Sunday, June 26, 2016

Fått smak på ledigheten

Det är alltid samma sak vid midsommar tycker jag. Man börjar bli mentalt inställd på semester och tredagarshelgen gör att man slappnar av och det blir segt att börja jobba igen.

Segt att börja jobba som att gå till vanliga jobbet alltså. Har däremot en grym motivation för att dra igång andra privata projekt som jag gärna skulle lägga 10 timmar per dag på. Tyvärr är de projekt jag har på gång saker som skulle ge ingen eller låg timlön. Så det får bli löneslaveri ett tag till och projekten får nöja sig med fokus på helger och kvällar (kommer snart kunna berätta om något av projekten hoppas jag).

6 comments:

  1. Jag har sex veckors semester i år som börjar iom midsommar. Vi har rätt mycket föräldraledighet kvar då vi har många barn. Efter lite fight på jobbet så kunde jag kombinera föräldraledigheten med semestern. Gud vad skönt det ska bli.

    Har massor av egna projekt samt slötid som ska njutas.

    ReplyDelete
  2. Grattis! Just de där föräldrardagarna som aldrig tycks ta slut måste jag erkänna att jag avundas kollegorna.

    ReplyDelete
  3. Anonymous10:31 AM

    Med risk att bli tjatig, hur mycket tjänar du på bloggen? Har för mig att du skrev att det blev en handfull hundralappar i månaden, men detta var för ett bra tag sedan.

    ReplyDelete
  4. Anonymous10:56 AM

    Du äger många bolag som ingår i både indu och Investor. Om du ändå gillar typ alla bolag dom har, varför fokuserar du inte bara på investmentbolagen och får allt till rabatt istället? Lite mindre transaktioner och färre aktier också.

    ReplyDelete
  5. Anonymous11:02 AM

    En till fråga; om du var runt 25 eller yngre i dag med facit i hand, hade digital nomad varit något du skulle kunna tänka dig? Dvs att dra ut direkt och resa vad man vill och resa/tjäna pengar på vägen och ta sig runt på så sätt istället för att "slava" (om man nu inte älskar eller verkligen trivs dvs) på ett jobb i 10-20 år? Hade varit intressant att höra din "take" på den livsstilen. Osäkerhet är den främsta anledningen till varför jag nog inte skulle våga såvida jag inte redan drog in minst 10 000 kr passivt eller dylikt.

    ReplyDelete
  6. Vill inte gå ut med exakta siffror på bloggens reklam. Men är lite mer än en handfull. Typ två handfulla kanske...

    Har skrivit ett inlägg om dubbelägande och Investmentbolag. Du har i princip rätt men har en liten tanke som du ser i senaste inlägget.

    Jag skulle satsat på att jobba hårt och spara pengar som 25 åring. Ångrar inget men skulle kanske gjort lite mer för att få upp lönen och göra karriär tidigt. Var först ett tag efter 30 som jag fick upp lönen för att få riktig spinn på sparandet. Kunde jag sparat 5.000 till i månaden 2006-2010 hade det gjort stor skillnad idag. Skulle också börjat bygga en utdelningsportfölj direkt utan omväg via fonder, säljande av aktier och annat krångel. Dvs sätta upp mål i antal aktier och börja jobba mot det målet från dag 1.

    ReplyDelete