Tuesday, December 12, 2006

Året 2006

Året börjar ju närma sig sitt slut. Månadssparandet i fonder är redan insatt för december vilket gör att jag kan summera årets sparande. Överskjutande belopp när decemberlönen kommer skall också placeras men redan nu kan jag konstatera att under året 2006 har jag sparat ganska precis 100.000 kr, dvs över 8.300 kr i månaden i snitt. Av dessa har 20.000 placerats i aktier (C.I.S.L.-gruppen), ca 40.000 i aktiefonder och 40.000 i en räntefond.

Till det kommer värdeökning på såväl lägenheten som fonder.

5 comments:

  1. Anonymous11:55 PM

    Vilken räntefond är det du kör med då?

    ReplyDelete
  2. Just valet av fondförvaltare ligger det ingen större vetenskap bakom. Bara vilka marknader samt typ av fond. Samtliga fonder ligger på den bank som jag har såväl lägenhetslånet och lönekontot på. Mest av praktiska skäl att ha allt samlat på samma internetbank.

    ReplyDelete
  3. Anonymous2:49 PM

    Kul och intressant blogg. :) Ramlade in på sidan idag. Ska följa den.
    Förslag: det sägs att betala av sina skulder är det bästa sparandet. Vet inte om det stämmer i ditt fall.
    Ett hemmaföretag skulle ge mer i kassan än tidningsutdelning, ex ett grossistföretag där man köper och säljer partier. Du verkar ha lite kapital att starta med.
    Om du inte bor ihop med fästmön, kan du alltid hyra ut ett rum ifall du har ett övers. Köket är annars mysigt att sova i :) Det är dyrare att leva som singel!
    Funderar själv på hur spara ihop mycket pengar på kortare/längre sikt, men är i en helt annan situation än du. :)Vi har levt på min mammapenning och sparat sambons lön i några månader, så vi har ca 50 000 kronor. Inget satsande på börs/fonder dock. Strategin är att jag ska gå en aktiekurs för att lära mig grunderna. Vi får se. :) Lycka till!

    ReplyDelete
  4. I slutet på förra året betalade jag av 50.000 på mitt csn-lån (har nu bara 25.000 kvar på det). Men under 2006 har jag fokuserat helt på att spara istället för att betala av. Tror lagom är bäst.

    Även om det med facit i hand hade varit klokare att köpa fonder för dessa 50.000 för drygt ett år sedan i tex indien eller ryssland. Då hade jag kunnat betala av hela lånet på 75.000 för samma pengar.

    Att jobba med ett eget företag hemmifrån är faktiskt något jag planerat lite kring sista veckorna. Har ett par delar på gång med kontakter jag har som jag skulle kunna jobba åt. Med kundsupport etc via mail.

    Däremot har jag inte funderat på grossistföretag, har du någon bra info om det? Låter lite omständigt och ganska hög risk om man inte redan har klara kunder? Förslag på bransch?

    ReplyDelete
  5. Tycker ochså att det låter spännande det här med grossist företag. Berätta gärna lite mer, och gärna även vart man kan hitta mer info!

    ReplyDelete