Wednesday, June 01, 2016

Svar på frågorna

Som väntat bra frågor som ger mig inspiration att skriva om sånt som jag annars inte hade kommit på att utveckla. Hoppas ni gillar svaren. Går att fylla på med fler frågor i kommentar på förra eller detta inlägg så kanske jag kan redigare inlägget och komplettera med dessa också.

Vad är du orolig gör på 10-20 års sikt?


Jag är nog i grunden lite orolig av mig på ett personligt plan, har rätt bra självförtroende men vill ändå ha trygghet och tänker ofta på vad som kan skita sig. Som tonåring var jag orolig att aldrig träffa någon tjej av dela livet med. Tidigare i mitt yrkesliv har jag varit orolig för att bli av med jobbet, ha svårt att hitta ett nytt jobb osv. Nu börjar jag komma till ett läge där jag ser ut att ha mitt på det torra inom dessa lite större områden. Skulle överleva på hygglig ekonomisk nivå utan att jobba något mer i hela mitt liv och förhållandet känns väldigt stabilt. Så känner väldigt liten oro på 10-20 års sikt just nu, kan aldrig minnas att jag varit mindre orolig faktiskt.

För större saker som miljö, klimat och krig har jag aldrig oroat mig speciellt mycket.


Tiden är en viktig faktor vid sparande. Einstein sa att ränta-på-räntaeffekten är världens åttonde underverk. Du är ganska ung men hur går dina tankar kring åldrandet?
En hypotetisk fråga: skulle du köpa ett evigt liv piller om det kostade hela din nuvarande förmögenhet?


Tror inte evigt liv är så kul. Får jag 35 friska år mellan 40 och 75 då jag kan göra vad jag vill medan mina jämnåriga sliter på sina jobb de första 25 åren så kommer jag nog vara ganska nöjd hoppas jag. Sen hoppas jag givetvis att vara frisk och pigg långt längre än till 75.


Vad är dina nyckelpass för milen på 40?
Har skademässigt haft svårt att springa så mycket mängd som jag tror skulle behövas för att bli en riktigt bra löpare. På mig har helt klart mängd i löpning slitit mer än fart. Så mitt nyckelpass skulle jag säga är 5x1000 meter med 2-3 min vila. Dock har jag upplevt att jag aldrig fått en sån formtopp som veckan efter jag kört ett riktigt riktigt hårt långpass i kuperad terräng, tex med någon som är lite bättre där jag hängt på i 14-15 km och slitit max och sen fått släppa kompisen. En vecka efter ett sånt pass har jag flera gånger upplevt säsongens bästa form. Men vet inte hur många såna pass man skulle palla utan det har blivit 1-2 såna långpass per säsong alltid med bra resultat.


Jag har några aktier (inte allt för många) i bolag som du rekommenderat samt som andra jag följer rekommenderar. En del bolag har jag inte alls särskilt mycket koll på. Exempelvis vet jag knappt vad Castellum håller på med, även om det är mitt kärninnehav. På vilket sätt är det så viktigt att hela tiden läsa företagens rapporter? Kan förstå att det speglar väldigt mycket hur framtiden kommer att se ut, men i min värld så försöker jag köpa när priset är lågt och köpa kontinuerligt. Känns som om det är något väldigt viktigt jag missat.

Köper du bolag för att jag eller någon annan rekommenderar det och utan att sätta dig in i vad bolaget gör så tror jag inte du behöver läsa varje kvartalsrapport. Men i så fall skulle jag nog hellre satsa på indexfonder i ditt fall. Jag är ingen expert och läser inte så mycket rapporter. Det jag försöker göra är att bilda mig en uppfattning om jag tror på bolaget på väldigt lång sikt trendmässigt. Tex kommer fler eller färre röka, dricka läsk, behöva läkemedel, köpa denna typ av kläder i framtiden. Hur är bolaget värderat idag (direktavkastning, utdelningstillväxt och utdelningsandel räcker långt för mig). Sen tror jag aldrig jag kommer kunna slå index genom att lusläsa rapporten för Nordea och fundera på deras räntenetto i förhållande till Swedbanks och dra någon slutsats om hur det kommer påverka kursen utifrån vad jag tror om räntan närmaste året. Indexfonder funkar bra, jag tycker dock det är roligt med aktier och utdelning.

http://www.dipanelen.se/q_a.html
Istället för att panta några burkar kanske du kan göra lite undersökningar.

Ja, har tittat lite på det tidigare. Fått mycket tips om det. Kanske är värt det. Burkarna tar dock max 5 minuter i veckan av min tid.


Har du för avsikt att någon gång blotta din identitet?

Kanske, vet inte om det skulle tillföra så mycket till bloggen att få veta om jag heter Anders eller Johan och om jag bor i Solna eller Hammarbyhöjden. Men kanske när jag slutat jobba om jag skulle vilja ge ut en bok eller så som skulle gynnas av ett ha en verklig person bakom. Får idag mycket frågor om att vara med i TV-program, radio etc som jag tackar nej till främst pga att jag vill vara anonym så länge jag jobbar. Så det skulle jag kunna vara en möjlighet i framtiden om jag känner för det. Men just nu känns det inte alls lockande.


