedan då du slutat arbeta?

    ReplyDelete
  6. Anonymous4:13 AM

    Personligen är jag inte imponerad av extrem snålhet och överdrivet sparande. Däremot, är jag imponerad av din beslutsamhet och hur konsekvent du är är dina beslut. Ingen gör perfekta beslut hela tiden, men de som gör något sånär rationelle beslut konsekvent under en lång tid kommer bli vinnare. Gillar din blogg mer och mer, från att varit irriterad på pantburkshistorierna till att nu med spänning följa din valda väg fram till vad du personligen har definierat som framgång. Kör på och lycka till.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Anonymous6:37 AM

      Själv gillar jag pantburkhistorierna bäst :) Har själv börjat plocka när jag är ute och går :)

      Delete
  7. Är inte exakt summan 10 miljoner som är målet längre. Vilket det var för 10 år sen. Nu är det mer en utdelning som är tillräckligt stor, stabil och sakta stigande som är målet. Ska skriva ett inlägg om detta då det även påverkas av att jag tex kan få ut tjänstepension från 55 etc. Så är lite lurigt hur man ska tänka. Då fokus är lite mindre på de 10 miljonerna är det inte så intressant med hur börsen går eller bostaden värderas. Därav lite skeptisk till månadsrapporter som svänger väldigt mycket upp och ner nu när börsen kan gå 50.000 på en förmiddag och jag sparar 26.000 i månaden.

    Tror inte jag kommer amortera ner bolånet helt. 40-50% belåning som borde minska lite i takt med inflation och värdestegring (om än betydligt långsammare än senaste 10 åren) på bostaden känns ok.

    Kul att ni gillar bloggen. Om än av lite olika anledningar. Ska försöka fortsätta skriva om lite av varje så förhoppningsvis alla blir nöjda.

    ReplyDelete
  8. Anonymous1:00 PM

    och var ska rysspengen in tro

    ReplyDelete
  9. Rysspengen ska fördelas ut mellan breda indexfonder och aktier är tanken. Bara fonden kan komma upp till de där förbannade 50 kronorna någon gång ;-)

    ReplyDelete
  10. Anonymous5:40 PM

    Få se vad kursen på ryssfonden blir när det redovisas strax, moskvabörsen gick ju upp runt 2% igår och 2,24 idag, så nu är vi nog nära 50kr :) då ska jag också börja sälja. tog lite rygg på dig där och började köpa vid 42kr i vintras och snittade ner mig till 39

    ReplyDelete
  11. 47,98 nu i Carnegie Ryssland. Nära...

    ReplyDelete