Någon vänlig person som kan informera mig om Handelsbankens dotterbolag EFNs affärsmodell?Känns ju ändå hyfsat påkostat och seriöst. Men varifrån kommer intäkterna?
Om det är tänkt som marknadsföring av Handelsbanken är den extremt diskret.
Kan inte njuta fullt ut av de ofta bra programmen som tex börslunch eftersom jag bara sitter och funderar på vad det är jag inte fattat kring varför programmet ens existerar.
Har verkligen ställt mig själv samma fråga! Finns ingen reklam och man hör aldrig någont kring Handelsbanken. Tittar också på Börslunch dagligen och tycker alla gäster är riktigt bra och stora namn. Mycket underhållning med två duktiga programledare.
ReplyDeleteHøjst sandsynligt er det dataindsamling til markedsføringsbrug. Handelsbanken kan uden den store risiko for imagetab lave podcasts, videoer og artikler og finde ud af hvad brugerne af sitet responderer på. På den måde kan man afdække tendenser i hvad brugerne interesserer sig for, og tilbyde samme rådgivning til bankens kunder.
ReplyDeleteJag fick min allra första aktieutdelning igår efter att hittills bara sparat i ränta (460.000 kr) och indexfonder (160.000 kr).
ReplyDeleteMin lilla lek-portfölj har bara ca 20.000 kr, men du inspirerar mig att fortsätta!:)
/24-åring
EFN är redaktionellt fristående från SHB med en ansvarig utgivare så SHB får inte under grundlagen påverka innehållet.
ReplyDeleteIngen av Börslunch gäster varken får betalt eller behöver betala för att vara med. SHB har ingen som helst inverkan på vilka gäster som bjuds in. I snitt (vilket lätt framgår av historiken på http://www.efn.se/lista?categories=borslunch) har Börslunch 10%-15% av gästerna från SHB, vilket hyfsat speglar "marknadsandelen" bland mäklare/förvaltare på stan.
Intäktsmodellen är obefintlig, EFN finansieras till 100% av SHB.
EFN är en satsning på privat public service som troligtvis i förlängningen ska stärka SHB:s varumärke.
Till anonymous, var i grundlagen står det att en ägare inte får påverka innehållet bara för att det finns en ansvarig utgivare?
ReplyDeleteTycker fortfarande det är ungefär lika luddig marknadsföring som när Swedbank köpte namnet på nationalarenan och gav bort det till Friends. Men bankerna har väl för mycket pengar helt enkelt.
ReplyDelete