Hur ser du på det här med att vänta med att köpa in sig på aktier förren man har typ flera tusen att lägga. Courtaget är ju jättelågt (på avanza iaf) och jag skulle vilja få utdelning så tidigt som möjligt. Har precis påbörjat mitt sparande och har 1k jag skulle vilja investera. vad har du för tips?

Finns ingen anledning att vänta. Nu är det ju till och med gratis courtage i början både hos Nordnet och Avanza. Så bara att sätta igång och köpa en aktie av varje av några som du vill komma igång med.


Hur mycket tjänar du på bloggen? Funderar själv på att börja blogga och undrar hur det fungerar med annonser och betalning mm?

Tror inte man får gå ut med det. Men som jag fattat det är det ganska normalt att tjäna ca 10 kr om dagen per 1000 besökare/dag. Så får man värdera hur många läsare man tror att man kan få upp och om det är värt det. Tror inte på att blogga bara för att tjäna pengar, man måste tycka det är kul för det blir ingen vidare timpenning. Framförallt inte första året som det kanske tar att bygga upp en läsarkrets.


Would you rather fight 100 duck sized horses or one horse sized duck?100 st små hästar! Tror de får svårt att samarbete och komma åt mig samtidigt. Så genom att sparka vilt borde jag kunna hålla dem stången och knocka dom en efter en.


Hur ser du på att skaffa barn nu när du snart är ekonomisk oberoende? Känns det mer okej nu när du redan har lyckats att bygga upp en förmögenhet?

Ekonomiskt oberoende är ju ingen exakt siffra. Om ett barn kostar 1,5 miljon blir jag ju ekonomiskt oberoende 1,5 miljon senare för varje barn jag tänker skaffa. Så nej det är inte planerat några barn. Inte enbart av ekonomiska skäl utan ser även andra fördelar med ett liv utan barn.


Kommer du skriva en bok om ditt liv?

Ja det skulle jag gärna göra. Om jag hittar rätt upplägg med förlag försäljning etc. Tror på att göra det när jag slutat jobba för att beskriva hela min resa till pensionär innan 40.


Det finns olika kreativa sätt att leverera sin avskedsansökan. Bajsa på chefens skrivbord etc...Har du vid något svagt tillfälle i ditt huvud haft dom tankarna?


Nej, det kan jag inte påstå. Jag har dock många gånger de senate åren önskat att jag kunde sagt "Ok, men ska vi göra på det viset är jag inte så motiverad att jobba vidare här utan jag tänkte gå i pension nu, hejdå". Så förhoppningen är att det kommer några riktigt tråkiga beslut eller omorganisationer lagom till utdelningarna är tillräckligt stora för att jag ska kunna sluta.


Har nu tagit ut min bloggelva till det kommande mästerskapet. Måste tyvärr meddela att du får börja på bänken. Vet att du kan arbeta dig in i laget. Tycker dock att du tappat fokus på sistone. Laguppställningen hittar du på Spartacus blogg.

Känns ju inte så kul direkt. Men bara bita ihop och jobba vidare. Känner mig fokuserad, men tydligen inte tillräckligt. Som vanligt tar man kritik hårdare än beröm, detta kommer jag alltså tänka på mer än att jag i överlägsen stil vann omröstningen populäraste ekonomibloggen i Sverige tidigare i år.

23 comments:

  1. Har du funderat på att köra http://www.riskfritt.com/ medan du köper aktier? Det blir ju iaf 20-30k totalt säkert sen några extra hundringar i månaden när man "tömt" alla bonusar.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Funkar detta verkligen? Känns ju helskumt...

      MvH Pengaregn

      Delete
  2. Har kört bonusjakt hos spelbolagen tidigare. Men är svårt att köra för ofta då bonusarna bara gäller nya kunder.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Det stämmer inte!
      De stora spelbolagen erbjuder veckovisa bonusar och har gjort länge. Speciellt i tider som dessa då CL, EM mm spelas.

      Delete
  3. Aha, jo men man drar ju iaf in några hundringar varje månad tack vare alla erbjudanden man får.

    ReplyDelete
  4. Anonymous8:51 PM

    Tycker själv inte du tappat fokus som Lars nämner. Såg uppställningen på Spartacus blogg och givetvis finns det otroligt många duktiga investerare som skriver på deras bloggar. Jag känner mig själv som en nybörjare i jämförelse med dom. Jag tror däremot det är få som klarar vara så sparsam under så lång tid som du varit. Känner faktiskt ingen som lyckats jobbat sig rik som vanlig anställd. Jag tycker din blogg visar att även en normalbegåvad hårt arbetande kan bli rik på sitt sparande. Fortsätt kämpa på. Mvh

    ReplyDelete
    Replies
    1. Anonymous7:21 AM

      "normalbegåvad"?

