Friday, December 15, 2017

H&M

En dag som den här måste man väl nästan kommentera H&Ms försäljningssiffror även om jag inte har något revolutionerande i analysväg att erbjuda er läsare. Dagens nedgång betyder runt 45.000 kr för mig. Så ett bra tillfälle att träna på tankegången att portföljens ekonomi och min privatekonomi inte är direkt sammankopplade.

Jag ser på några ställen på nätet att småsparare pratar om en överreaktion och köpläge i aktien idag. Kanske är det så men känns inte glasklart. H&M har uppenbarligen stora problem med försäljningen i butik och hela framgångskonceptet med att växa genom att öppna nya butiker är nu hotat. Om man tappar ett par procent i försäljning trots att man öppnar massa nya butiker och tvingas börja stänga butiker finns det en risk att man kommer in i en ond spiral.

Vi har visserligen sett enstaka minusmånader även tidigare. Och på helåret 2017 så är det ju trots allt några procent plus i omsättningen. Så med rätt valutamedvind kanske rapporten i januari inte blir fullt så hemsk som dagens siffror indikerar. Det blir också spännande att se vad som händer med utdelningen 2018. En sänkning har aldrig känts närmare, och frågan är om det inte vore det bästa att svälja stoltheten och sänka utdelningen? Dagens siffror var ju bara kopplad till försäljningen, så vi vet fortfarande inte vad nedgången i omsättning betyder för lönsamhet och kassaflöde.

Jag köpte några småskvättar H&M i början av december runt 190 kr. Men köper inget mer idag.

11 comments:

  1. Mycket bra reflektion Miljonär innan 30. Jag har även H&M i portföljen och är inte rädd för att vänta att H&M vänder skutan framöver. Jag har läst din bok och inser att jag inte vill bli rik imorgon :)

    Varför köper du inte mer H&M idag?
    *Inget mer att handla för?
    *Du har redan handlat nog med H&M för denna månad (december)?
    *Din portfölj väger allt för mycket i H&M.

    Galet stort tack för en fantastisk blogg som man kan läsa på toaletten, på gymmet, i kön på Willys, eller vart som helst för den delen :D
    Kronan till miljonen

    ReplyDelete
    Replies
    1. Glömde säga att du givetvis kan ha andra alternativ till att du inte handlar H&M idag, men det vore intressant att höra från dig :)

      Delete
    2. Att jag inte köper fler aktier idag kan man nog sammanfatta med.
      - Redan köpt lite mer än de tänkta 100 aktierna i år.
      - Är inte säker på att dagens nedgång är en överreaktion. Utan dagens siffror var dåliga på riktigt.
      - H&M väger redan ganska tungt. Även om det blivit betydligt mindre under året pga nedgång och att jag hållit nere köpen.

      Delete
  2. Anonymous3:48 PM

    15 %v utlånade aktier för blankning, köper de tillbaka blir vi på plus direkt , nån gång måste de köpa tillbaka https://www.bloomberg.com/news/articles/2017-12-15/h-m-sales-miss-estimates-as-stores-attract-fewer-customers

    ReplyDelete
  3. Anonymous7:42 PM

    Jag har skalat ner mitt HM-innehav och de jag har kvar kommer ändå följa mig i graven så det har mindre betydelse om de går ner idag även om det känns som om skutan ändå ska gå under borde passa på att byta kapten till en som inte lyckas pricka ALLA kobbar och skär längs resan... Läste i DI att en av storköparna (Sven-Olof Johansson) nämnde att en del av HMs märken skulle säljas via bl a Alibaba. Den tanken - i min värld som sannolikt en av de minst modemedvetna svenska männen - är inte dum. Om HM har så svårt att själva att lyckas med sin onlineförsäljning kan man ju faktiskt låta dem som är duktiga på det - tex Alibaba - sköta det hela. Hälsar Lars D

    ReplyDelete
    Replies
    1. Frågan är bara om H&Ms varumärken som tex L.O.G.G. är tillräckligt starka för att stå ut i extern shop.

      Delete
  4. Anonymous8:32 PM

    Gillar personligen HM trots allt. I lågkonjunktur sjunker många aktier och många får problem. HM har tidigare visat sig robusta mot just lågkonjunktur genom att kunder snarare ökar sina HM-inköp just då. Vi får se om några år. Sålde HM 2012 och köpte några nu vid 200. Ångrade mig grymt när HM var en bra bit över 300 och även nu. Helt klart e-handeln som spökar.

    ReplyDelete
  5. Vad skulle få dig att sälja HM? Eller det alternativet finns inte...?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Om Persson lämnar ett bud på 250 kr närmaste året.

      Delete
  6. Anonymous8:59 AM

    Efter ha bott utomlands och sett HMs konkurrenter ett antal år är jag övertygad att deras bästa dagar är förbi. Japanska Uniqlo är urstarka och har börjat etablera sig i europa. De kommer snart även vara hushållsnamn i lilla Sverige. Deras billiga men funktionella kläder spöar def HM som hade sina glansdagar på 80-90-00 talet... Zara är också på framtåg så svårt att se HM överleva om de inte gör nått fundamentalt nytänkande. Jag håller mig till energi å livsmedelsbolagen...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hoppas Uniqlo kommer till sthlm sjukt kvalitativa basplagg till hm priser.

      Delete