      Delete
  5. Anonymous8:58 PM

    En sen ställd fråga: Du funderar på att ev ge ut en bok när allt är klart. Du har inte funderat på att göra allvar i saken genom att skriva ett kontrakt med någon förläggare som får ensamrätt mot att du får en förskottsbetalning som du kan investera snarast och tugga utdelningar tills dagen kommer? Jag vill tro att den boken hade kunnat sälja som smör, med tanke på att du faktiskt är en vanlig grabb som börjat från scratch och är ett levande bevis på att det går - om man vill.

    ReplyDelete
  6. Var hittar du utelningstillväxt för olika aktier? Jag har sökt det men ej funnit.

    ReplyDelete
  7. Var hittar du utelningstillväxt för olika aktier? Jag har sökt det men ej funnit.

    ReplyDelete
  8. Funderar också på vart man på ett lättsamt sätt kan hitta utdelningstillväxt. På Avanza, så vitt jag kan förstå, ser man bara den senaste utdelningen.

    Antagligen måste man in i någon LaTex rapport och gräva sig fram till rätt kapitel och sektion för att på så vis plocka ut utdelningen för respektive år...

    ReplyDelete
  9. Mikael8:10 AM

    Hur tror du dina dagar och vecker kommer se ut när du inte längre jobbar?

    ReplyDelete
  10. Anonymous9:30 AM

    Tankar du i HM nu ? Under 250:- kl 09.25

    ReplyDelete
  11. Anonymous10:49 AM

    Här är Sveriges bästa databas! Utdelningstillväxt och all annan data om aktier:

    https://borsdata.se/

    ReplyDelete
  12. Angående bok: Tror inte det är så lätt att få ett fett förskott mot ensamrätt på en bok som helt okänd författare utan meriter. Men om något förlag är suget så är det bara att höra av sig ;-)

    Angående utdelningstillväxt: Hittar ofta uppgifterna på företagens egna hemsidor. Köper och säljer ju inte bolag hela tiden utan till tillkommer kanske max 5 nya bolag per år. Så inte så svårt att hinna läsa in sig. Sen finns det ju som sagt fina samlingssidor som tex börsdata.

    Angående hur en dag utan jobb kan se ut: Det vet jag ju inte men kan kanske återkomma till ett eget inlägg kring det. Har aldrig några problem med att få semester eller helger att gå. Har mycket som jag skulle vilja hinna mer av som läsa och även bedriva träning på lite mer tidskrävande sätt än vad som ni är möjligt med snabba pass på kvällen många gånger.

    Angående H&M: Köpte inte idag. Har väldigt tung viktning mot H&M men fyller absolut på strax under 250 om chansen kommer.

    ReplyDelete
  13. Anonymous12:45 PM

    Jodå, att jobba sig rik i Sverige går faktiskt. Jag själv är nästan i paritet med MI30, även långt innan jag kände till bloggen och heller inte fokuserade så hårt.
    Känner även rel närstående med liknande profil.
    Börjar man spara tidigt, skippar bil och thailandssemestrar har man kommit mer än halvvägs.
    Just ränta-på-ränta är något som alltför många ungdomar som bränner sina sparpengar på onödigt dyra resor går miste om tex.

    ReplyDelete
  14. Anonymous5:52 PM

    En bok tror jag helt klart på. Lär inte vara så svårt att hitta något vettigt förlag som ger ut den. Du kan nog räkna med en royalty i häraden 5-20%. Förskott blir nog däremot svårt om du inte har ett grovt utkast till manus och en ambition/deadline att ge ut den i närtid. Jag har gett ut ett par böcker, (gått på en mina och jobbat en hel sommar för växelpengar respektive fått rimligt betalt up front + löpande royalty varje år för årets sålda ex). Hör av dig om du vill ha tips. /lawyer

    ReplyDelete
  15. Har du kvar dina rysslandsfonder? Du skulle sälja över 50 om jag minns rätt.

    ReplyDelete
  16. Anonymous9:02 PM

    Reklambannern jag får på din blogg just nu verkar handla om derivat av råvaruvärden och sådant. IG verkar företaget heta.

    Det står "Din förlust kan överstiga din insättning". Hur fungerar det? Kan jag sätta in 1000 spänn och sedan går det så dåligt att jag blir skyldig 1000 kronor till?

    ReplyDelete
  17. Inte sålt några Ryssland den senaste tiden. Var nära för att tag sen när vi var nära 50 kr i Carnegie Ryssland.

    Får inte klicka på annonser själv. Så någon annan får hjälpa till med upplägget då jag inte har koll.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Anonymous10:35 PM

      Löjliga villkor? Klart man måste få kontrollera vad för annonser som dyker upp på sin sida så man kan ta ett beslut om det strider mot sina värderingar och moraliska villkor, och om man ska fortsätta tillåta annonser.

      Delete
  18. Tror man som enskild liten bloggare ska inse att Google sätter reglerna och gilla läget.

    ReplyDelete
  19. Anonymous1:44 PM

    Tack för svaret. Har öppnat ett ISK och lagt upp en plan att köpa utdelningsaktier varje månad för att lpå längre sikt kunna leva på de. 1500kr av CSN/lönen varje månad börjar jag med /den nya spararen som undrade om köp av aktier bör väntas med

    ReplyDelete